ناهید عبدی

کتاب من و کامو؛ یک تک‌نگاری دربارۀ بیگانه و دست‌نوشته‌های آلبر کامو |دانلود رایگان

ما در دنیای تناقض‌ها سر می‌کنیم و تا وقتی نپذیریم که در برابر هر اتفاق خوب یا بدی، عکس آن‌هم قابل تجربه است، در تنشی ابدی زندگی خواهیم کرد.

ما در دنیای بی‌تفاوتی زندگی می‌کنیم. تا وقتی بی‌تفاوتی جهان را نسبت به خود نپذیریم، در رقابتی بی‌امان از زندگی سر می‌کنیم که نتیجه‌اش در بلندمدت جز باخت نخواهد بود.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که حقیقت هر بار به شکلی درمی‌آید و تا وقتی برای جستجوی حقیقت مدام در حال دوندگی نباشیم، به حقایق خرد و بی‌مایه‌ای می‌چسبیم که زندگی‌مان را به‌واسطۀ آن‌ها هدر خواهیم داد و تبدیل به هیچ خواهیم کرد.

برای پذیرش تناقض‌ها، برای کنار آمدن با بی‌تفاوتی جهان و برای پیدا کردن حقیقتِ زندگی، باید با تمامیتِ خود حضور داشته باشیم و با تمام توان زندگی را زندگی کنیم.

 

برای حضور داشتن به تمامیت و رسیدن به فهم زندگی از زاویۀ رضایتمندی، کتاب‌هایم را زیرورو می‌کنم. مدتی است با نوشته‌های کامو کلنجار می‌روم و بخش‌هایی از درک دنیا و تجربۀ رضایتمندی را وقتی با عینک او به جهانم نگاه می‌کنم کسب کرده‌ام.

در این کتاب سعی کرده‌ام عصاره‌ای از این تجربیاتِ روشنگر و رضایت‌بخش را عنوان کنم.

 

چرا خواندن این کتاب؟

مدتی است تلاش می‌کنم مدل ذهنی نویسندگان محبوبم را عمیق‌تر بکاوم.

علاوه بر کتاب‌هایشان، دست‌نوشته‌ها، نظرات و دیدگاهشان را در رابطه با موقعیت‌های مختلف، جدی‌تر دنبال می‌کنم.

به این نتیجه رسیده‌ام که چنین روشی می‌تواند جایگزین خوبی برای آزمون‌وخطاهای من در زندگی باشد و کمک کند تا با ملال کمتر و رضایت بیشتری به حقیقتِ زندگی دست پیدا کنم.

این کتاب نمونه‌ای از این واکاوی است.

سعی کرده‌ام تجربیاتم و حقایقی که از بین چندین و چند نوشتۀ آلبرکامو به دست آورده‌ام را به‌صورت چکیده‌ای ساده در این کتاب بیاورم.

فکر می‌کنم مطالعۀ این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان برای بررسی‌های مشابه، به سرنخ‌های کاربردی برسد که به کمک آن‌ها زندگی و مدل ذهنی‌اش را تغییر دهد.

روشن شدن این حقایق برای من، شروع یک دگرگونی در نگاهم به جهان بوده است.

صَرف زمان کوتاهی برای خواندن این تک‌نگاری، شاید بتواند فرصتی برای تجربۀ مشابه را برای خواننده‌اش هم فراهم کند.

 

نگاه سیستمی در نوشتن تک‌نگاری‌هایی این‌چنین

شاید بتوان در روزگار فعلی، تعبیر جدیدی برای آدم باسواد به کار برد، به این شکل که یک انسان باسواد کسی است که سواد نقد کردن داشته باشد.

فارغ از کیفیت نقد، تلاش کردن برای پرورش این سواد، ارزشمند و قابل‌ستایش است.

تک‌نگاری‌های این‌چنینی، نمونه‌ای از این تلاش هستند که قبل از هرکسی به نویسنده‌اش کمک می‌کنند تا دقیق‌تر بخواند، ببیند و عمیق‌تر بفهمد.

با چنین تلاش‌هایی، زمانی که صرف مطالعه و یادگیری می‌کنیم، هدر نمی‌رود. ذهن ساختاریافته‌تر می‌شود، مطالعه هدفمندتر می‌شود و درنهایت، این تلاش می‌تواند به کالا یا خدمتی ارزش‌آفرین برای دیگران هم تبدیل می‌شود.

 

ضمناً فکر می‌کنم این نوع نوشته‌ها می‌تواند به هر فردی کمک می‌کند تا از خوانندۀ صِرف بودن فاصله بگیرد و در بین برنامۀ مطالعاتی و یادگیری‌اش، ایستگاه‌هایی تعبیه کند تا در آن‌ها به محک خودش بپردازد.

 

در این کتاب نوشته‌ام:

  1. چطور تاب بیاوریم و عاشق زندگی بمانیم؟
  2. چطور به حقیقت وفادار بمانیم؟↓
  3. چطور بی‌تفاوتی جهان ما را زیباتر می‌کند؟
  4. چطور طلب کنیم؟
  5. چطور از نو شروع کنیم؟

 

نگاه کردن عمیق به گوشه‌ای از زندگی کامو به من کمک کرده است تا بخشی از جهانم را بازتعریف کنم و با گوشه‌ای از حقیقت زندگی ساده‌تر کنار بیایم.

امیدوارم چنین اثری برای خوانندۀ این کتاب کوچک هم قابل تجربه باشد.

 

دانلود رایگان و آنی کتاب

    مطالب مرتبط

    کتاب و کتابخوانی

    جمع کتابخوانی ما

    «آدم می‌تواند یک عمر زندگی کند بی‌آنکه بداند چه کتاب‌هایی وجود دارند. کتاب‌هایی که می‌توانستند تمام زندگی‌اش را مثل کف دست نشانش بدهند.» داستایوفسکی راهکار

    ادامه مطلب »
    کتاب و کتابخوانی

    تنها با کتاب

    بی‌موقع به سرم زد بروم شهر کتاب نزدیک خانه. توقع نداشتم باز باشد ولی بود. دختر مسئول کتابخانه زود رسیده بود و چون مرا می‌شناخت

    ادامه مطلب »

    3 پاسخ

      1. سلام خانم عبدی گرامی.
        چند روز پیش کتاب شما را از لینک مطلب مربوط به این کتاب در سایت شاهین جان عزیز دانلود کردم و خواندم. آنجا کامنتي گذاشتم که برداشت شخصی خودم از خوانش کتاب است؛ اینکه اين کتاب یک دیدگاه شخصی و جدا از سفسطه بازی های مثلا ادبی است که همیشه در نقد آثار ادبی متاسفانه حضور دارند. از خوانش یک نقد فردی و با دیدگاهی جدید بسیار لذت بردم و همینطور ایجاز کلام در کتاب تا به جای پرداخت به فرعيات، اصول بررسی شوند.
        در نهایت اینکه خسته نباشید و اميدوارم کتاب های بیشتری چون این از شما بخوانیم .

        1. سلام دوست عزیز
          ممنون از محبتتون و خوشحالم که کتاب رو دوست داشتید.
          دغدغه‌ای که تو حرف‌هاتون بهش اشاره کردید رو خوب درک می‌کنم و درگیرش هستم. فکر می‌کنم نوشتن کتاب‌هایی با این سبک و سیاق یا تهیۀ هر محتوایی از این جنس، تا حدی بتونه به پرورش قدرت نقد کردن و استقلال فکری کمک کنه. ممنونم که به این موضوع مهم اشاره کردید و مرسی از تعریف دلنشینتون.

          موفق باشید و ایام به کام

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *