ناهید عبدی

چرا باید محتوای «همیشه سبز» تولید کنیم؟

محتوای سبز چیست؟

هرکسی که به‌نوعی درگیر بازاریابی محتوا و انواع بازاریابی تحت وب باشد، به داشتن اطلاعاتی در رابطه با محتوای «همیشه سبز» یا Evergreen content نیازمند است.

اصطلاح «همیشه سبز»، از لغات جذابی است که پیش از هر چیزی در ذهن ما، درختان همواره سبز را تداعی می‌کند. درختانی که با تغییر شرایط، تاب می‌آورند و پابرجا می‌مانند.

منظور از محتوای «همیشه سبز»، نوعی از محتوا است که در طول زمان، محبوبیت خود را حفظ می‌کند و همچنان برای خواننده قابل‌اتکا، جذاب و کاربردی است.

این اصطلاح با کلماتی مانند «بدون زمان»، «پایدار»، «مرتبط و کاربردی»، عجین است.

محتوای «همیشه سبز»، نه‌تنها در طول زمان جذابیت و ارزش خود را از دست نمی‌دهد، بلکه همواره می‌تواند برای مخاطب، ارزش ایجاد کند.

پیش از آنکه بدانیم محتوای «همیشه سبز» شامل چه عناوینی می‌شود، بهتر است بدانیم این نوع محتوا، چه مضامینی را دربرنمی گیرد.

موضوعاتی که نمی‌توانند محتوای «همیشه سبز» باشد عبارت‌اند از:

اخبار، موضوعات فصلی، روندهای جاری، آمار مربوط به یک بازه زمانی مشخص و در کل، محتوایی که برای یک بازۀ زمانی کوتاه و موقت برای خواننده کاربردی هستند و با گذر زمان، اعتبار خود را از دست می‌دهند، نمی‌توانند محتوای «همیشه سبز» باشند.

از طرف دیگر، برخی نمونه‌های محتوای همیشه سبز عبارت‌اند از:

تعاریف مانند (تعریف سیستم‌های پیچیده، تعریف استراتژی محتوا)

لیست منابع مانند (لیست وبلاگ‌های استراتژی محتوا، لیست سایت‌های تکنولوژی)

چک‌لیست‌ها

مقالاتی با مضمون «چگونگی» مانند (چگونه بهتر یاد بگیریم، چگونه کسب‌وکار خود را رونق بدهیم)

سؤالات رایج

بهترین نکات مانند (بهترین نکات آموزش زبان)

 

در اینجا، به تفسیر مزیت‌های تولید محتوای «همیشه سبز» می‌پردازیم:

مهم‌ترین مزایای تولید محتوای سبز عبارت‌اند از:

 

کمک به رتبه‌بندی سایت

به دلیل کلمات کلیدی مفید و پر بازدید و همچنین لینک‌هایی که به واسطۀ این نوع محتوا ایجاد می‌شود، آمار بازدید سایت توسط مخاطبان بالا خواهد رفت و در کوتاه مدت می‌توان تأثیر چشمگیری را در رتبه‌بندی سایت مشاهده کرد.

 

اشتراک‌گذاری محتوا

محتوایی که ارزشمند و کاربردی باشد، به راحتی توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود. محتوای همیشه سبز، منبعی قابل استناد است که مخاطب با میل خود آن را باز نشر می‌کند.

 

ارزش‌آفرینی بلندمدت

محتوای همیشه سبز را می‌توان نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی کرد. در قیاس با محتوایی که به صورت موقت تولید می‌شود، این نوع محتوا مزایای پایداری برای سایت ایجاد خواهد کرد.

 

افزایش مخاطبان

ماهیت محتوای همیشه سبز، مطرح کردن یک مسئلۀ مهم و کاربردی و قابل جستجو است. ازاین‌رو، این نوع محتوا موردتوجه گروه بزرگی از مخاطبان قرار خواهد گرفت. اعتباری که این محتوا برای سایت ایجاد می‌کند، به دیده شدن سایر محتوای موجود در سایت هم کمک خواهد کرد.

افزایش مخاطبان، مسئله‌ای قابل‌توجه خصوصاً برای کسب‌وکارهای آنلاین است که البته همیشه به‌سادگی میسر نمی‌شود. محتوای همیشه سبز باعث ایجاد تمایزی کوتاه مدت و آسان می‌شود و جذب مخاطبان فراوانی را در پی خواهد داشت.

 

قابلیت بازسازی

به دلیل اینکه محتوای همیشه سبز، بدون زمان است، می‌توان آن را به اشکال مختلف و در چندین روش، باز نشر کرد. به‌عنوان‌مثال اگر محتوای اولیه، یک متن راهنمای قدم به قدم است، می‌توان آن را به صورت فایل‌های صوتی یا ویدیویی یا اینفوگرافیک، بازتولید کرد.

دربارۀ محتوای سبز در وبلاگ انگلیسی محمدرضا شعبانعلی

یادگیری با ناهید عبدی در تلگرام

مطالب مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *