ناهید عبدی

تولید محتوای غنی در کوتاه‌ترین زمان

جو پولیزی، یکی از حیاتی‌ترین استراتژی‌های کارآفرینی را تحت عنوان مدل سه و سه، معرفی می‌کند. سه عامل اساسی که در این مدل، برای مقبولیت و حرفه‌ای شدن در دنیای کسب‌وکار معرفی‌شده‌اند، داشتن وب‌سایت، کتاب و سخنرانی است.

به عبارتی او به این مطلب اشاره می‌کند که محتوای دیجیتال، چاپی و حضوری، می‌توانند در کنار هم، برند شخصی خوبی برای استراتژیست محتوا بسازند.

تولیدکنندگان حرفه‌ای محتوا، به خوبی می‌دانند که تولید محتوای غنی، کاربردی و پرمغز، فعالیتی زمان‌بر است.

ایده‌ها به مرور پخته می‌شوند، لایه لایه پیش می‌روند و عمیق‌تر می‌شوند.

اما راهی وجود دارد که می‌توان این فرآیند زمان‌بر را تا حد زیادی کوتاه کرد درحالی‌که به غنای محتوا لطمه‌ای وارد نشود و در عوض، محتوایی پربارتر تولید کرد.

«راز شکل‌گیری محتوای ماندگار، تکمیل کردن آن به‌مرورزمان است».

راهی که به این هدف ختم می‌شود را استراتژی تغییر محتوا می‌گذارم.

بارزترین مثال آن، تبدیل محتوای وبلاگ به صورت کتاب است.

بسیاری از پرفروش‌ترین و موثق‌ترین کتاب‌ها به این ترتیب شکل‌گرفته‌اند که نویسنده، به‌مرورزمان برای وبلاگش محتوا تولید کرده  و پس از مدتی که این محتوا تکمیل شده و به نتایج دلخواه رسیده، آن را به صورت کتابی منتشر کرده است.

انواع محتوا به صورت فایل صوتی، پیام‌های تصویری یا محتوایی برای ارائه به صورت سخنرانی، می‌تواند شکل تغییریافتۀ محتوایی باشد که پیش از این به صورت دیگری وجود داشته است.

با دیدی که استراتژی تغییر محتوا ارائه می‌دهد، می‌تواند مدل پیشنهادی جو پولیزی را، از تبدیل محتوا و تغییر آن به فراخور شرایط به دست آورد بدون اینکه نیاز باشد زمان زیادی برای این کار صرف شود.

ازجمله مزیت‌هایی که استراتژی تغییر محتوا ایجاد می‌کند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تبدیل اطلاعات کسب‌شده به محتوایی جدید، بررسی یک موضوع واحد از زاویه‌های مختلف است. این تغییر و تحولات محتوایی، غنای مطلب را افزایش می‌دهد و تسلط تولیدکنندۀ محتوا را بر آن می‌افزاید.
  • هر رسانه مخاطب خود را دارد. می‌توان یک محتوای واحد را به صورت‌های مختلف تغییر داد و بازنشر کرد. این کار باعث می‌شود مخاطب هر رسانه، ارتباط قوی‌تری با آن برقرار کند، ضمن اینکه شانس دیده شدن آن محتوا، به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد.
  • هر رسانه تأثیر متفاوتی می‌سازد. گاهی تنها تغییر نام و شیوۀ ارائۀ محتوا، مفهوم جدیدی برای مخاطب ایجاد می‌کند. شاید مهم‌ترین دلیل آن، نحوۀ برقراری ارتباط و ظرفیت خاصی است که هر رسانه در دل خود دارد.
  • با تولید محتوای یکسان در رسانه‌های مختلف، هر بار یک رویداد به مجموعۀ برند شخصی‌تان، اضافه می‌کنید. این کار به تقویت موقعیت شما کمک می‌کند چون شبکه‌سازی بزرگ‌تری انجام می‌دهید و با مخاطبان بیشتری در ارتباط خواهید بود.
  • تغییر و انتشار مجدد محتوای دیجیتال به صورت محتوای چاپی، نه‌تنها از اعتبار آن کم نمی‌کند بلکه اهمیت آن را نشان می‌دهد. یک ضرب‌المثل قدیمی دراین‌باره می‌گوید: «اگر فردی به‌اندازۀ کافی برای چاپ و ارسال مطلبی هزینه کرد، آن مطلب باید مهم باشد».

عضویت در کانال تلگرام ناهید عبدی

مطالب مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *