ناهید عبدی

30 ایده‌ برای شروع تولید محتوا+راهکارهای کاربردی برای بازاریابی و استراتژی محتوا

«به من می‌گویید بازاریابی محتوا تنها راهی است که برای کسب‌وکارها باقی‌مانده است. این روزها هرکسی با هدف‌های شخصی یا شغلی به نوعی دستی در تولید محتوا دارد.
همۀ این‌ها باعث شده است به اهمیت تولید محتوا پی ببرم اما مشکلی وجود داد:
نمی‌دانم از کجا شروع کنم و راجع به چه موضوعاتی محتوا تولید کنم.»

ترس تولید محتوا

ممکن است این سؤالی باشد که وقتی با واژۀ «محتوا» روبه‌رو می‌شوید، در ذهنتان شکل بگیرد. اتفاقاً کاملاً هم درست می‌گویید. برای کسی که می‌خواهد فعالیتی جدی‌ در حوزۀ محتوا داشته باشد، پیدا کردن ایده‌های کاربردی کار ساده‌ای نیست.

اما توجه داشته باشیم قرار نیست از همان ابتدا کار تخصصی و زمینۀ خاصی را در پیش بگیریم و برای آن محتوا تولید کنیم.

می‌توانیم برای اینکه عضلات تولید محتوایی‌مان را قوی‌تر کنیم در مورد موضوعات عمومی و البته کاربردی محتوا تولید کنیم.

ضمناً اگر در تولید محتوا دچار اهمالکاری و تعلل هستید می‌توانید این مطلب را هم بخوانید: ۳۰ روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

در اینجا ایده‌هایی را مطرح می‌کنم که شاید بتواند برای شروع تولید محتوا کمک‌کننده باشد:

ایده‌هایی برای شروع تولید محتوا:

1
بازتولید پربیننده‌ترین پست‌هایی که تابه‌حال تولید کرده‌اید

مشکل بسیاری از افرادی که قادر نیستند به صورت مرتب دست به تولید و انتشار محتوا بزنند این است که ایده کم دارند. آن‌ها مدام از این گله می‌کنند که نمی‌توانند به صورت مداوم دست به تولید ایده‌های تازه بزنند. یکی از بهترین راهکارها برای این افراد این است که روی ایده‌های قدیمی خود کار کنند و آن‌ها را تا حد امکان تکمیل کنند.

ممکن است شما به صورت پراکنده محتوای مختلفی را برای رسانه‌هایی تولید کرده باشید. این محتوا می‌تواند یک مقاله، فایل صوتی، ویدئو یا حتی یک جمله قصار خوب باشد.

وقتی می‌خواهید شروع به تولید محتوا کنید می‌توانید از مطالبی که پیش از این تولید کرده‌اید استفاده کنید و با تکمیل کردن آن‌ها و اضافه کردن محتوای ارزش مندتر و بیشتر به آن‌ها، دست به بازتولید محتواهای قبلی بزنید.

در بسیاری از مواقع ما نیاز نداریم تا ایده‌های جدید تولید کنید اما عموماً نیاز داریم تا محتوای قبلی را به روزرسانی و کامل کنیم.

پس ارزش تکمیل کردن محتوایی که پیش از این تولید و منتشر شده کمتر از محتوای جدیدی نیست که منتشر می‌کنید.

 

بازتولید محتوا به شما کمک می‌کند تا ضمن داشتن ایده‌های آماده، محتوای قدیمی را با دقت بیشتری بررسی کنید و تا حد امکان آن را تکمیل کنید تا هر چه بیشتر برای مخاطب سودمند و ارزشمند شود.

تولید محتوا

شما می‌توانید تعداد کمی محتوا تولید کنید اما همین تعداد محتوای محدود را تا حد امکان پخته و کامل کنید. چنین محتوایی بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد تا محتوای فراوانی که سطحی باشد و زمان زیادی برای فکر کردن و پرورش دادن آن صرف نکرده باشید.

پس یکی از اولویت‌های همۀ ما برای تولید و نشر محتوا می‌تواند این باشد که دست به بازآفرینی و تکمیل محتوای قدیمی کنیم و آن را تا حد امکان برای مخاطب ارزشمندتر کنیم.

2
فهرستی از مزایای یک حرفه یا فعالیتی که در آن تخصص دارید

از بهترین انواع محتوا آن‌هایی هستند که شما اشراف کافی به مضمون محتوا دارید و با بطن محتوا آشنایی کافی دارید.

به همین دلیل می‌توانید از حرفه و تخصص خود بنویسید و نکات کلیدی را که می‌دانید در قالب‌های مختلف محتوایی عرضه کنید.

چنین محتوایی را می‌شود یک محتوای اصیل نامید چون برگرفته از تجربیات شخصی شماست.؛ ضمن اینکه می‌تواند حاوی آموزش‌های دست اولی برای مخاطب هم باشد چرا که وقتی شما به موضوع محتوا اشراف کافی داشته باشید می‌توانید مواردی از آن را ببینید که برای یک فرد مبتدی و دور از ماجرا چندان شفاف و ملموس نیست.

وقتی از حرفه و تخصص خود می‌نویسید به راحتی حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته می‌کنید و این دقیقاً همان چیزی است که به آن نیاز دارید. مخاطب شما دوست دارد دربارۀ تخصص شما بیشتر بداند و محتوای شما را دنبال می‌کند.

از بهترین انواع محتوایی که مخاطب را درگیر می‌کند و باعث می‌شود مدت‌ها همراه با شما بماند، محتوایی است که برخاسته از تجربیات زیستۀ شما باشد، تازه و دست اول باشد و البته محتوایی محسوس و زنده باشد. شما همۀ این ویژگی‌ها را می‌توانید در محتوای خود وارد کنید اگر دربارۀ تحخصص و مهارت‌های شخصی خود بنویسید.

3
نوشتن مرور کتاب

نوشتن مرور کتاب یکی از انواع روش‌های تولید محتوا برای به روز کردن وبلاگ و وب‌سایت شماست. این نوع محتوا می‌تواند از چند بعد دارای اهمیت باشد:

  1. نوشتن مرور برای کتاب‌هایی که در راستای سایر مطالب رسانۀ شماست، کمک می‌کند تا انسجام مطالب بیشتر شده و ارتباطی قوی‌تر بین انواع محتوای منتشر شده در رابطه با موضوع کتاب شکل بگیرد.
  2. نوشتن مرور کتاب، اعتبار سایت شما را افزایش می‌دهد. نگاه علمی و تخصصی که به همراه نوشتن مرور کتاب ایجاد می‌شود به‌هیچ‌عنوان قابل چشم‌پوشی نیست.
  3. از آنجایی که با نوشتن مرور کتاب، از افکار و دیدگاه یک نویسنده حرف می‌زنید که جدای از دنیای فکری شما کتابی را منتشر کرده است، فرصتی خواهید داشت تا بخشی از اعتبار آن نویسنده را به رسانۀ خود اضافه کنید. این امکان در صورتی برایتان فراهم می‌شود که محتوایی درخور و مفید در رابطه با کتاب مورد نظر بنویسید.
  4. وقتی کتابی را با مخاطبان خود به بحث می‌گذارید، موقعیتی ایجاد می‌کنید تا از نقطه‌ای واحد به یک محتوا ثابت نگاه کنید. می‌توانید از این فرصت برای آشنایی هر چه بیشتر با دیدگاه مخاطبان خود بهره ببرید.
  5. وقتی مرور کتابی را می‌نویسید که می‌دانید خواندن آن برای هرکسی امکان‌پذیر است، با دقت و تمرکز بیشتری خواهید نوشت. این موقعیت و حساسیت ایجادشده به دنبال آن، کمک می‌کند تا عضلات نویسندگی شما در جهت خوبی تقویت شود.

چند نکته در رابطه با نوشتن مرور کتاب:

  • تا حد امکان مرور کتاب‌هایی را بنویسید که مرتبط با سایر محتوای تولید شده در رسانۀ شما باشد. این کار باعث می‌شود همپوشانی خوبی بین مطالب ایجاد شود و همین‌طور حس بهتری برای مخاطب ایجاد می‌کند چراکه انسجام مطالب در رسانۀ شما او را از سردرگمی دور می‌کند و می‌تواند ارتباطی منطقی بین مطالب مختلفی که منتشر می‌کنید را پیدا کند.
  • نوشتن مرور کتاب به معنای نوشتن خلاصه کتاب نیست. قرار است با نوشتن مرور کتاب، نتیجه‌ای را که از خواندن یک کتاب برداشت کرده‌اید عنوان کنید. نوشتن مرور کتاب، مجالی برای نقد و بررسی کتاب خوانده ‌شده از دیدگاه شخصی شما ایجاد می‌کند.

تولید محتوای ارگانیک

تولید محتوای ارگانیک یعنی به آنچه وجود دارد، نظر و دیدگاه شخصی خود را بتابانید. کلیات را می‌شود از هر کسی شنید؛ این دیدگاه شخصی شماست که ارزشمند است.

با تولید محتوا فرصتی برای ارائۀ افکار خود پیدا می‌کنید. نقد و بررسی آنچه دیده و شنیده‌اید و انتشار آن در قالب محتوایی مفید، کمک می‌کند تا به‌مرورزمان عضلات فکری شما تقویت شوند و در تولید محتوا صاحب سبک شوید.

 

  • برای کتاب‌هایی مرور بنویسید که برای اظهارنظر کردن درباره‌شان محدودیت خاصی نداشته باشید. ازآنجایی‌که نوشتن مرور کتاب فرصتی برای ارائۀ نظر شخصی شماست و قرار است مخاطب را با افکار و دیدگاه شما آشنا کند، نوشتن مرور برای کتاب‌هایی را انتخاب کنید که برای انتشار جهان‌بینی و نوع نگاهتان به دنیا، کمک‌کننده باشند.
  • کتاب‌های مختلف را هرکسی می‌تواند بخواند اما آنچه چنین محتوایی را متمایز می‌کند، تأکید شما بر مطالبی از کتاب است که قصد دارید به بهانۀ آن‌ها، حرف دلتان را بزنید.
  • هدف را فراموش نکنید. هدف شما از نوشتن مرور کتاب، تولید محتوایی ارزشمند برای مخاطبانتان است تا از این طریق، معرفی خوبی در رابطه با دیدگاه شخصی خود داشته باشید. قرار نیست با نوشتن مرور یک کتاب خالص آن را تبلیغ کنید. پس با تمرکز بر این هدف بنویسید که محتوایی مرتبط، ارزشمند و جذاب تولید کندی که مخاطب بتواند صدای شما از پس‌زمینۀ نوشته به‌خوبی بشنود و حرف شما را بفهمد.
  • حتی اگر می‌خواهید به سلیقه و اختیار خود مرور کتاب بنویسید، قبل از هر چیز اصول نوشتن مرور کتاب را یاد بگیرید و بعد اقدام کنید. آشنایی با قوانین نوشتن مرور کتاب کمک می‌کند تا محتوایی استاندارد تولید کنید که جوابگوی نیاز مخاطب باشد.
4
پرسیدن سؤالات مهم از مخاطب

خیلی وقت‌ها دغدغۀ ذهنی ما، مسئلۀ هزاران نفر دیگر هم هست.

پس اگر سؤالی در ذهن دارید که برایتان مهم است، چرا آن را با دیگران مطرح نکنید؟

یکی از اهداف مهم در نویسندگی و تولید محتوا، ایجاد فرصتی برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب است. پرسیدن سؤالات مهم فضایی برای اشتراک‌گذاری افکار ایجاد می‌کند. چنین فضایی باعث اعتمادسازی و ایجاد همدلی در مخاطب می‌شود.

از بهترین انواع محتوا، محتوایی است که دیگران را به مشارکت فرامی‌خواند. مشارکتی که آورده‌ای برای آن‌ها دارد و بدون اجبار، تمایل به هم‌صحبتی ایجاد می‌کند.

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که «بهتر است چه سؤالاتی مطرح کنم تا درگیری بیشتری ایجاد کند و درنهایت به محتوایی مفید تبدیل شود؟»

هر یک از موارد زیر می‌تواند پاسخی برای این سؤال باشد:

1

سؤالاتی که صرفاً یک دغدغۀ شخصی نیستند و احتمالاً مسئلۀ خیلی از افراد دیگر هم هستند.

2

سوال-تولید محتوا

سؤالاتی که این‌قدر مطرح نشده‌اند که به کلیشه‌ای تبدیل‌شده باشند که دیگران را فراری می‌دهند.

3

سؤالاتی که پاسخ بسته (بله یا خیر) ندارند و دعوتی برای اشتراک‌گذاری افکار و اندیشه‌های دیگران هستند.

4

سؤالاتی که در صورت مطرح کردن و به اشتراک گذاشته شدن می‌توانند به راه‌حل‌هایی مفید ختم شوند که ارزشی برای زندگی مخاطب ایجاد می‌کنند.

5

سؤالاتی که در راستای سایر محتوای تولیدشده در رسانۀ شما هستند و به‌نوعی تکمیل‌کنندۀ مطالب منتشرشده از طرف شما هستند.

سؤالاتی که می‌توانید با عنوان کردن تجربیات شخصی و دیدگاه خود به‌عنوان راه‌حل آن‌ها، اعتبار بیشتری نزد مخاطب برای خود فراهم کنید.

بهترین سؤالات آن‌هایی هستند که درگیری ذهنی ایجاد می‌کنند. احتمالاً دیگران بارها و بارها در خلوت خود به این نوع سؤالات فکر کرده‌اند و تولید محتوایی از طرف شما مبنی بر این سؤالات، بهانه‌ای می‌شود برای اینکه دغدغه‌های ذهنی مخاطب مجالی برای عنوان کردن و به بحث گذاشته شدن پیدا کند. این نوع درگیری‌های ذهنی، به دلیل هم‌حسی که ایجاد می‌کنند، میزان وفاداری مخاطب را به سرانۀ شما افزایش می‌دهند.

نتیجۀ تولید محتوا باید به کاری مشارکتی ختم شود. مشارکتی که بین شما و مخاطبتان شکل می‌گیرد و تمرکز آن بر روی مهم‌ترین مسئله‌ای است که محتوا مطرح می‌کند.

پرسیدن سؤالات مفید چنین مشارکتی را به‌سادگی ایجاد می‌کند. خیلی از اوقات دیگران منتظر تلنگری از طرف بقیه هستند تا حرفشان را بزنند. پرسیدن سؤال، این فضا را برای بیان کردن و مشارکت در فکر و اندیشۀ دیگران فراهم می‌کند.

5
نوشتن راهنمای خرید برای محصولی تخصصی

محتوایی که مخاطب را برای بهتر انجام دادن کارها راهنمایی می‌کند، همیشه محتوایی جذاب بوده و هست.

محتوایی که هزینه‌های مخاطب را به هر شکل کاهش می‌دهد و راه را برایش هموار می‌کند، محتوایی درگیر کننده، جذاب و سودآفرین است.

فهرست‌ها، راهنمایی‌های خریدوفروش، خلاصه‌ها و جمع‌بندی‌ها، انواع محتوایی هستند که می‌توانند در وقت، انرژی، پول و سایر هزینه‌های مخاطب صرفه‌جویی کنند و به همین دلیل همیشه با اقبال زیادی مواجه می‌شوند.

نوشتن راهنمای خرید برای محصولات تخصصی هم یکی از شکل‌های تولید محتوا است که چنین ارزشی برای مخاطب ایجاد می‌کند.

برای نوشتن چنین راهنمایی، بهتر است به چند نکته توجه کنهید:

  1. اهمیت عنوان نویسی را فراموش نکنید. از کلمات کلیدی برای عنوان نویسی استفاده کنید تا جذابیت محتوای شما از همان ابتدا برای خوانده محرز شود.
  2. صادقانه بنویسید. در قبال مخاطب خود مسئول هستید پس تا حد امکان بدون جانب‌داری خاصی محصولی را معرفی کنید.
  3. حتماً در متن بنویسید که نظر شخصی خود را عنوان می‌کنید یا اگر احیاناً از محصول موردنظر استفاده نکرده‌اید و به هر طریق دیگری به آن آشنا شده‌اید، این موضوع را متذکر شوید. این کار باعث می‌شود اعتبار محتوای شما نزد مخاطب بیشتر شود.
  4. اگر دربارۀ محصولی تخصصی می‌نویسید، مخاطب خاصی را در نظر بگیرید که سطح دانش، آگاهی، تخصص و نیازهای او برایتان روشن است. رو به سمت چنین مخاطبی بنویسید تا نوشتۀ شما خواندنی و درگیر کننده باشد.
  5. ازآنجایی‌که نوشتن راهنما قرار است کمک‌کننده باشد تا حد امکان محتوایی ساده تولید کنید. از پیچیدگی‌های زبانی پرهیز کنید و متنی صمیمی و دوستانه بنویسید که واقعاً کمک‌کننده باشد و مخاطب را به هدفش نزدیک کند.
  6. محصول را از زاویه‌های مختلف ببینید. خودتان را به‌عنوان فردی مبتدی در نظر بگیرید که اطلاعات خاصی در مورد محصول ندارد. آن‌وقت سؤالات مخالفی را مطرح کنید که ممکن است به ذهنیت مخاطب عام برسد. سعی کنید با دقت به تمام این سؤالات جواب دهید تا دغدغۀ ذهنی مخاطب را تا حد زیادی رفع کنید.

تولید محتوا در هر زمینه‌ای باید سرگرم‌کننده، جذاب و درعین‌حال مفید باشد. تنوع در تولید محتوا را فراموش نکنید و هرازگاهی گریزی به مسائل دوستانه‌تر بزنید.

کار کردن روی مسائل تخصصی و معرفی محصولات مختلف، می‌تواند بسیار مفید و ارزشمند باشد اما برای اینکه درگیری بیشتری با احساس مخاطب خود ایجاد کنید لازم است دربارۀ مطالب متنوع بنویسید. نمی‌توانید همیشه با دید تخصصی و رسمی بنویسید و انتظار داشته باشید مخاطب با لذتی بی‌پایان مطالب شما را دنبال کند. بین مطالب مختلفی که عرضه می‌کنید، سرگرمی و جذابیت بیشتری ایجاد کنید.

برای اینکه محتوای تخصصی شما خواندنی‌تر شود، هرازگاهی محتوای غیرتخصصی تولید کنید. این کار باعث نزدیکی شما به مخاطبتان می‌شود و شانس دیدن محتوای تخصصی را افزایش می‌دهد.

6
فهرستی از مواردی که بهتر است در زندگی شخصی یا شغلی از آن‌ها اجتناب شود

تولید محتوا در زمینۀ مواردی که:

  • هشداردهنده هستند،
  • آموزش می‌دهند،
  • نکته‌ای مهم را یادآور می‌شوند،
  • دغدغه‌ای عمومی را به بحث می‌گذارند،
  • مسائلی شخصی را مطرح می‌کنند،
  • مسائل شغلی مهم را مطرح می‌کنند،
  • ترس از دست دادن را تحریک می‌کنند،

همیشه مفید، جذاب و خواندنی هستند. پس فراموش نکنید از تجربیات شخصی و کاری خود با مخاطبانتان حرف بزنید.

همیشه فهرست بازدارنده‌ها و امکان از دست دادن‌ها برای مردم جذابیت دارد و آن‌ها را کنجکاو می‌کند. پس بجاست که وقتی چنین کنجکاوی را تحریک می‌کنید، پاسخی درخور برای آن ارائه دهید. تولید چنین محتوایی ساده به نظر می‌رسد اما بهتر است با نهایت دقت و تمرکز به آن مشغول شوید تا مخاطب را دلسرد نکنید و دست روی مسائلی نگذارید که در بلندمدت، ناامیدی برایش ایجاد کند.

بهتر است دغدغه‌هایی را عنوان کنید که در فضای زندگی و کاری امروز، پررنگ‌تر از همیشه مطرح است و همین‌طور مسائلی که با گذشت زمان، همچنان به‌عنوان دغدغه‌ای جدی باقی‌مانده‌اند.

فهرست‌ها، سؤالات، نکات مهم، ازجمله محتوای همیشه سبز هستند. چنین محتوایی ارزش بازنشر و به اشتراک‌گذاری بیشتری دارد.

وقتی در مورد مسائلی می‌نویسید که دغدغۀ عموم مردم هستند و مدت‌هاست که فکر آن‌ها را به خود مشغول کرده‌اند، درواقع در حال تولید محتوای همیشه‌سبز هستید؛ یعنی محتوایی که به‌مرورزمان هم کهنه نمی‌شود و بدون اینکه تاریخ انقضای آن فرابرسد، موردتوجه عموم مردم قرار می‌گیرد.

هراندازه بیشتر به مسائلی اشاره‌کنید که به‌صورت پرتکرار، دغدغۀ ذهن و زندگی مردم باشد، به تولید محتوای همیشه‌سبز نزدیک‌تر می‌شوید. گذر زمان نه‌تنها باعث کهنه شدن چنین محتوایی نمی‌شود که اعتبار آن را افزایش می‌دهد.

7
نحوۀ کار کردن بهتر در هر یک از شبکه‌های اجتماعی و پیشنهادات کاربردی برای آن‌ها

شبکه‌های اجتماعی این روزها با اقبال خوبی مواجه است. افراد بسیار زیادی برای تولید و نشر محتوا به سمت آن‌ها کشیده می‌شوند. یکی از انواع محتوایی که می‌تواند در این زمینه تولید شود و مورد توجه مردم قرار بگیرد، نحوۀ کار کردن و استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

شما به دو صورت می‌توانید در این زمینه محتوا تولید کنید:

  • به صورت تخصصی، دربارۀ موارد فنی و موضوعات تخصصی شبکه‌های اجتماعی محتوا تو.لید کنید تا مخاطب شما با کمک این آموزش‌ها بتواند هر چه بهتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده کند.
  • می‌توانید از تجربیات شخصی خود دربارۀ شبکه‌های اجتماعی بگویید. مواردی که به صورت شخصی به آن‌ها رسیده‌اید و الزاماً پشتوانۀ علمی ندارند هم می‌توانند برای مخاطب جذاب باشند. مخاطب با چنین محتوایی ارتباط عمیقی برقرار می‌کنند چون این احساس را به او می‌دهد که پای حرف‌های یک دوست نشسته است.

وقتی دربارۀ نیازی که در بازار وجود دارد محتوا تولید می‌کنید باید به این موضوع واقف باشید که هستند بسیاری از افراد دیگری که در این زمینه محتوا تولید و منتشر می‌کنند. پس دغدغۀ شما باید این باشد که محتوایی متمایز از بقیه منتشر کنید تا دیده شود.

هر کسی می‌تواند دربارۀ موضوعات جذاب و عمومی محتوا تولید کند اما از بین انبوه محتوایی که در این زمینه تولید و منتشر می‌شوند تنها تعداد انگشت‌شماری شانس دیده شدن دارند. مهم‌ترین دغدغۀ شما برای تولید و نشر چنین محتوایی باید این باشد که ببینید چه چیزی محتوای شما را از انواع محتوای مشابه دیگر متمایز می‌کند؟

برای متمایز کردن این محتوا هم علاوه بر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات برای تولید محتوا، نیاز است که به تجربیات شخصی خود رجوع کنید و همین‌طور خود را جای مخاطب بگذارید و ببینید چه چیزهایی برایش مهم است که بداند.

وقتی رو به مخاطب محتوا تولید می‌کنید و البته مراقب هستید تا محتوای تولید شده واقعاً کاربردی، ساده، قابل فهم و مفید باشد، شانس محتوا را برای دیده شدن و موردتوجه قرار گرفتن تا حد زیادی افزایش می‌دهید.

8
نوشتن تاریخچه‌ای از محصول یا خدمت یا اتفاقی موردتوجه

فهمیدن سِیر تکاملی انواع موضوعات برای مردم جذاب است. اینکه یک کالا چه روندی را طی کرده تا به امروز رسیده است، برای مردم جذاب است.

همین‌طور دانستن اینکه مثلاً یک فرد چه تاریخچه‌ای داشته، یک اتفاق چطور به وقوع پیوسته و آنچه امروز می‌دانیم چه پیشینه‌ای دارد، می‌تواند بسیار جذاب باشد.

فهمیدن تاریخچه‌ها برای مردم بسیار جذاب است چون همۀ ما عاشق شنیدن داستان هستیم و تاریخچه‌ها از جذاب‌ترین داستان‌هایی هستند که می‌توانیم بازگو کنیم. واقعی بودن این تاریخچه‌ها حس کنجکاوی بیشتری را برانگیخته می‌کند و محتوایی ارزشمند است.

برای اینکه هر چه بهتر از چنین محتوایی استفاده کنید بهتر است دربارۀ تاریخچۀ افراد، اتفاقات یا کالایی محتوا تولید کنید که در ررابطه با هدف شما باشد. به عنوان مثال اگر کالا یا خدمت خاصی را عرضه می‌‍کنید، بهتر است تاریخچه‌ای دربارۀ کالای مشابه را بیان کنید. چنین محتوایی در تکمیل امواع دیگر محتوایی که تولید می‌کنید، می‌تواند ارزش بیشتری برایتان خلق کند.

9
تهیۀ اینفوگرافی‌هایی که می‌تواند برای عموم جذاب باشد

اینفوگرافی‌ها از انواع محتوایی هستند که این روزها با اقبال خوبی مواجه شده‌اند. مخاطب با یک نگاه می‌تواند درصد زیادی از طالاعات را دریافت کند.

زیبایی بصری اینفوگرافی‌ها کمک می‌کند تا محتوای تولید شده جذاب‌تر باشد و بیشتر وایرال شود.

بهتر است اینفوگرافی‌هایی که تولید می‌کنید را تا حد امکان منحصر به فرد کنید. برای هر چه بهتر شدن آن‌ها می‌توانید مدل خاصی را برای خود تعریف کنید که وقتی مخاطب آن را می‌بیند یاد شما بیفتد. همین‌طور دربارۀ موضوعاتی چنین محتوایی را تهیل کنید که اشراف کافی بر آن دارید، تجربیات خوبی برای بیان کردن دارید و می‌دانید که اطلاعات خاص شما به زیباتر شدن و جذابیت هر چه بیشتر این محتوا می‌تواند کمک کند.

10
فهرست بایدها و نبایدهای عمومی

کسی که به طور مداوم مطالعه می‌کند، محتوا تولید می‌کند و هر روز در معرض انواع محتوا قرار می‌گیرد ممکن است به این فکر کند که بسیاری از اطمالب پیش از این گفته شده و دیگر نیازی به تکرار آن‌ها نیست. از جمله انواع محتوایی که ممکن است چنین ذهنیتی را برای ما ایجاد کند، بایدها و نبایدهای معمول است که بارها به گوش همۀ ما رسیده است.

بهتر است توجه کنیم که این فهرست‌ها همچنان از انواع محتوایی هستند که موردتوجه محخاطبان زیادی قرار می‌گیرند. ماهیت آموزنده بودن محتوا باعث می‌شود گذر زمان بر روی اعتبار و جذابیت آن نقش منفی نداشته باشد و حتی نیاز به توجه به چنین محتوایی را بیشتر هم بکند.

از این‌رو می‌توانیم انواع فهست‌های مختلف از بایدها و نبایدها را تهیه کنیم اما موضوع کلیدی بر سر نحوۀ بیان است. هر اندازه هم محتوا تکراری باشد، اگر با لحن و زبان جدیدی بیان شود می‌تواند همچنان موردپسند مخاطب قرار بگیرد.

برای تهیۀ فهرست‌ها، علاوه بر ارزشمند بودن محتوا، به بیانی متفاوت هم فکر کنید و ببینید چطور می‌توانید تا حد امکان محتوا را برای مخاطب با لحنی متفاوت‌تر و جذاب‌تر بیان کنید.

11
پاسخ دادن به مهم‌ترین سؤالات هفته که مخاطبان پرسیده‌اند

پرسش و پاسخ، یکی از بهترین راه‌های تولید محتوا در رسانۀ شخصی شما می‌تواند باشد.

با این کار دیگران را دعوت به مشارکت می‌کنید و سود و منفعتی مستقیم را به آن‌ها اعطا خواهید کرد.

در مورد سؤالاتی که مخاطبان از شما می‌پرسند بسیار دقیق باشید. این سؤالات را به‌منزلۀ ایده‌هایی بدیع ببینید که در اختیار شما قرار گرفته است و هر یک می‌تواند موضوع پست بعدی محتوایی شما باشد.

برای تولید محتوای اثربخش نمی‌تواند مونولوگ کنید. محتوایی که مخاطب را دعوت به گفتگو و مشارکت می‌کند و منجر به دیالوگ می‌شود، ماندگار و جذاب خواهد بود.

تهیۀ فهرستی از کارهایی که انجام داده‌اید، داستان شما را بازگو می‌کند.

مردم عاشق شنیدن داستان هستند. پس یکی از بهترین راه‌های تولید محتوا، گفتن داستان‌های شخصی است.

بیان داستان‌های شخصی در قالب یک محتوای منتشرشده می‌تواند حس کنجکاوی و اعتماد را هم‌زمان برانگیخته کند و باعث همراهی مخاطب با شما می‌شود.

تهیۀ این فهرست به خود شما هم کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی منظم‌تر و ساختاریافته‌تر انجام دهید چون می‌دانید که نحوۀ کار کردن شما در معرض دید دیگران قرار دارد.

12
گزارش‌های روزانه یا هفتگی در مورد کارهایی که انجام داده‌اید

خواندن داستان‌ها و شنیدن قصه‌های دیگران از انواع محتوایی است که برای مردم جذابیت دارد. اگر نوشتن دربارۀ برنامه‌های شخصی خود را به یک روتین تبدیل کنید و به‌مرور‌زمان به آن‌ها شکل و قالب خاصی بدهید، البته که محتوایی خواندنی‌تر و جذاب‌تر هم خواهد بود.

ممکن است در ابتدا این طور تصور کنید که انتشار گزارش‌های شخصی به عنوان محتوا نه دلیل خاصی دارد و نه برای مخاطب مفید است؛ اما این قضیه را می‌توانید از منظری متفاوت ببینید:

اول اینکه انتشار چنین محتوایی کمک می‌کند تا فضای وبلاگ شما دوستانه‌تر و واقعی‌تر باشد. مخاطب همیشه ترجیح می‌دهد محتوای تولید شده توسط یک انسان واقعی را بخواند تا اینکه حس کند محتوایی که با آن مواجه است را یک ربات نوشته و هیچ گونه احساس خاصی را در او ایجاد نکند.

و در وهلۀ دوم، انتشار چنین محتوایی به شخص شما کمک می‌کند تا هر روز به دنبال تجربیات تازه‌تر و انجام دادن کارهایی متفاوت‌تر بروید. همین موضوع باعث می‌شود به عملکرد خود خیلی دقیق‌تر توجه داشته باشید ضمن اینکه وقتی دیگران را به‌عنوان ناظری برای تماشا کردن زندگی خود دعوت می‌کنید، با انرژی و انگیزۀ بیشتری کارهایی متفاوت‌تر و خلاقانه‌تر انجام خواهید داد.

بهتر است همان اندازه که محتوا آموزنده و مهم است، سرگرم‌کننده و منحصربه‌فرد هم باشد. گزارش‌های شخصی اگر با ساختار خوبی تولید شوند می‌توانند دارای این ویژگی باشند.

پس می‌توان گفت چنین محتوایی همان ‌اندازه که برای خودتان ارزش‌آفرین است می‌تواند برای مخاطب هم به عنوان داستانِ شخصی شما، شنیدنی و جذاب باشد.

13
درمیان گذاشتن تجربیات کاری خود در یک حوزۀ تخصصی

یکی از انواع محتوایی که مخاطب خیلی ساده به آن اعتماد می‌کند و برایش درگیری ذهنی ایجاد می‌کند، محتوایی است که برخاسته از تجربیات شخصیِ تولیدکنندۀ محتوا باشد.

وقتی شما دربارۀ مسائل کلی محتوا تولید میکنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید برای مخاطب درگیری ذهنی خاصی ایجاد کنید اما همین که دربارۀ تجربیات شخصی خود حرف می‌زنید، مخاطب را دعوت به همدلی می‌کنید. مخاطب با چنین محتوایی ارتباط بهتری برقرار می‌کند چون آن را واقعی‌تر، زنده‌تر و ملموس‌تر می‌یابد.

محتوایی که برآمده از تجربیات شخصی شما باشد، قابل اعتماد و اثربخش خواهد بود.

اگر در رابطه با حوزۀ تخصصی خود دست به تولید محتوا بزنید، باز هم یک قدم بیشتر برای جلب نظر مخاطب برداشته‌اید. چون علاوه بر اینکه دربارۀ تجربیات شخصی خود حرف می‌زنید، این تجربیات را در حوزه‌ای خاص محدود می‌کنید و همین محدودیت دعوتی جدی از مخاطب است برای اینکه بادقت و حوصلۀ بیشتری به شما گوش کند. شما قرار نیست با محتوایی که تولید می‌کنید نظر همه را جلب کنید؛ اگر محتوا برای یک گروه خاص از مخاطبان شما تولید شود، شانس بیشتری برای دیده شدن دارد.

14
مطرح کردن ایده‌ای خاص به‌شکل کوتاه‌نوشته‌ها

همیشه لازم نیست پست‌هایی که منتشر می‌کنید خیلی مفصل و بلند باشند. گاهی می‌توانید با انتشار پست‌های کوتاه هم وبلاگ یا وب‌سایت خود را به روز کنید.

اگر می‌خواهید یک پست کوتاه چند خطی تولید و منتشر کنید، تلاش کنید تا یک ایدۀ کلیدی و مهم را ارائه دهید. ایده‌ای که حتی در حد 100 کلمه هم ارزش عنوان کردن داشته باشد. این ایده را می‌توانید به صورت جمله قصار، یک داستان کوتاه، یک نظریه و یا در هر قالبی که خواندنی باشد و حق مطالب را ادا کند بیان کنید.

انتشار این پست‌ها به شما کمک می‌کند تا برای روزهایی هم که ایدۀ خاصی ندارید، همچنان بتوانید رسانۀ خود را به روز کنید.

قرار است در قالب محتوایی که تولید می‌کنید، ارزشی به زندگی مخاطب اضافه کنید. گاهی این ارزش را به صورت یک تا چند جملۀ کوتاه هم می‌شود ارائه کرد.

خوب است به یاد داشته باشیم که برای مطرح کردن همۀ ایده‌ها نیاز نیست چندین و چند کلمه بنویسیم. گاهی با مطرح کردن یک جمله قصار هم می‌شود اصل موضوع را انتقال داد. این نوع نوشته‌ها، فضای کلی رسانۀ ما را قدری تغییر می‌دهند و به‌نوعی تنوع در تولید و نشر محتوا محسوب می‌شوند.

15
معرفی محصول یا خدمتی خاص

از بهترین انواع محتوایی که می‌توانیم تولید و منتشر کنیم، محتوایی است که خودمان پیش از این از آن بهره برده‌ایم و با معرفی آن به دیگران می‌خواهیم ارزشی را به زندگیشان اضافه کنیم.

این موضوع شامل هر چیزی می‌تواند باشد. از یک فایل صوتی خوبی که گوش کرده‌ایم تا محصولی که از سایتی خریداری کرده‌ایم و یا هر محتوای دیگری که به‌واسطۀ آن ارزشی به زندگیمان اضافه شده است.

وقتی با نیت کمک کردن به دیگران محتوا تولید می‌کنیم، هم حس بهتری داریم و هم اینکه می‌توانیم یقین داشته باشیم مخاطب با چنین محتوایی ارتباط بهتری بقرار می‌کند و به راحتی متوجه حُسن نیت ما می‌شود.

 تولید محتوایی به منظور کمک به دیگران، می‌تواند از باارزش‌ترین انواع محتوایی باشد که در رسانۀ خود قرار می‌دهیم.

بهتر است راه دسترسی مخاطب به این محصول یا خدمات را راحت‌تر کنیم و اگر محصول موردنظر لینک خاصی یا به هر طریق راه دسترسی دارد، آن را به وضوح برای مخاطب خود تشریح کنیم.

مهم این است که محتوای تولید شده صرفاً برای به روز رسانی رسانۀ ما نباشد و مخاطب را در نظر داشته باشیم.

16
تهیۀ ویدئو از مهم‌ترین قسمت‌های زندگی‌تان و به اشتراک‌گذاری آن‌ها

تا می‌توانید مستندسازی کنید.

از مهم‌ترین کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید، فیلم بگیرید.

از بهترین چیزهایی که می‌بینید، عکس بگیرید.

چندین و چند سند تصویری از نحوۀ کاری که انجام می‌دهید تهیه کنید و آن را در معرض دید مخاطبانتان قرار بدهید.

کاری بکنید تا آن‌ها احساس نزدیکی بیشتری با شما داشته باشند. نحوۀ انجام دادن کاراهایتان برایشان ملموس باشد و حس کنند با بعد انسانی شما به‌خوبی ارتباط برقرار کرده‌اند.

مستندسازی کارهای روزمره علاوه بر اینکه کار تولید محتوا را برای شما ساده‌تر می‌کند، باعث ایجاد حس صمیمیت بیشتری در مخاطب شما هم می‌شود.

17
نوشتن در مورد نتایج مهم‌ترین تصمیمات درست یا غلطی که داشته‌اید

یکی از بهترین اهدافی که می‌توانید برای تولید محتوا داشته باشید، کمک کردن به دیگران است تا راه‌حلی برای مسائلی که درگیرشان هستند را پیدا کنند.

بازگو کردن مهم‌ترین تصمیمات درست و غلطی که تاکنون گرفته‌اید، می‌تواند بهترین راه کمک کردن به دیگران باشد.

محتوایی ارزشمند است که زندگی را برای مخاطب قدری ساده‌تر، بهتر و باکیفیت‌تر کند. درمیان گذاشتن نتایج تصمیماتی که برای آن‌ها هزینه داده‌اید، می‌تواند تا حد زیادی اثربخش و مفید باشد.

وقتی از این طریق خودافشایی می‌کنید و در مورد مهم‌ترین تصمیمات زندگی‌تان با دیگران حرف می‌زنید، در نقش یک واعظ ظاهر نمی‌شوید و مردم را از خودتان نمی‌رانید. بلکه در نقش دوستی خواهید بود که سعی در کمک به دیگران دارد. به‌این‌ترتیب حرف شما بهتر پذیرفته می‌شود.

18
تهیۀ فهرست‌های 10 تایی برتر در هر حوزه

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم، تهیۀ فهرست‌ها ازجمله محتوای همیشه سبز هستند.

تهیۀ فهرست‌ها همیشه جذاب هستند چون

  • خوش‌خوان هستند.
  • می‌توانند اطلاعات مفیدی را در قالب محتوایی کوتاه عرضه کنند.
  • خواننده را دچار سردرگمی نمی‌کنند.
  • اطلاعات زیادی را در کوتاه‌مدت در اختیار او قرار می‌دهند.
  • می‌توانند خلاصه‌ای از مهم‌ترین دستاوردهای شما باشند.
  • می‌توانند جایگزین اطلاعات پراکنده و غیرکاربردی باشند.
  • می‌توانند چکیده‌ای از راهنمایی‌های عملکردی برای مخاطب باشند.

برای تهیۀ فهرست‌ها بهتر است از یک عدد مشخص استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تمایل به دنبال کردن محتوا از طرف مخاطب بیشتر شود. ضمن اینکه بیان یک عدد مشخص، کار تولید محتوا را برای شما هم ساده‌تر خواهد کرد.

19
روش‌های قدم به قدم اقداماتی که در آن‌ها تبحر دارید

ببینید چه‌کاری است که در انجام دادنش تبحر کافی دارید. آن کار را به قدم‌های کوچک‌تری بشکنید و در مورد هرکدام از این قدم‌ها محتوا تولید کنید و در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. با این کار ارزشی را به آن‌ها هدیه دهید.

تولید محتوای ارزش‌آفرین به مخاطب کمک می‌کند تا راه رفته را دوباره طی نکند و با حداقل هزینه، بیشتر دستاوردها را به دست بیاورد.

محتوایی تولید کنید که کارها را ساده کند. یک کار بزرگ را به قدم‌های کوچک آن بشکنید و محتوایی قدم به قدم تولید کنید که راهنما باشد، هزینه‌های مخاطب را کاهش دهد و او را به اقدام کردن دعوت کند.

20
گزارشی از مهم‌ترین اتفاقات شغلی که داشته‌اید

از بهترین انواع گزارش‌هایی که می‌توانید تهیه کنید، گزارش از فعالیت‌ها و کارهایی است که انجام داده‌اید و انتشار این گزارش در قالب یک محتوای ارزش‌آفرین خواهد بود.

به مخاطبان خود گزارش بدهید. بگویید که چطور از عهدۀ انجام دادن کارهای خاصی برآمده‌اید. چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اید و چه راه‌هایی را طی کرده‌اید تا در موقعیت فعلی قرار گرفته‌اید.

این نوع محتوا به خاطر ماهیت داستانی که دارد، جذاب و خواندنی خواهد بود.

محتوایی که ماهیت داستانی دارد، همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و می‌تواند جدی‌ترین اطلاعات را در قالبی صمیمی منتشر کند بدون اینکه نیاز باشد برای بیان آن‌ها انرژی زیادی صرف کنید. مهم است که مردم شما را باور کنند. تولید محتوای داستانی به باورپذیری حرف شما کمک می‌کند.

21
پادکست‌های هفتگی یا روزانه با موضوعی دنباله‌دار

اهمیت پادکست را نادیده نگیرید.

هر روز که می‌گذرد بر اهمیت تهیۀ پادکست افزوده می‌شود. تعداد زیادی از مردم تمایل دارند به‌جای خواندن متن، پادکست گوش کنند. این کار تحت هر شرایطی که باشند، برایشان امکان‌پذیر است.

در مورد موضوعاتی که به آن‌ها علاقه دارید پادکست تهیه کنید و تا حد امکان پادکست‌ها را به شکل سریالی و دنباله‌دار تهیه کنید. اجازه دهید تا عادت تولید محتوای صوتی هم برای خود شما و هم برای مخاطبانتان بیشتر شود.

حرف زدن در مورد موضوعات مختلف و انتشار آن‌ها در قالب یک محتوای صوتی، به‌مرورزمان عادت تولید محتوای دقیق و موجز را در شما تقویت می‌کند.

ضمن اینکه تهیۀ پادکست در کنار سایر انواع محتوایی که تهیه می‌کنید، کمک می‌کند تا یک سبد محتوایی خوب داشته باشید که انواع سلیقۀ محتوایی مخاطب را پوشش دهد.

22
تبدیل انواع محتوای تولیدشده به شکل‌های دیگری مثل متن به پادکست یا ویدئو

هر محتوایی که تولید می‌کنید را به‌صورت یک محتوای اولیه ببینید که قابلیت تبدیل‌شدن به انواع دیگر محتوا را دارد.

شما برای تهیۀ یک محتوای خوب زمان و انرژی زیادی صرف کرده‌اید پس چرا این محتوا را به شکل‌های مختلف عرضه نکنید؟

می‌توانید متن را به فایل صوتی یا ویدئویی تبدیل کنید یا بالعکس.

خاصیت تولید محتوای ارزشمند این است که می‌تواند بارها و بارها به شکل‌های مختلف بازتولید شود و هربار برای گروه خاصی از مخاطبان جالب و مفید واقع شود.

این کار کمک می‌کند تا انواع سلیقۀ محتوایی را پوشش دهید و همیشه محتوایی برای به‌روز کردن مرتب رسانۀ خود داشته باشید بدون اینکه لازم باشد هزینۀ زیادی برای تولید محتوای بیشتر بکنید.

23
تهیۀ فهرست «آیا می‌دانید» برخاسته از تجربیاتی که در زندگی دارید

عنوان «آیا می‌دانید؟» وقتی در کنار موضوعات مهم روز قرار می‌گیرد، مخاطب را دعوت به شنیدن می‌کند و کنجکاوی او را برانگیخته می‌کند.

برای تهیۀ عناوین تبلیغاتی از این موضوع زیاد استفاده می‌شود اما شما می‌توانید فهرستی از موضوعات را تهیه کنید که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، فکر می‌کنید برای مخاطب جذابیت دارد و یا تجربۀ درخشانی دارید که قابل‌انتقال در قالب چنین محتوایی است.

خیلی بهتر است که چنین محتوایی پشتوانۀ علمی داشته باشد و یا اگر صرفاً در نتیجۀ تجربیات شخصی شماست، به‌وضوح به این مسئله اشاره شود.

کشف موضوعات تازه و یادگیری، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مردم را به سمت مصرف کردن انواع محتوا می‌کشاند و در ان‌ها احساس خوبی ایجاد می‌کند.

با تولید محتوای آموزنده، جدید و خلاقانه، شانس همراهی مخاطب را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهید.

 

24
منتشر کردن روش کار و فعالیت شخصی شما

اگر به شیوه‌ای برای کار کردن رسیده‌اید که برایتان مفید بوده و به واسطۀ آن توانسته‌اید بهتر کار و زندگی خود را پیش ببرید، می‌توانید با منتشر کردن برنامۀ کاری خود، محتوایی ارزشمند تولید کنید.

ممکن است شیوۀ کاری‌‌تان بدیهی و تکراری به نظر برسد اما اگر آن را در قالب محتوایی ساده و شفاف تولید و منتشر کنید خواهید دید که همین شیوه می‌توانید برای تعدادی از مخاطبان شما مفید باشد.

محتوایی که برخاسته از تجربیات شخصی شما باشد و برای رسیدن به آن هزینه کرده باشید، ارزش منتشر کردن را دارد چون این محتوا علاوه بر جذابیتی که دارد به عنوان یک محتوای اصیل، قابل اعتماد هم هست.

اینکه با چه روش‌هایی در محیط کار و زندگی رفتار می‌کنید و به ازای این تجربیات چه دستاوردهایی داشته‌اید و یا چه هزینه‌هایی متحمل شده‌اید، برای تعداد زیادی از مردم شنیدنی، جذاب و مفید خواهد بود.

25
محتوای سریالی دربارۀ مباحث گسترده و مهم

اگر موضوعی برایتان جالب است و یا حرف‌های زیادی برای گفتن درباره‌اش دارید، می‌توانید آن را در قالب محتوایی سریالی و دنباله‌دار تولید و منتشر کنید.

چنین محتوایی که به‌مرور‌زمان تولید می‌شود و به اندازۀ کافی جامع و کامل است، می‌تواند برای مخاطب بسیار مفید باشد.

یکی از منابعی که مخاطب به دنبال آن است، دستیابی به اطلاعاتی جامع و کامل در رابطه با موضوعی خاص است. پس تلاش کنید تا محتوایی کامل و همه‌جانبه در رابطه با موضوعی خاص تولید کنید و نیاز مخاطب برای بیشتر جستجوی بیشتر را کم کنید. 

26
گزارشی از مطالعاتی که داشته‌اید

از کتاب‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید نام ببرید و درباره‌شان بنویسید.

از آخرین مطالبی که خوانده‌اید و نظر شخصی خود دربارۀ آن‌ها بنویسید.

از کتاب‌هایی که قصد دارید بخوانید و در کل، از سبد مطالعاتی که در دست دارید بنویسید.

تهیۀ این گزارش کمک می‌کند تا مخاطبان شما، هم با جهان‌بینی شما آشنا شوند و هم اطلاعاتی در مورد کتاب‌هایی که خوانده‌اید به دست بیاورند.

تولید محتوا با ارائۀ گزارش مطالعاتی کمک می‌کند تا دقیق‌تر بخوانید و به‌مرورزمان قدرت نقد و بررسی بیشتری کسب کنید.

27
بازنشر جذاب‌ترین موضوعاتی که خوانده‌اید

همیشه نیاز نیست خودتان فکر کنید و تولید محتوا را بر پایۀ افکار و اعمال خود سوار کنید. خیلی وقت‌ها می‌توانید محتوای خوب دیگران را بازنشر کنید.

علاوه بر جنبۀ انسانی این کار، کار تولید محتوا برای خودتان جذاب‌تر خواهد بود، به مخاطب کمک می‌کند تا با افراد تأثیرگذار و با محتوای ارزشمند بیشتری آشنا شوند و همین‌طور برای به‌روزرسانی مرتب سرانۀ شما کمک‌کننده خواهد بود.

سخاوت در تولید و نشر محتوا، شما را به یک یادگیرندۀ مداوم تبدیل می‌کند که هر آنچه در ذهن دارد را می‌بخشد و پیوسته در جستجوی مطالب تازه‌تری برای انتشار خواهد بود.

28
بررسی و مقایسۀ محتوای مهمی که دیگران تهیه‌کرده‌اند و لینک دادن به آن‌ها

معرفی انواع محتوای ارزشمندی که با آن‌ها مواجه می‌شوید، می‌تواند یک محتوای خوب و کاربردی باشد.

خوب است در برنامۀ تولید و نشر محتوا، معرفی کانال‌های خوب، وب‌سایت‌های معتبر و یا اشخاص خالصی را قرار دهید که هزینۀ مخاطب را برای رشد و پیشرفت تا حد زیادی کم می‌کنند.

با معرفی انواع محتوای خوب، هزینۀ مخاطب را برای دستیابی به منابع مفید تا حد امکان کاهش دهید و از این طریق ارزشی به زندگی مخاطب خود اضافه کنید.

می‌توانید با خودتان قرار بگذارید تا به هر محتوای مفیدی که رسیدید، آن را بازنشر کنید و از این طریق به وایرال شدن چنین محتوایی کمک کنید تا این محتوا در اختیار عدۀ بیشتری از افراد قرار بگیرد.

29
نوشتن راهنمایی‌هایی برای توسعۀ فردی یا شغلی

فرهست‌ها خصوصاً اگر در قالب راهنمایی برای موضعات مختلف باشند، همیشه خواندنی و جذاب هستند.

مردم فهرست‌ها را دوست دارند چون خوش‌خوان هستند و به واسطۀ ان‌ها می‌توانند در مدت کوتاهی به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنند.

یکی از بهترین کارهایی که برای مخاطب خود می‌توانید انجام دهید این است که اطلاعات مفیدی را در قالب فهرستی کوتاه، مفید و همه‌جانبه در اختیارش قرار دهید تا به او کمک کنید با صرف زمان و انرژی کم، به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند.

این فهرست‌ها می‌توانند از راهنماهای شخصی در جهت رشد و توسعۀ فردی باشند تا راهنما برای انجام کار و مواردی که در محیط کار قابل استفاده هستند.

بهتر است فهرست را از موضوعاتی تولید کنید که بر آن‌ها تسلط کافی دارید، به این موضوعات علاقه دارید و به تجربه اطلاعات کافی دربارۀ آن دارید.

30
انتشار تقویم محتوایی که برای خودتان نوشته‌اید

اگر برای تولید و نشر محتوا به برنامه‌ای رسیده‌اید که برایتان مفید است، همین برنامه را می‌توانید در اختیار دیگران هم قرار دهید.

خیلی از مخاطبان شما به برنامه‌ای مشابه برنامۀ کاری شما نیاز دارند تا روند انجام دادن کار برایشان ساده‌تر شود. اگر در کار خود به برنامه‌ای رسیده‌اید که در زمان و انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند و ارز طرفیب به پیشبرد کار کمک می‌کند، این برنامه را در قالب تقویم محتوایی منترش کنید.

با انتشار تقویم محتوایی هم گزارشی از نحوۀ عملکرد خود به مخاطب می‌دهید و هم نمونه‌ای از برنامه‌ریزی برای انجام دادن کار را در اختیارش می‌گذارید. چنین محتوایی هم کنجکاوی‌برانگیز است و از انواع محتوایی است که مخاطب دو.ست دارد آن را دنبال کند.

 

 پیشنهاد: کلاس آموزش تولید محتوا | یک دورۀ حضوری کامل در مدرسه نویسندگی | زمستان ۹۸

 عضویت در کانال تلگرام ناهید عبدی

 اینستاگرام ناهید عبدی

مطالب مرتبط

62 پاسخ

  1. سلام. خیلی پیشنهادات مفید و خوبی بودند.ممنون از شما. فقط آدم واقعا بیصبرانه دلش میخواد راه خودش رو پیدا کنه. بعضی پستهامو که بعد ازچند وقت میخونم به نظرم خیلی داغون میان.😄

    1. می‌فهمم مائده جان
      اتفاقا از دیدن این پست‌ها خیلی خوشحال باش چون بهت نشون میده که داری پیشرفت می‌کنی.
      نوشته‌های قبلی که کمتر دوست داریم میتونن جسارتی برای بهتر نوشتن به ما بدنن.
      خوشحالم که اینجا می‌بینمت مائده جان
      موفق باشی

  2. تولید محتوا اولین سودش برای خود شخص که در مورد آن مطلب تحقیقات میکنه واز همه مهمتر اطلاعات خودش بالاتر می بره و از سرگذشت تحقیقات و اختراعات با خبر میشه

  3. سلام .مثل روش کلی نوشتاری شما خیلی ساده و روان وخیلی مفید. موفق باشید و تشکر از انتشار مطالب و جذاب.

    1. ممنون که وقت میذارید و مطالب رو دنبال می‌کنید.
      موفق باشید.

  4. سلام. از آشنایی با شما خیلی خوشحالم. مثل همیشه، فوق العاده. من با این که مدت زیادی نیست که با شما و کارهاتون آشنا هستم اما سعی می کنم با وجود مشغله زیاد، تا جایی که ممکن هست ، نوشته های عالی شما و استادشاهین کلانتری عزیز رو مطالعه کنم. مطالبتون فوق العاده اثربخش هست. ازشما و انتشار نوشته های موثرو عالی تون ممنونم. امیدوارم همیشه بتونم ازسایت و مطالب ارزشمندتون استفاده کنم. سپاس .

    1. سلام دوست عزیز
      من هم خوشحالم از آشنایی‌تون
      مرسی از نظر پر مهرتون
      موفق باشید.

  5. سلام، خواستم از شما تشکر کنم، هر موقع که دنبال مطالب مفید می گردم وارد سایت شما میشم، واقعا از مطالب و محتوای سایت شما استفاده می کنم.
    همیشه سلامت و موفق باشید

    1. مرسی از محبت‌تون
      خوشحالم به اینجا سر می‌زنید.
      موفق باشید.

  6. سلام خانم عبدی چقدر خوشحال شدم بطور اتفاقی با سایت تون آشنا شدم – فعلا همین صفحه رو میخونم تا از مطالب و توصیه های مفیدش بهره مند بشم – از اینکه فامیلی مون هم یکی هست حس خوبی پیدا کردم شاید همین جا نقطه شروع من باشه ، چون خیلی به نویسندگی علاقه دارم و میخوام وارد حیطه وبلاگ نویسی و تولید محتوا بشم. امیدوارم از کمک های شما بهره ببرم- ضمنا من خانم هستم

    1. سلام خانوم عبدی نازنین
      حس خوب و صمیمی زیادی داره این همنامی
      اگر علاقه‌ای به نوشتن حس می‌کنید به نظرم فردا هم دیره، همین امروز شروع کنید.
      خوشحال میم منو در جریان نوشته‌هاتون بذارید.

  7. ممنون از ارائه اطلاعات خوب شما قطعا مواردی که فرمودید ایده های کاربردی هستند.حتما استفاده خواهم کرد.

  8. تولید محتوا به عبارت ساده جرقه های ذهنی یک فرد برای شروع نوشتن یک محتوا حرفه ای
    در گام بعدی با مطالعه کتاب های مختلف می توانیم ان جرقه ذهنی رو دریافت کنیم
    مسلما تولید محتوا کاری ساده ای نیست اما غیر ممکن هم نیست
    برای رشد تو این زمینه نیاز به تمرین و تلاش داریم که تدریجی و به مرور زمان بدستش می اریم

  9. سلام
    خدا خودش شاهده که برای پیدا کردن ایده هفته هاست دارم اینترنت رو زیرورو میکنم .باور کنید در این مقاله 11 ایده مناسب با سلیقه خودم رو پیدا کردم.امیدوارم به خدا همین طور که شما به دیگران کمک مکنید خدا هم به شما کمک کنه.ممنونم

  10. سلام
    خیلی ممنون از ایده های کاربردی که ذکر کردید.
    بنظرم اگه خودمان را بجای مخاطبمان بگذاریم، و به نیازهای او فکر کنیم، با توجه به تجربیات خودمان ایده های خوبی برای تولید محتوا میتوانیم پیدا کنیم.
    موفق باشید

  11. سلام
    مواردی که درباره تولید محتوا مطرح کردین برای هر کسی که بخواهد از اینترنت درآمد داشته باشد لازم و حیاتی می باشد. به دوستان توصیه میکنم موارد گفته شده رو جدی بگیرند.
    خانم عبدی عزیز
    ممنون بابت سایت عالی تون

  12. واقعا عالیه که برای شروع همیشه سرشار از ایده های موفقی بود که وجود امکانات و دسترسی داشتن به آن می تواند نتیجه ی کار موفقیت آمیزی را در بر گیرد و هیجان کار را بالا ببرد و داشتن دانش و علم و آگاهای به کار همیشه اثرگذارتر خواهد بود

  13. در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا می‌شود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایت‌ها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کرده‌ایم.

  14. خانم عبدی عزیز، ممنون از مثال های ارزنده.
    این موارد تو توسعه کسب و کارهایی که در حال کار روی اون ها هستم خیلی بهم کمک میکنن.

  15. بسیار جالب بود و خوشحالم که اولین مطلبی که خوانپم از صفحه شما بود و بسیار انگیزه گرفتم
    شاد باشین و پاینده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *