ناهید عبدی

کتاب‌خوانی به شیوۀ تک‌جمله‌ای

«با خواندن هر کتاب باید جمله‌ای با تو بماند.»

جملۀ بالا هنگامی در ذهنم شکل گرفت که احساس کردم دستاوردهایم از خواندن و ورق زدن کتاب‌های مختلف باید ملموس‌تر و دقیق‌تر باشند.

تعریف این روش کتاب‌خوانی برای من، باعث شده تأثیرگذاری هر اثر در ذهنم دوچندان شود.

بعد از خواندن هر کتاب تلاش می‌کنم برداشت‌های شخصی و نکات مهم کتاب را به یک تک جمله یا تعدادی محدود از تک جمله‌ها تبدیل کنم؛ همچنین گاهی پس از بازخوانی هر کتاب، تغییراتی در تک جمله‌ها می‌دهم.

به گمانم فردی که مطالعه برای او شیوه‌ای زندگی و به عبارتی عادت همیشگی است، باید بتواند عمیق‌ترین مفهوم از هر کتاب را به‌صورت تک جمله‌هایی مرتبط با زندگی شخصی‌اش بازآفرینی کند.

تک جمله‌هایی که از چکیدۀ برداشت ما از کتاب هستند، تا سال‌ها با ما می‌مانند.

کتابخوانی

یادگیری با ناهید عبدی در تلگرام

مطالب مرتبط

ذهن و مغز

انسان مکانیکی شاد

در فراسوی این شب تیره که مرا دربرگرفته به سیاهی مغاکی میام دو قطب برای روح شکست‌ناپذیر خود سپاسگزار خدایانم در شرایط طاقت‌فرسا نه پا

ادامه مطلب »

2 پاسخ

  1. اینکه با خواندن هر کتاب باید جمله‌ای با ما بماند رو خیلی دوست دارم. من هم معمولا از کتاب یک مفهوم و یک جمله در ذهنم ماندگار میشه. مثلا در مورد کتاب ملت عشق این جمله در ذهن من ماندگار شده:
    عمری که بی عشق بگذرد، بیهوده گذشته.
    http://kafebook.ir/ملت-عشق/

  2. بعد از مدت‌ها؛ سلام دوباره
    ما انگار با مطالعه هر کتاب، قسمتی از تجربه و عمر نویسنده را به عمر و تجربه خود می‌افزاییم. خوب است که در حین مطالعه هرکتاب، فایل یا دفترچه‌ای داشته باشیم و موضوعات مهم را در قالب جملات بسیار کوتاه یادداشت کنیم. بدین ترتیب هم با نوشتن، سرعت مطالعه را کاهش می‌دهیم و هم یادگیری را عمیق‌تر. هم اینکه آرشیوی از کلمات و جملات با ارزش از کتابهایی که مطالعه کرده‌ایم خواهیم داشت.
    با احترام
    یعقوب دلیجه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *