ناهید عبدی

چگونه محتوای خلاقانه تولید کنیم؟ 33 روش و موضوع خلاقانه در تولید محتوا (از وبلاگ‌نویسی تا بازاریابی و استراتژی محتوا)

شاید برایتان پیش آمده باشد که به تماشای تعدادی آثار هنری مثل یک گالری نقاشی رفته باشید و قبل از ورود به سالن پیش خودتان فکر کرده‌اید که به تماشای محتوایی متفاوت و خلاقانه می‌روید اما وقتی چند تابلو اول را دیده‌اید، به‌کل نظرتان تغییر کرده باشد.

می‌بینید که بسیاری از این آثار موفق، به نظر ساده‌تر و پیش‌پاافتاده‌تر از تصور شما هستند. چیزی که شاید پیش بقیه به‌سادگی جرئت نکنید بر زبان بیاورید؛ اما این واقعیت هم وجود دارد که نمی‌توان موفقیت و خلاقانه بودن این آثار به‌ظاهر ساده را هم انکار کرد.

فرقی نمی‌کند محتوای تولید شده چند خط نوشته باشد، یک فایل ویدئویی باشد و یا یک اثر هنری، برای اینکه این اثر خلاقانه و مقبول شناخته شود الزاماتی دارد مثل اینکه بتواند در دل مخاطبش جا باز کند، متفاوت از بقیه باشد و حسی از تازگی را به همراه داشته باشد طوری که ذهن را درگیر خودش نگه دارد.

شاید دلیل خلاقانه بودن محتوایی (مثل تابلوهای نقاشی که به آن اشاره شد) را به‌راحتی درک نکنیم اما وقتی برای تولید محتوایی متفاوت تلاش می‌کنیم، کم‌کم با قواعد خلاقیت در تولید محتوا آشنا می‌شویم.

آن‌وقت است که متوجه می‌شویم چگونه است که محتوایی می‌تواند در عین سادگی، جلب‌توجه کند، متفاوت شناخته شود و به شهرت برسد.

متوجه می‌شویم برخلاف آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد، آثار خلاقانه بر قواعدی مشخص بنا شده‌اند و بی‌دلیل نیست که از بین هزاران محتوا، تنها تعداد انگشت‌شماری برجسته و دیده می‌شوند.

همۀ ما می‌خواهیم محتوایی خلاقانه تولید کنیم تا به‌واسطۀ آن بتوانیم ارتباط بهتری با مخاطب خود برقرار کنیم، محصول یا خدمات خود را راحت‌تر بفروشیم و به این واسطه نتیجۀ کار و تلاش خود را از بقیه متمایز کنیم.

به همین دلیل لازم است از روش‌هایی متفاوت برای تولید محتوا استفاده کنیم. گاهی هم لازم است برنامه و استراتژی دیگری بچینیم تا بتوانیم برچسب «خلاقانه بودن» را روی محتوای خود قرار بدهیم.

در اینجا به روش‌هایی برای تولید و انتشار محتوای خلاقانه اشاره می‌شود اما قبل از آن بد نیست قدری در مورد موضوعی که در اینجا اسمش را می‌گذارم «موضوع شکاف‌ها» حرف بزنیم.

همۀ داستان‌هایی که می‌بینیم، می‌خوانیم و می‌شنویم پر از شکاف هستند.

راوی داستان هراندازه هم دقیق آن را روایت کند باز هم نمی‌تواند همۀ شکاف‌ها را پر کند.

به‌عنوان‌مثال به شکاف‌هایی فکر کنیم که خواننده موقع خواندن یک رمان خوب و دقیق و چند صدصفحه‌ای با آن مواجه می‌شود.

خوانندۀ رمان ناخودآگاه تخیلش را به کار می‌اندازد و جزئیاتی را به داستان اضافه می‌کند تا تصاویر برایش ملموس‌تر شود.

تُن صدای شخصیت‌های داستان، خطوط چهره‌شان، عطر و بویی که در فضا هست، رنگی که اشیاء موجود در صحنه دارند و جزئیاتی ازاین‌دست، به مددِ قوۀ خلاقۀ خواننده خلق می‌شوند.

خواننده با این کار در نوشتن رمان دست می‌برد و بخشی از آن را با ذهن خودش می‌نویسد تا آن را بهتر بفهمد و به‌نوعی ارتباط جدی‌تری با قصه برقرار کند.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

چون خواننده طاقت مواجهه با شکاف را ندارد.

ذهن بسیاری از ما کلی‌گویی را برنمی‌تابد و دست به کار می‌شود تا خلأ موجود را با تصویرسازی‌های تکمیلی، قابل‌فهم‌تر و ملموس‌تر کند.

این جریان نه‌فقط در رمان که در مورد هر نوع محتوای دیگری هم اتفاق می‌افتد.

و فرصتی برای تولیدکنندۀ محتوا ایجاد می‌کند تا دست به خلاقیت بزند.

گمان اولیه بر این است که خلاقیت را فقط می‌شود در تولید محتوایی تازه و بکر به کار برد. چنین محتوایی ذاتاً به دلیل جدید بودن همراه با خلاقیت است و اگر از ساختاری نسبتاً درست هم تبعت کند به حد کافی مقبول خواهد افتاد.

اما مشکل اینجاست که درصد بسیاری بیشتری از انواع محتوا، از نوع ناآشنا هستند و بسیاری از حرف‌ها قبلاً گفته شده است.

تولیدکنندۀ محتوا مدام با این دغدغۀ ذهنی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به دام تکراری‌نویسی، بدیهی گویی و مانند این‌ها نیفتد.

اما می‌توان در شکاف بین محتوای بکر و محتوای تکراری دست به خلاقیت زد. در بهترین حالت افراد وقتی به این شکاف می‌رسند می‌خواهند روی آن پلی بزنند و با نادیده گرفتن این شکاف، به طریقی خود را به سمت دیگر طیف برسانند.

اما تولیدکنندۀ خلاق دقیقاً همین‌جا می‌ایستد و شکاف موجود را خوب بررسی می‌کند.

شکاف‌ها جایی هستند که در آن‌ها می‌توانیم محتوایی قدیمی را به شکل محتوایی تازه ترجمه کنیم.

کار تولیدکنندۀ خلاق محتوا این است که خوب ترجمه کند و بتواند از دل یک محتوای کهنه، تازگی بیرون بکشد و آن‌قدر آن را بتراشد تا هستۀ درونی‌اش نمایان شود.

در این شکاف حقایقی نهفته است مانند این‌که چطور می‌شود محتوایی تکراری را به یک محتوای تازه و جذاب تبدیل کرد؟

این شکاف از آنجا ایجاد می‌شود که محتوای موجود همیشه با نوعی نقص همراه است. منظور نقص محتوایی نیست، منظورم نقص در برقراری ارتباط بین تولیدکنندۀ محتوا و مخاطب است.

وقتی محتوا برای مخاطب قابل‌استفاده و ملموس نباشد، به نظرش نقص دارد؛ و کار تولیدکنندۀ محتوا این است که استراتژی مناسب را برای تولید محتوایی قابل‌فهم و قابل‌استفاده برای مخاطب ایجاد کند.

چند نمونه از استراتژی‌های محتوایی می‌تواند مواردی از این دست باشد:

  • تبدیل یک محتوای سخت به محتوایی ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر
  • اضافه کردن تمرین و فعالیت‌های عملی به محتوا برای اینکه از یک قانون کلی به شکلی قابل‌استفاده برای مخاطب درآید.
  • استفاده از ابزارهای گفتاری و نوشتاری برای بیشتر کردن تأثیر محتوا بر مخاطب مانند بهره گرفتن از قواعد درست‌نویسی و استفاده از کلمات بهتر برای انتقال پیام
  • تغییر نوع محتوا به‌عنوان‌مثال از محتوای متنی به محتوای ویدئویی
  • اضافه کردن محتوای تکمیلی حاوی توضیحاتی برای ساده‌تر کردن محتوای موجود
  • حذف زوائد و کم کردن شاخ و برگ‌های اضافی برای قابل روئیت شدن هستۀ اصلی محتوا
  • تغییر محیط کاربردی محتوای موجود
  • استفاده از انواع مثال، مصداق و ابزارهای کلامی برای انتقال هر چه بهتر پیام محتوایی

به‌این‌ترتیب تولیدکنندۀ محتوا یک محتوای قدیمی را از زیر یوغ کلی‌گویی و حقیقتی کلی بیرون می‌کشد و به آن سلاستی می‌بخشد که برای مخاطب قابل‌استفاده و ارزشمند باشد.

شاید خیلی چیزها پیش‌ازاین گفته‌شده باشد اما همیشه می‌توان یک قدم برای فهمیدن بیشتر و برای کاربردی‌تر کردن یک مطلب کلی و حتی خیلی درست، برداشت.

در زیر به چند نمونه از این روش‌های تولید محتوا خلاقانه اشاره شده است:

 

1
تولید محتوا را به کار هرروز خود تبدیل کنید

میهالی چیکسنت میهالی معتقد است:

«عمل اصیل خلاقانه تقریباً هرگز نتیجۀ الهامی ناگهانی و جرقه‌ای در تاریکی نیست بلکه حاصل سال‌ها کار سخت است.»

در فشاری که برای تولید محتوای روزانه احساس می‌کنیم، عضلات خلاقیت ما پرورش پیدا کرده و رشد می‌کنند.

خیلی‌ها برای تولید محتوای خلاقانه منتظر شرایط مناسب، الهام ناگهانی یا ذهنی آرام هستند اما طبق آنچه در بالا گفته شد، ما بیش از این آرامش به کار بیشتر و فعالیت جدی‌تر نیاز داریم.

وبلاگ نویسی، همان‌طور که در زیر به آن اشاره شده، راهی مفید برای پیاده‌سازی تولید محتوای هرروزه است.

همۀ ما برای اینکه خلاق‌تر باشیم و ذهنی پویاتر برای تولید محتوا داشته باشیم، نیاز است بیشتر و متمرکزتر کار کنیم و تولید محتوا را به کار هرروز خود تبدیل کنیم.

 

2
وبلاگ‌نویسی را به‌عنوان روشی سریع برای پرورش خلاقیت جدی بگیرید

ادامۀ نقل‌قول بالا را به این شکل داریم:

«اندیشه یا محصولی که شایستۀ برچسب «خلاقانه» است از هم‌افزایی منابع بسیاری سرچشمه می‌گیرد نه‌فقط از ذهن یک شخص. پس آسان‌تر آن است که تقویت خلاقیت با تغییر شرایط انجام گیرد تا با تلاش برای واداشتن افراد به خلاقانه‌تر اندیشیدن.»

مسلماً برای تولید محتوا به شکل منظم و هرروزه، نیاز است که در معرض محتوای دیگران قرار بگیریم. لازم است انواع محتوا را مصرف کنیم، آن‌ها را باهم ترکیب کنیم و از ادغام آن‌ها با دانسته‌ها و تجربیات قبلی خود، محتوایی متفاوت تولید کنیم.

این شیوه را به‌راحتی می‌توان در وبلاگ نویسی روزانه امتحان کرد.

وقتی خودتان را مقید می‌کنید تا هرروز بنویسید و محتوای تولید شده را منتشر کنید، ذهن خود را تحت‌فشار قرار می‌دهید تا همۀ آنچه در توان دارد را باهم ترکیب کند و حتی پیش‌پاافتاده‌ترین تجربیات روزانه را هم به محتوایی خواندنی تبدیل کند.

بهتر است فارغ از هر هدفی که از تولید محتوا داریم و در هر جایگاه کاری و شخصی که هستیم، وبلاگی راه‌اندازی کنیم و خود را مقید کنیم که هرروز در آن بنویسیم.

 

3
به یک قصه گوی خوب تبدیل شوید

داستان‌سرایی در تولید محتوا، یک روش خلاقانه برای عنوان کردن هر موضوعی است.

همۀ مردم عاشق شنیدن داستان‌ها هستند. ذهن ما از دیرباز با قصه‌ها عجین شده است و بدون اینکه خود بدانیم، همۀ ما یک راوی هستیم.

در طول روز برای هم چندین و چند قصه تعریف می‌کنیم: از خوابی که دیده‌ایم، از گفتگویی که با دوستی داشته‌ایم، از فکرهایی که برای آینده داریم و از اتفاقاتی که برایمان گذشته است.

گفتن از این قصه‌ها و البته شنیدن از این‌ها برای همه ما جالب است.

ما با داستان‌پردازی، جذاب‌ترین محتوایی که می‌توانیم را تولید می‌کنیم.

بهتر است موضوع داستان‌هایی که می‌نویسیم مواردی آشنا و باورپذیر باشند مانند:

  • اتفاقات روزمره‌ای که در معرض آن‌ها قرار می‌گیریم.
  • تجربیات تلخ و شیرینی که داشته‌ایم.
  • قصه‌هایی که با کمک آن‌ها رشدی را در فکر و احساس خود تجربه کرده‌ایم.
  • قصه‌های دیگران که مرتبط با محتوایی است که قصد تولید آن را داریم.
  • موفقیت‌ها و شکست‌های بزرگی که تجربه کرده‌ایم که می‌توانند مقدمه‌ای برای محتوای ما باشند.
  • قصۀ کتاب‌ها، فیلم‌ها و هر محتوای متمایزی که در معرض آن بوده‌ایم.

با داستان‌گویی اعتمادسازی می‌کنیم، با مخاطب ارتباط صمیمانه برقرار می‌کنیم و محتوایی ساده را به محتوای خلاقانه و جذاب تبدیل می‌کنیم.

 

4
محتوای خلاقانه مصرف کنید

قبل از تولید محتوا سرچ کنید، بخوانید، نت‌برداری کنید، ویدئو ببینید و بعد فراتر از آن‌ها ظاهر شوید.

در هر رشته‌ای که کار و فعالیت می‌کنید، تلاش کنید تا انواع محتوای موجود را به‌دقت بررسی کنید، آن‌ها را کنجکاوانه رصد کنید و به چشم یک خالق محتوا ببینید و گوش کنید و بشنوید. آنگاه از ترکیب این‌ها محتوای متفاوتی خلق کنید.

به ذهنتان خوراک فکری خوب بدهید. اگر می‌خواهید خوب بنویسید، سوژه‌هایی خلاقانه برای تولید و نشر محتوا داشته باشید و متفاوت از رقبای خود ظاهر شوید، ذهنتان را در معرض محتوای خلاقانه قرار بدهید.

 

5
مصاحبه کنید

برای اینکه محتوای مفید و خلاقانه تولید کنید می‌توانید از افرادی کمک بگیرید که حرف‌هایی تازه و شنیدنی برای گفتن دارند.

به این منظور، با افرادی که در حرفه و کار خود شناخته‌شده و باتجربه هستند مصاحبه کنید و از آن‌ها بخواهید تا تجربیات خود را در اختیار شما و مخاطبانتان قرار بدهند. این محتوا را می‌توانید در قالب پادکست، مصاحبۀ ویدئویی و یا محتوای متنی تولید و منتشر کنید.

شنیدن مصاحبه‌ها همیشه طرفداران زیادی دارد. از اعتبار افراد مطرح برای بالا بردن ارزش محتوای خود استفاده کنید.

 

6
محتوای همیشه سبز تولید کنید

محتوای همیشه سبز، محتوایی است که تاریخ انقضا ندارد و یا برای بلندمدت همچنان برای مخاطب جذاب و قابل‌اتکا است.

وقتی تلاش می‌کنیم تا محتوایی تولید کنیم که در طول زمان مفید و کاربردی باشد، به سراغ موضوعاتی خواهیم رفت که برای مردم جذابیت دارند و با نیاز آن‌ها مرتبط هستند.

چنین محتوایی در ذات خود می‌تواند خلاقیت و جذابیت داشته باشد چراکه این موضوعات باید تا حد امکان شفاف، کامل و قابل‌فهم باشند. از دل سادگی و کاربردی بودن، همواره می‌شود انتظار خلاقیت و نوآوری داشت.

به‌عنوان‌مثال وقتی برای تهیۀ چک لیست‌ها، سؤالات متداول و فهرست منابع اقدام می‌کنیم باید به سراغ انواع منابع کاربردی برویم، محتوای دیگران را ویرایش و کامل کنیم، تجربیات خود را به آن‌ها اضافه کنیم تا نهایتاً بتوانیم خروجی متفاوتی را در قالب محتوای همیشه‌سبز به مخاطب ارائه دهیم.

 

7
هوش محتوایی خود را افزایش دهید

افزایش هوش محتوایی به تولید محتوای خلاقانه، ارزشمند، مرتبط با مخاطب، سودآور و جذاب منجر می‌شود.

چطور می‌توانیم هوش محتوایی خود را افزایش دهیم؟ چند راهکار زیر می‌تواند در این زمینه مفید باشد:

  • مخاطب خود را بشناسید و تا حد امکان محتوای مرتبط با نیازهای او تهیه کنید.
  • با توجه به رسانه‌ای که در آن اقدام به تولید و نشر محتوا می‌کنید، محتوای مناسب را شناسایی کرده و متناسب با آن اقدام به تولید محتوا کنید.
  • از منابع موثق و مفید برای مصرف محتوا استفاده کنید.
  • از مصرف محتوای دیگران غافل نشوید خصوصاً رقیبانی که نتیجۀ فعالیت‌های محتوایی آن‌ها ارتباط تنگاتنگی با کار شما دارد.
  • از تجربیات روزانه و حرفه‌ای خود برای تاولید محتوای مفید غافل نشوید.
  • طبق آنچه در قسمت بعد گفته شده است، سبدی برای تولید محتوا تدارک ببینید.

 

8
سبدی برای تولید محتوا تدارک ببینید
  • هر رسانه نیاز به محتوای خاص خودش را دارد.
  • هر مخاطب با نوع خاصی از محتوا ارتباط برقرار می‌کند.
  • هر شرایطی نیازمند محتوایی متفاوت است.
  • وب‌سایت شما با تنوع در تولید محتوا، محلی جذاب‌تر برای مخاطب خواهد بود.
  • ذهن شما در همۀ روزها و همۀ مواقع آمادگی برای تولید محتوایی با موضوع ثابت را ندارد.
  • برای پوشش دادن هر چه بهتر انواع محتوایی که تولید کرده‌اید نیاز است تا انواع محتوا با موضوعات متنوع را تولید و منتشر کنید.
  • تکیه کردن به تک موضوع، می‌تواند شانس شما را برای دیده شدن محتوایتان تا حد زیادی کاهش بودد اما وقتی تنوع در تولید محتوا را به‌عنوان یک استراتژی انتخاب می‌کنید، شانس بیشتری برای جذب کردن ذهن مخاطب خود خواهید داشت.

به همۀ دلایل مطرح شده در بالا، بهتر است سبدی از انواع محتوا تدارک ببینید و همان‌طور که در قسمت بعد گفته شده، هر بار به سراغ یکی از موضوعات محتوایی بروید.

تکیه کردن به یک منبع برای مصرف محتوا و یک موضوع برای تولید محتوا ریسک بزرگی است. با ایجاد تنوع در سبد تولید و مصرف محتوا، امکان خلاقیت را تا حد زیادی افزایش می‌دهیم.

 

9
از موضوعات جذاب برای تولید محتوا استفاده کنید

30 ایده برای شروع تولید محتوا را صرفاً برای دست به کار شدن و آغاز راه تولید محتوا تهیه نکرده‌ام بلکه گمان می‌کنم کسی که دغدغۀ جدی برای تولید و نشر محتوای منظم دارد، همواره به ایده‌هایی تازه و کاربردی نیاز دارد.

خصوصاً همان‌طور که در قسمت قبل گفته شد، اگر بخواهیم سبدی از ایده‌ها و انواع محتوا را داشته باشیم تا با کمک آن‌ها

موضوع جذاب برای تولید محتوا کم نیست. اگر به آن‌ها دسترسی نداریم احتمالاً باید حضور بیشتری در رسانه‌های مفید داشته باشیم یا استراتژی خود را برای مصرف محتوا تغییر بدهیم.

 

10
تولید محتوا با کتاب‌خوانی را امتحان کنید

از بهترین و متنوع‌ترین منابع برای تولید محتوای خلاقانه، کتاب‌ها هستند.

بهتر است خودتان را به چالش تولید محتوا با کتابخوانی دعوت کنید؛ یعنی به‌محض اینکه کتابی خواندید و به معلوماتتان چیزی اضافه شد، آن را به محتوایی کاربردی تبدیل کرده و منتشر کنید.

لزومی ندارد حتماً کتابی را از ابتدا تا انتها بخوانید تا دست به تولید محتوا بزنید. می‌توانید تا جایی پیش بروید که ایده‌ای تازه در کتاب مطرح‌شده است و همان‌جا متوقف شوید و آن را به یک پست وبلاگی، پستی برای شبکه‌های اجتماعی و یا بخشی از یک پست بلند برای وب‌سایت خود در نظر بگیرید.

همین محتوای کوچک که به‌عنوان یک نانومحتوا می‌توانید آن را بشناسید، کمک می‌کند تا سبد محتوایی شما به‌مرورزمان متنوع‌تر و خلاقانه‌تر شود ضمن اینکه توقف برای تولید محتوای روزانه هم در کار شما هم تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

هر محتوای وب‌سایت می‌تواند در حکم کتابی باشد که اطلاعات کاملی را دربارۀ موضوعی مشخص در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و او را از مصرف محتوای دیگران بی‌نیاز می‌کند.

 

11
اهمال‌کاری در تولید محتوا را هم به فرصت خلاقیت تبدیل کنید

ایده‌های خلاقانه همیشه وقتی آگاهانه به آن‌ها فکر می‌کنیم به ذهن ما خطور نمی‌کنند. برعکس، وقتی مشغول انجام دادن کارهای دیگری هستیم و فشاری برای تولید محتوای خلاقانه احساس نمی‌کنیم، ایده‌های جدید و متنوع بهتر به ذهن ما خطور می‌کنند.

پس بهتر است زمان‌هایی را آگاهانه برای هیچ کاری نکردن در نظر بگیریم.

زمان‌هایی که در آن‌ها مشغول انجام دادن کار خاصی نیستیم و صرفاً ذهن خود را آزاد می‌گذاریم تا بدون محدودیت خاصی، به دنبال ایده‌های جدیدی بگردید.

گاهی که دچار اهمال‌کاری در تولید محتوا می‌شویم، بهتر است در درجۀ اول، راهکارهایی برای غلبه بر اهمال کاری در تولید محتوا در نظر بگیریم. ضمناً این لحظات را از دید خلاقانه هم ببینیم و بدانیم که وقتی ذهن خود را آزاد می‌گذاریم تا به کارهای غیر مرتبط بپردازیم، درواقع فرصتی برای خودمان فراهم می‌کنیم تا با ذهنی آماده‌تر و خلاق‌تر، در فرصت‌های بعد به تولید محتوا بپردازیم.

زمان بطالت را در خدمت محتوا بگیرید و منتظر ایده‌های خلاقانه در این زمان‌ها باشید.

 

12
تولید و نشر ساده‌ترین محتوا را در استراتژی محتوایی خود لحاظ کنید

ساده‌ترین می‌تواند از خلاقانه‌ترین انواع محتوا باشد.

اهمیت سادگی در تولید محتوا را فراموش نکنید. کار را سخت نکنید و تا حد امکان از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید.

مرگ تدریجی دانشگاه‌ها به ما نشان داد که این روش برای آموزش چندان کاربردی ندارد. سخت حرف زدن و محتوای فیلسوفانه تولید کردن، طوری که کسی آن را نفهمد، قبل از هر چیز کم‌سوادی تولیدکنندۀ محتوا را نشان می‌دهد. کسی که به موضوعی تسلط کافی داشته باشد می‌تواند آن را تا حد امکان ساده کند اما اگر قادر به تولید محتوای ساده و کاربردی نیستید، یکی از دلایل آن نداشتن تسلط کافی بر موضوع محتواست.

برای تولید چنین محتوایی، می‌توانید هم به سراغ موضوعات کاملاً تخصصی بروید و هم محتوای روزانه را به شکل ساده منتشر کنید.

به‌هرحال وقتی انتشار محتوای ساده و قابل‌فهم را سرلوحۀ کار خود قرار می‌دهید، کمک بزرگی به ذهن خلاق خود می‌کنید تا بدون پیچیدگی و پریشانی بتواند اطلاعات مفید را برایتان فراهم کند.

البته فراموش نکنید که تولید محتوای ساده با تولید محتوای ساده‌لوحانه فرق می‌کند.

مخاطب خود را نادان فرض نکنید و محتوایی ارزشمند برایش تولید کنید اما همین محتوای تخصصی و مفید را در ساده‌ترین و قابل‌فهم‌ترین شکل ممکن به او عرضه کنید.

 

13
محتوای بلند و جامع منتشر کنید

هر محتوایی که منتشر می‌کنید را مثل نوشتن یک کتاب ببینید که شروع میانه و پایان دارد.

به کم قانع نشوید و تا حد امکان یک موضوع را بشکافید، شفاف کنید و آن را در قالب یک محتوای کامل به مخاطب عرضه کنید طوری که دیگر نیازی به سر زدن به محتوای مشابه نداشته باشد و با مصرف محتوای شما تا حد زیادی نیازش رفع شود.

البته منظور از تولید محتوای جامع و بلند، زیاده‌گویی و آب بستن به مطلب نیست بلکه منظور تولید محتوایی است که همه زوایای مختلف موضوع را تا حد امکان پوشش دهد طوری که نیاز مخاطب برای کسب اطلاعات و یادگیری و یا هر هدفی که از تولید محتوا دارید، به بهترین شکل با مصرف محتوای شما رفع شود.

پس مهم است که به هدفی که از تولید محتوا دارید توجه کنید تا بتوانید به چنین محتوای جامعی دست پیدا کنید. این موضوعی است که در قسمت بعد به آن می‌پردازیم.

پرداختن عمیق به یک موضوع نیازمند درک عمیق آن است. اگر موضوعی را خوب درک نکرده‌اید برای تولید محتوای آن اقدام نکنید.

14
هدف خود را از تولید محتوا شفاف کنید و خلاقیت را از دل این هدف بیرون بکشید

یکی از دلایلی که دست به تولید محتوای کلیشه‌ای و تکراری می‌زنیم این است که هنوز موضوع محتوا برایمان شفاف نیست. وقتی هدف روشنی از تولید محتوا نداریم، وقتی نمی‌دانیم این محتوا را برای چه مخاطبی تولید می‌کنیم و قرار است چگونه برای او ارزش‌آفرینی کنیم، مسلماً نمی‌توانیم محتوایی خلاقانه تولید کنیم.

هدف از تولید محتوا که روشن باشد، جهت‌گیری ما برای ساختار دادن به مطلب بهتر می‌شود و محتوا با داشتن چارچوب شفاف و مشخص، دوست‌داشتنی‌تر و خلاقانه‌تر خواهد بود.

وقتی مخاطب را مشخص می‌کنید، می‌دانید قرار است با تولید محتوا چه ارزشی ایجاد کنید، می‌دانید در انتها قرار است به چه جمع‌بندی‌ای برسید، قادر خواهید بود قدم‌به‌قدم جلو بروید و وقتی راه برایتان شفاف باشد، می‌توانید چند فرم متفاوت برای تولید محتوایی ثابت را امتحان کنید تا ببینید کدام‌یک از آن‌ها نهایتاً خلاقانه‌تر خواهند شد.

 

15
از موضوعاتی که اکثراً به زبان نمی‌آیند و از احساسات ناگفتۀ خود برای تولید محتوا کمک بگیرید

ما محتوایی را خلاقانه می‌دانیم که با آنچه هرروز و همیشه در معرض آن قرار می‌گیریم فاصله داشته باشد. محتوایی که از کلیشه‌های رایج به دور باشد و حرفی تازه برای گفتن داشته باشد و یا همان حرف‌های همیشه را از زاویه‌ای دیگر دیده باشد.

وقتی می‌توانیم به این سطح از موضوعات دست پیدا کنیم که آن را عمیقاً بررسی کرده باشیم و با محتوا آشنایی کافی داشته باشیم.

این نوع محتوا همان است که وقتی مخاطب در معرض آن قرار می‌گیرید، آن را آشنا و صمیمی می‌یابد.

کلیات را خیلی‌ها می‌دانند. بهتر است دست روی جزئیاتی بگذاریم که اکثراً به آن‌ها پرداخته نمی‌شود و کمتر راجع بهشان حرف زده می‌شود.

پرداختن به جزئیات مفید، راز تولید محتوای خلاقانه است.

 

16
نوشتن صفحات صبحگاهی را جدی بگیرید

یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت عضلات نوشتن و تولید محتوا، نوشتن صفحات صبحگاهی است.

چیزی که در بلندمدت یک تولیدکنندۀ محتوا را بی‌رقیب می‌کند و نتیجۀ کارش را از بقیه متمایز می‌کند، تمرینی است که به شکل منظم برای تولید و نشر محتوا دارد.

با تلاشی که در خلوت برای نوشتن صفحات صبحگاهی می‌کنیم، هرروز ذهن خود را برای تولید محتوایی خلاقانه آماده‌تر می‌کنیم.

هرروز صبح و قبل از انجام دادن هر کاری، ذهن خود را به یک مهمانی خلاقیت دعوت کنید و چنددقیقه‌ای بی‌قیدوشرط بنویسید.

 

17
برای مصرف محتوا و یادگیری برای تولید محتوا محدودیت قائل شده و دست‌به‌کار شوید

از تعریف دقیق واژه‌های مرتبط با محتوا، مثل استراتژی و بازاریابی محتوا، فاصله بگیرید و زودتر دست به کار شوید.

در قیدوبند تعاریف ماندن باعث می‌شود ذهن، قدرت کافی برای خلاقیت و ایده پردازی را از دست بدهد اما وقتی دست به کار واقعی می‌زنی، درواقع زمینی برای خودتان ایجاد می‌کنید تا در شرایط واقعی تولید انواع محتوا را امتحان کنید و ذهنتان را برای تولید محتوای خلاقانه آموزش بدهید و آماده‌تر کنید.

خوب است که برای چگونگی بازاریابی، تولید و استراتژی محتوا آموزش ببینید اما بهتر است برای این‌ها محدودیت قائل شوید و وقتی از منبع موثقی به جواب سؤالاتی که در ذهن دارید رسیدید، بهتر است سریع کار واقعی را شروع کنید و هر آنچه باقی می‌ماند را در عمل یاد بگیرید.

خلاقیت در دل کار کردن ایجاد می‌شود.

 

18
اول عمل کنید بعد فکر

بذر را بپاشید و به‌تدریج محتوا را کامل کنید. قرار نیست در اولین نشست محتوایی جامع و کامل تولید کنید.

از کمال‌گرایی در تولید محتوا دست بردارید و دست به کار شوید. همیشه خلاقانه‌ترین ایده‌ها در دل کار و وقتی عمیقاً موضوع را می‌شکافید به ذهنتان راه پیدا می‌کند.

قرار نیست تک‌تک محتوایی که تولید می‌کنید در کارت انقلابی به پا کند. زمین رسانه‌ها این‌قدر فراخ هست که صدها محتوا تولید کنید و اجازه داشته باشید تا در آن دست به آزمون‌وخطا بزنید.

بدون ترس از بد بودن، دست به کار شوید و بعد به این فکر کنید که از بین انواع محتوایی که عرضه کرده‌اید، کدام‌یک برای مخاطب جذابیت بیشتری داشته است؟ کدام‌یک درگیری ذهنی بیشتری برایش ایجاد کرده است؟ و ببینید بعد از مدتی که از محتوای تولیدشده فاصله می‌گیرید، کدام‌یک از دید خودتان خلاقانه‌تر و متفاوت‌تر است؟

فرمول مشخصی برای تولید محتوای خلاقانه وجود دارد. بهترین فرمول، بعد از دست به کار شدن و از دل یک محتوای خلاقانه‌ای که قبلاً تولید کرده‌اید بیرون می‌آید.

 

 
19
احتمال دیده شدن محتوا را با عناوین جذاب افزایش دهید

بهتر است فهرستی از عناوین جذاب در اختیار داشته باشید تا موقع تولید محتوا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

فهرست کلمات کاربردی در عنوان نویسی، مجموعه‌ای از کلمات است که به‌عنوان نمونه آورده‌ام تا موقع تولید محتوا راهنمای شما برای عمل باشد.

وقتی مخاطبی محتوای شما را می‌خواند، قبل از هر چیز با توجه به‌عنوان محتوا دربارۀ آن قضاوت می‌کند. پس اگر قرار است خلاقیت را در تولید محتوا سرلوحۀ کار خود قرار دهید نیاز است تا برای نوشتن یک تیتر جذاب و خلاقانه زمان بگذارید.

خیلی از مواقع بهتر است ابتدا متن را کامل بنویسید و بعد برای انتخاب عنوان مناسب تصمیم‌گیری کنید.

عنوان نویسی با هوش محتوایی یعنی عناوینی را برای محتوای خود انتخاب کنیم که درگیر کننده، جذاب و مرتبط با محتوا باشد طوری که هم بتواند مخاطب را به خواندن و استفاده کردن از محتوا ترغیب کند و هم بعد از مصرف محتوا، رضایت او را جلب کند.

استفاده از عناوین خلاقانه که با محتوای ما تناسب ندارند به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود در این مواقع بهتر است عنوانی ساده و مرتبط با متن را انتخاب کنیم تا اینکه به سراغ عنوانی خلاقانه و زیبا برویم که مخاطب بعد از کلیک کردن روی آن و باز کردن متن، به‌کل از ما ناامید شود.

نباید صداقت در تولید محتوا را برای جذاب نویسی و در راه خلاقانه نوشتن قربانی کنیم. اولویت در تولید محتوا همیشه صداقت است.

 

20
صداقت، میانبری برای تولید محتوای خلاقانه است

وقتی با مخاطب خودتان صادق باشید،

وقتی تلاش کنید تا از دغدغه‌هایی که در کار و زندگی خود دارید برایش بگویید،

وقتی سعی نمی‌کنید تا خود را متفاوت از آنچه واقعاً هستید نشان دهید،

وقتی به‌عنوان خوراک محتوایی از چیزهای واقعی در دنیای حرفه‌ای و شخصی کمک می‌گیرید،

ابزار لازم برای تولید محتوایی نوآورانه، متفاوت و منحصربه‌فرد را دارید.

محتوای خلاقانه مثل اثرانگشت شما می‌تواند تنها به خود شما تعلق داشته باشد طوری که مخاطب بتواند از بین صدها محتوای موجود، محتوایی که شما تولید کرده‌اید را تشخیص بدهد.

 

21
بین ایده‌های مختلف ارتباط معنایی ایجاد کنید

ترکیب ایده‌ها از دنیای تخصصی که در آن هستید به معنای واقعی کلمه منجر به تولید محتوای خلاقانه می‌شود.

به ساده‌ترین شکل آن، وقتی می‌خواهید موضوعی را توضیح بدهید می‌توانید به دنبال مثال‌ها و مصداق‌هایی برای آن از دنیای واقعی بگردید. ببینید چطور می‌توانید مسئله را با استفاده از مثال‌های واقعی توضیح بدهید و با ساده‌ترین و شفاف‌ترین شکل ممکن بیانش کنید.

حتی اگر دربارۀ موضوعی کاملاً تخصصی محتوا تولید می‌کنید، بازهم بهتر است ایده‌هایی را از حوزه‌های دیگر وارد محتوا کنید تا از خشکی و بی‌روح بودن فاصله بگیرد و به محتوایی زنده تبدیل شود.

 

22
روی یک حوزۀ تخصصی تمرکز کنید و آن را عمیق بشکافید

خلاقانه‌ترین ایده‌ها وقتی به ذهن می‌رسند که موضوعی را تا عمق بشکافید و تا حد امکان آن را از زوایای مختلف ببینید.

ایده پردازی دربارۀ موضوعات متفرقه انرژی زیادی می‌خواهد ضمن اینکه امکان ارائۀ ایده‌های خلاقانه برای موضوعات مختلف کم است اما وقتی روی یک حوزۀ مشخص تمرکز می‌کنید و تلاش می‌کنید تا آن را تا عمق بشکافید، کم‌کم ایده‌های خلاقانۀ بیشتری به ذهنتان راه پیدا می‌کند.

بهتر است برای مصرف هر نوع محتوایی حساس باشید و آن را با فعالیت تخصصی خودتان هم‌راستا کنید اگر فعالیت‌هایتان را هم‌جهت نکنید، زمان کمی برای تولید محتوای خلاقانه خواهید داشت.

تخصص و تمرکز بر یک موضوع، به‌عنوان یک استراتژی در تولید محتوا، راه را برای ایده پردازی خلاقانه باز می‌کند.

 
23
روی تعداد محدودی کلیدواژه تمرکز کنید و با هدف دیده شدن در سه گزینۀ اول گوگل محتوا تولید کند

همان‌طور که گفته شد، تخصص و تمرکز باعث بروز خلاقیت می‌شود. خصوصاً وقتی روی کلیدواژه‌های مشخصی تمرکز کنید و تلاش می‌کنید تا دربارۀ آن‌ها محتوایی تخصصی و کامل تولید کنید.پ

بهتر است این کلیدواژه‌ها را با انتخابی که مردم در گوگل دارند هماهنگ کنید یعنی ببینید مردم در موتورهای جستجو به دنبال چه چیزهایی هستند؟ لیست پیشنهادات گوگل را ببینید و متناسب با آن محتوا تولید کنید.

  • هر بار به سراغ یک گروه محدود از کلیدواژه‌ها بروید،
  • تا حد امکان آن‌ها را عمیق بررسی کنید،
  • دربارۀ کلیدواژه‌های تخصصی کتاب بخوانید،
  • محتوای دیگران را ببینید،
  • به وب‌سایت‌های معتبر سر بزنید و محتوای آن‌ها را رصد کنید،
  • و درنهایت از ترکیب ایده‌های مختلف، محتوای خلاقانه تولید و منتشر کنید.

 

24
با به‌روزرسانی مداوم محتوا خلاقیت را به‌مرور اضافه کنید

بهترین محتوایی که شانس دیده شدن دارد، محتوایی است که مدام به‌روز می‌شود.

به‌عنوان استراتژی محتوا، به‌روزرسانی محتوای قدیمی را در برنامۀ خود قرار دهید و هرچند وقت یک‌بار به سراغ محتواهای قبلی بروید و دستی به سر و روی آن‌ها بکشید.

محتوا را موجودی زنده ببینید که نیاز است مدام به آن رسیدگی کنید تا رشد کند و به چشم بیاید.

شانس دیده شدن تنها متعلق به محتوایی است که مدام به‌روزرسانی می‌شود و ایده‌های خلاقانه‌تری به آن اضافه می‌شود.

 

25
برای مخاطب بنویسید و برای ارتباط برقرار کردن بنویسید

محتوا را موجودی زنده ببینید که قرار است از ذهن شما خارج شود و در ذهن مخاطب جای بگیرد. حس کنید برای دوستی حرف می‌زنید و قرار است با عنوان کردن کامل موضوع به او کمک کنید.

وقتی رو به مخاطب می‌نویسید و محتوا را ابزاری برای برقراری ارتباط واقعی می‌بینید، می‌توانید زنده‌تر، ملموس‌تر و عمیق‌تر تولید محتوا کنید.

وقتی در گفتگویی دونفره هستید، نمی‌توانید برای شرح دادن موضوع، کلی‌گویی کنید و دربارۀ بدیهیات حرف بزنید. تلاش می‌کنید تا ساده، روشن و واقعی حرف بزنید. وقتی چنین نگرشی به محتوایی که تولید می‌کنید داشته باشید، ایده‌های خلاقانۀ بیشتری به ذهنتان خواهد رسید.

 

 ناهید عبدی در اینستاگرام

 ناهید عبدی در تلگرام 

 

مطالب مرتبط

11 پاسخ

  1. خانم مهندس مقاله خوبی بود سایتتون همه چی داره جزء یه ویدیو آموزشی در مورد تولید محتوا یه نمونه عملی اگه داخل سایتتون بذارید عالی میشه

  2. با سلام و تشکر از وقتی که برای تهیه و عرضه محتوای نوشتاری میگذارین . اگر در فرصتی قایل صوتی یا مولتی مدیای این محتوا ها و محتوا های دیگه رو هم تهیه کنین خیلی خوب میشه . نکته دیگه این که به نظر میاد کسانی که علاقمند به خواندن کتاب های داستان و رمان هستند دوست دارن خودشون هم در فرایند تکمیل بخش هایی از داستان با کمک قوه تخیل خودشون مشارکت کنند و شاید در مورد بیننده های فیلم معمولا اینطور نباشه چون بیننده فرصت برای مکث کردن و فکر کردن نداره . به نظرم مخاطب فیلم ( بیننده ) با مخاطب داستان و رمان ( خواننده ) از نظر نیازهای روان شناختی کمی فرق دارن . موضوع مدیریت شکاف های انتظاراتی در برآوردن نیاز ها و انتظارات مخاطب نکته خیلی جالب و مهمی هستش و نیاز به هوشمندی و دقت زیادی داره .

    1. دوست عزیز
      یه سری فایل صوتی هست که به مرور روی کامال تلگرام و احتمالا اینجا هم بذارم که تکمیل کنندۀ بعضی از مطالب باشه.

      و دقیقا همین طوره که میگی. به همین خاطره که کسی مثل گابریل گارسیا ماکز میگه که هیچ وقت نمیذاره رمان «صد سال تنهایی» به فیلم تبدیل بشه. اجازه نمیده تا این دخالت ذهنی خواننده با رمان، با ساخته شدن یه فیلم خدشه‌دار بشه.
      راز موندگاری و تاثیرگذاری داستان‌ها همینه.
      قدرت مشارکت و تصویرسازی که به مخاطب میدن.

  3. سلام و وقت شما بخیر …
    اشاره کردن شما به شکاف برام جالب بود و تا حالا از این زاویه به محتوا نگاه نکرده بودم …
    از تیپ ادبیاتی که به کار بردید مشخصه ذهن قوی و منسجمی دارید …
    امیدوارم موفق باشید

  4. سلام. وقتتون بخیر.
    ممنون برای مقاله بسیار مفید و جامعی که نوشتید. خیلی عالیه.
    سبک نوشتارتان خیلی صمیمی و ساده است‌‌‌، انگار با یک دوست دارم صحبت می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *