ناهید عبدی

7 نکته درباره اهمیت تولید محتوا

اهمیت تولید محتوا در رشد کسب‌وکا‌رهای نوپا

مفهوم اقیانوس قرمز و آبی برای خیلی از ما آشناست. جایی که کسب‌و‌کارها حضور پررنگ‌تر، تکراری‌تر و کمتر سودآور را دارند، برای ما مفهوم اقیانوس قرمز را تداعی می‌کند و در مقابل، قسمت‌های دست نخوردۀ بازار و جاهای تروتازه‌تر، مفهوم اقیانوس آبی را.

در مسیر آشنا شدن با دنیای محتوا، با مفهومی بزرگ‌تر سروکار دار یم. حالا بسیاری از کسب‌و‌کارها را در فضایی می‌بینیم که قابلیت حرکت کردن به سمت اقیانوسی آبی را دارند و می‌توانند با تولید محتوای مناسب، ارزش‌هایی را که قرار است برای مخاطب ایجاد کنند را بازبینی کرده و در ساختاری تازه‌تر و اثربخش‌تر منتشر کنند.

همین طور کسب‌وکارهایی را می‌بینیم که با وجود قرار داشتن در منطقه اقیانوس آبی، به دلیل اهمیت ندادن به تولید و نشر محتوای مناسب، امتیاز چندانی برای صاحبان کسب و کار ایجاد نمی‌کنند و چندان امکان رشد ندارند.

این قابلیت بازار محتواست که می‌تواند جریانی سیال در کسب‌و‌کارها ایجاد کند و آنها را از منطقه مرده و بی‌جان اقیانوس قرمز، به سمت رشد سوق دهد و به سودآوری برساند.

در کنار این‌ها، بازار محتوا مزیت های بزرگی برای کسب‌و‌کارهای نوپا ایجاد کرده است. اگر در گذشته طی شدن مدت زمانی چند ساله برای دیده شدن و مطرح شدن کسب و کار، امری طبیعی به نظر می‌رسید، حالا به کمک دنیای محتوا، صاحبان کسب‌و‌کارهای جدید می توانند امید داشته باشند که در زمانی بسیار کمتر از قبل به رشد و سودآوری برسند، کارشان دیده شود و با صرف کردن حجم کمتری از منابع، به دستاوردهایی به مراتب بزرگ‌تر از گذشته برسند.

دنیای شگفت‌انگیز محتوا به همان اندازه که جذاب و دوست‌داشتنی است، می‌تواند ترسناک هم باشد چرا که مشکلات رایج برای نشدن‌ها و به ثمر نرسیدن‌ها و در کل بسیاری از موانع را که سال ها بر سر راه کسب‌و‌کا‌‌رها وجود داشته را برداشته و در ابعادی بزرگ‌تر از قبل، امکان رشد همگانی را فراهم کرده است. حالا دیگر صاحبان کسب و کار با تولید و نشر محتوای مناسب می‌توانند امید به بهبود شرایط را در موقعیت‌های مختلف داشته باشند.

 

اهمیت تولید محتوا در رشد و توسعه فردی

تا همین چند وقت پیش خبر از بازار داغ تولید محتوا به این شکل که امروز می‌بینیم و به گوش می‌رسد، نبود. اصلا واژه محتوا با گوش خیلی‌ها آشنا نبود و یا اگر هم آشنا بود، چندان مربوط به نظر نمی‌رسید. این واژه شاید بیشتر به روزنامه‌نگاران و کسانی مربوط می‌شد که دستی به قلم داشتند و هیچ تصوری از عمومی شدن بازار محتوا تا به حدی که امروز شاهد هستیم نبود. کم کم واژه محتوا به همه ما مربوط‌تر شد. دیگر چندان با آن احساس بیگانیگی نمی‌کردیم اما باز هم استفاده کردن از فضای تولید محتوا به عنوان کسب‌و‌کار و برای درآمدزایی از طریق آن، چندان جدی نمی‌نمود.

حالا تولید و نشر محتوا به همه ما مربوط می‌شود. به همه کسانی که شاید فقط در یکی از شبکه‌های اجتماعی پاسخی برای دوستی می‌نویسند یا حتی به کسانی که مصرف‌کننده صرف محتوا هستند. چنین افرادی شاید متوجه میزان تاثیری که از فضای محتوا می‌گیرند، نباشند اما نمی‌توانند این موضوع را نادیده بگیرند که بسیاری از تصمیمات بزرگ و کوچک زندگی‌شان را به واسطه مصرف کردن انواع محتوایی می‌گیرند که در طول روز خواسته یا ناخواسته مصرف می‌کنند.

افرادی که از میزان تاثیرپذیری از محتوا و همین‌طور تاثیرگذاری از طریق محتوا آگاهی دارند می‌توانند امکان رشد و توسعه فردی را در فضای تولید و نشر ومحتوا تجربه کنند. فضای دیجیتال و محتوایی که در آن به عنوان خوراک ذهنی در اختیار عموم قرار می‌گیرد، به سادگی امکان چنین رشدی را فراهم می‌کند.

فضای باز تولید و نشر محتوا، موقعیت ساز است. از جمله موقعیت‌هایی که به واسطه بازار محتوا برای عموم مردم فراهم می‌شود:

دسترسی ساده به افراد طراز اول در موقعیت‌های مختلف کاری

امکان بهره‌مندی از اطلاعات و دانش تخصصی با کمترین هزینه ممکن

امکان برقراری ارتباط با جامعه وسیعی از مخاطبان

امکان اشتباه کردن با کمترین هزینه ممکن و همین طور امکان جبران اشتباه در مدت زمانی کوتاه

برقراری ارتباط چندسویه با کسب‌و‌کا‌‌رهای مختلف در مقطع زمانی کوتاه و محدود

 

اهمیت تولید محتوا در قابلیت پاسخ دهنده بودن و سرعت در برقراری ارتباط

اگر به اشتباهاتی که تا به امروز داشته‌ایم فکر کنیم، حتما در لابه‌لای آنها ردپای اشتباهاتی از جنس دیر اقدام کردن، حضور نداشتن، تعلل کردن و مانند این‌ها را می‌بینیم. هر چه جلوتر می‌رویم، این اشتباهات می‌توانند جدی‌تر باشند و به همان اندازه اثر مخربی که می‌گذارند، بزرگ‌تر.

دنیای محتوا امکان کار کردن و عرضه کردن محصول نهایی را در کمترین زمان ممکن امکان پذیر کرده است. حالا تولیدکننده محتوا می تواند در عرض چند ثانیه و بدون صرف کردن هزینه‌‌ای خاص، محصول تولید شده اش را تبلیغ کند، خودش را معرفی کند، از مهارت‌ها و قابلیت‌هایش بگوید و در کل، می‌تواند روی این موضوع حساب باز کند که در اندک زمان ممکن امکان برقراری ارتباط با دنیای بزرگی از مخاطبان را دارد.

حضور داشتن مستمر، اصلی اساسی برای دستیابی به تجربیات خوب کاری و شخصی است. دنیای محتوا امکان حضور پررنگ و مستمر را با کمترین هزینه ممکن برای همه فراهم کرده است.

همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در آن باید به هر چیزی در اسرع وقت پاسخ داد. همین طور دنیایی که در آن کسی برای دیده شدن محصول تولیدی ما انرژی صرف نمی‌کند. در این شرایط وظیفه مداوم معرفی داشته های ما به عهده خودمان است. تولید و نشر محتوای مداوم و مربوط، به ما کمک می‌کند تا جدیت حضور خود را به دیگران نشان بدهیم و همین‌طور در کمترین زمان ممکن بهترین معرف خود و محصولات تولیدی‌مان باشیم.

 

اهمیت تولید محتوا دربرقراری ارتباط موثر

یادم هست که چند سال پیش جملۀ «عصر ارتباطات است؛ هر کسی که می‌خواهد تجربه رشد و موفقیت را داشته باشد، باید روی برقراری ارتباط موثر کار کند» تازه مد شده و جمله ای کلیدی بود. اما در آن زمان حوزه ارتباطات به اندازه امروز گسترده نبود. در آن سال ها ارتباط موثر بیشتر در برقراری ارتباط حضوری  معنا می‌شد آن هم در دامنه ای محدود که برای تعداد معدودی از افراد و ‌کسب‌و‌کارها وجود داشت.

هر چقدر که دنیای اینترنت و فضای دیجیتال پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شود، اهمیت جملۀ بالا که «عصر، عصر ارتباطات است» برای همه جدی‌تر می‌شود. حالا موفقیت، رشد و افق دید روشن برای  ‌کسب‌و‌کارها و اشخاص، در برقراری ارتباط موثر معنا پیدا می‌کند اما ارتباطی نه فقط در ابعاد ارتباط حضوری و نه فقط در قالب ارتباطات محدود. حالا معنای ارتباط موثر در تولید محتوا و انتشار آن جدی‌تر شده است. حالا آدم‌ها ارتباط واقعی را از لابه لای محتوایی که به بهانه‌های مختلف در فضای اینترنت منتشر می‌کنند، می‌فهمند. حالا  ‌کسب‌و‌کارها برای توضیح دادن کاری که انجام می‌دهند و برای مطرح کردن قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که دارند، بیشتر از هر چیز می‌توانند روی محتوایی که منتشر می کنند و مخاطب آن را می‌بیند، حساب باز کنند.

دنیای محتوا ورودی امنی به ذهن و قلب مخاطب است. ما داریم عادت می‌کنیم که از منظر محتوا دنیا را ببینیم و بشناسیم، به دیگران اعتماد کنیم، درباره شان اطلاعات به دست بیاوریم، قضاوتشان کنیم و در نهایت راجع‌به این تصمیم بگیریم که با کدام دسته از افراد و  ‌کسب‌و‌کارها ارتباط برقرار کنیم و کدامیک از آن‌ها را جدی‌تر بگیریم و پول و زمان و انرژی و در کل ارزشمندترین منابع مان را صرف کدام‌یک کنیم.

 ما داریم عادت می‌کنیم که از منظر محتوا دنیا را ببینیم و بشناسیم، به دیگران اعتماد کنیم، درباره شان اطلاعات به دست بیاوریم، قضاوتشان کنیم و در نهایت راجع‌به این تصمیم بگیریم که با کدام دسته از افراد و  ‌کسب‌و‌کارها ارتباط برقرار کنیم و کدامیک از آن‌ها را جدی‌تر بگیریم و پول و زمان و انرژی و در کل ارزشمندترین منابع مان را صرف کدام‌یک کنیم.

اهمیت تولید محتوا در قرار گرفتن در طبقه اجتماعی خاص و جایگاه یابی مناسب برای کار

پیوستن به یک طبقه اجتماعی خاص و انتخاب شده و همین طورجایگاه یابی مناسب بازار برای کسب و کارها هیچ گاه به اندازه امروز جدی در دسترس نبوده است.

همه ما به اندازه تولید و نشر محتوای مناسب و با کیفیت، با جایگاه اجتماعی که خواهان قرار گرفتن در آنیم، فاصله داریم. همین طور ‌کسب‌و‌کارهای ما به اندازه تولید و نشر محتوای مناسب، با جایگاهی که شایسته آن هستند فلاصله دارند.

همه ما به اندازه تولید و نشر محتوای مناسب و با کیفیت، با جایگاه اجتماعی که خواهان قرار گرفتن در آنیم، فاصله داریم. همین طور ‌کسب‌و‌کارهای ما به اندازه تولید و نشر محتوای مناسب، با جایگاهی که شایسته آن هستند فلاصله دارند.

نکته مهم اینجاست که برای آماده کردن محتوای مناسب و نشر آن، محدودیت‌های گذشته را هم نداریم. موانع مالی، تخصصی، اطلاعاتی، ارتباطی و بسیاری از موانع که تا چندی پیش به دست و پای  ‌کسب‌و‌کارها بسته شده بود، حالا از میان برداشته شده است. ‌کسب‌و‌کارها آزادی خاصی را امروز تجربه می‌کنند که شاید هیچ وقت در طول تاریخ تا این اندازه با آن مواجه نبوده‌اند.

حالا زمانی است که اگر افراد از نظر فردی آمادگی کافی برای ورود به جایگاه اجتماعی خاصی را داشته باشند، با تولید و نشر محتوای مناسب می‌توانند به سادگی در این جایگاه حضور پیدا کنند. همین طور اگر  ‌کسب‌و‌کارها قابلیت یا توانمندی خاصی در خودشان سراغ دارند که به واسطه آن احساس می‌کنند می توانند در جایگاهی برتر و سودآورتر قرار بگیرند، با معرفی این قابلیت‌ها در قالب محتوای مناسب، امکان ورود به چنین جایگاهی را برای خود فراهم می‌کنند.

 

اهمیت تولید محتوا در امکان برقراری ارتباط بی‌واسطه با مشتری

یکی از جاهایی که مفهوم «از تولید به مصرف» معنی پیدا می‌کند، جایی است که بی واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنیم. تولید محتوا این امکان را به ما می‌دهد که منابع خود را به جای اینکه صرف پیدا کردن یک واسط خوب کنیم تا ما را به مخاطب‌مان معرفی کند، مستقیم صرف تولید محتوای مخاطب پسند کنیم.

به همین خاطر می‌شود گفت تولید محتوا، امکان سودآوری از کارهای ساده را هم برای ما فراهم می‌کند چون دقیقا مخاطب هدف  را نشانه می‌رود و می‌تواند با برآورده کردن نیازهای شخصی مخاطب، سودآوری ایجاد کند.

مخاطب، دیگر یک مصرف کنندۀ صرف نیست بلکه یک شریک تجاری خوب است که می‌تواند پا به پای محتوای منتشر شده، برای ما ارزش آفرینی کند.

مخاطب، دیگر یک مصرف کنندۀ صرف نیست بلکه یک شریک تجاری خوب است که می‌تواند پا به پای محتوای منتشر شده، برای ما ارزش آفرینی کند.

بخش بزرگی از مسئولیت معرفی ما و  ‌کسب‌و‌کارمان در فضای تولید و نشر محتوا به عهده مخاطبی است که با این محتوا ارتباط برقرار می‌کند. مثل مخاطبی که محتوای منتشر شده ما را در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌پسندد و آن را با مخاطبان خودش به اشتراک می‌گذارد. مخاطبی که تنها در انتهای کار و به شرط استفاده کردن از محصول و خدمات ما سودآوری نمی‌کند بلکه می تواند پابه پای ما برای کاری که انجام می‌دهیم تبلیغ کند. مطمئنا چنین تبلیغی که خودخواسته و بدون اجبار بیرونی است، از بهترین انواع سودآور تبلیغات است چرا که اعتماد بیشتری را از سوی جامعه متوجه خود خواهد کرد.

 

دموکراسی در فضای تولید و نشر محتوا قابل تجربه است

همیشه کسانی هستند که  به آنچه خودشان را محق می‌دانند، دست نیافته‌اند و همیشه کسانی هستند که مانع تراشی کرده‌اند و نگذاشته‌اند آنی بشود که باید.

فضای تولید و نشر محتوای تخصصی تا حد زیادی چنین مانعی را از سر راه همه برداشته است و دموکراسی را در بازار کار تا حد زیادی برقرار کرده است.

حالا هر فردی که مهارت، تخصص و توانمندی خاصی دارد می‌تواند بدون دغدغۀ خاصی، داشته‌ها و توانایی‌هایش را مطرح کند و از این توانمندی‌ها دقیقا برای کسانی بگوید که منتظرند تا بشنوند. پس هدر رفتن استعدادها و نادیده گرفتن قابلیت‌هایی که افراد در خود سراغ دارند، شاید دیگر چندان جایی برای ابراز کردن نداشته باشد. مخاطب امروز آگاه است و قدر محتوای خوب و باکیفیت را می‌داند. همین طور تشخیص می‌دهد تولیدکننده محتوا چه مهارت خاصی دارد و با آن ارتباط برقرار می‌کند.

فضای محتوا این امکان را به افراد و  ‌کسب‌و‌کارها می‌دهد که برای کسب تجربه و مطرح شدن در بازار، منتظر زمان نمانند و این امکان را داشته باشند که با رقبای چندساله خود رقابت کنند و از طریق محتوای ارزشمندی که تولید و منتشر می‌کنند، توجه جامعه و بازار را در زمانی کوتاه به خود جلب کنند.

در چنین فضایی، امکان رشد و دیده شدن برای کسانی بیشتر فراهم است که محتوا را بهتر می‌فهمند و برای تولید و نشر محتوای ارزش‌آفرین بیشتر از بقیه تلاش می‌کنند.

 لینک موقت:

کلاس حضوری تولید محتوا | تخفیف ویژه فقط تا ساعت ۲۴ سه شنبه ۱۷ دی | شروع کلاس از پنجشنبه ۱۹ دی

برای ثبت‌نام روی لینک زیر کلیک کنید:

کلاس آموزش تولید محتوا

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید
    بسیار عالی و جذاب نوشتید
    دونستن و درک اهمیت محتوا برای هرکسی که میخواد تولید محتوا کنه الزامی هستش چون تا زمانی که ما از اهمیت محتوا چیزی ندونیم نمی تونیم کار جدی انجام بدیم
    زمانی که متوجه میشویم محتوا چقدر در تاثیرگذاری موفقیت و توسعه ما اثر بخش است
    اون وقته که کار جدی و حرفه ایی محتوایی رو شروع میکنیم
    که شما بسیار عالی و سنجیده توضیح داید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *