ناهید عبدی

دستاوردی شگفت از 75 سال مطالعه بر روی شادی

رابرت والدینگر، از محققان دانشگاه هاروارد است که در بزرگ‌ترین تحقیق علمی راجع به شادی، حضورداشته و از دستاوردهای آن، صحبت می‌کند.

این تحقیق به مدت 75 سال بر روی 724 نفر انجام‌شده که در حال حاضر 60 نفر از آن‌ها زنده هستند.

نتیجۀ صدها هزار اوراق اطلاعاتی این تحقیق، به صورت این سه دستاورد بزرگ و در قالب پیامی روشن برای داشتن زندگی شادتر، بیان‌شده است:

  1. شادترین افراد در این تحقیق، کسانی بودند که روابط اجتماعی قوی‌تری داشتند. آن‌ها از نظر فیزیکی سالم‌تر بودند و عمر طولانی‌تری نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان داشتند.
  2. مهم‌ترین عامل در روابط آن‌ها که منجر به ایجاد این حجم از شادی شده بود، کیفیت روابط بود.
  3. رابطۀ خوب فقط از جسم آن‌ها محافظت نکرده بود، بلکه نتایج خوبی از سلامت مغز و حافظۀ آن‌ها گزارش‌شده بود.

می‌توان سه نتیجه‌گیری کلی از این تحقیق کرد:

  1. برای کسب شغل بهتر، موقعیت اجتماعی بالاتر و ثروت بیشتر، آگاهانه تلاش کنیم و بدانیم درنهایت این‌ها قرار نیست برای مدت زمانی طولانی، ما را خوشحال‌تر کنند.
  2. اگر هدف ما داشتن یک زندگی شادتر است، بیش‌ترین انرژی و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های زندگی را، برای ایجاد و حفظ روابط بهتر، صرف کنیم.
  3. مهم نیست که در رابطه‌ای هستیم یا ارتباطات زیادی داریم، برای بالا بردن کیفیت روابط، لازم است همواره تلاش کنیم، وگرنه داشتن روابط بیشتر، احساس بهتری برای ما ایجاد نخواهد کرد.

یادگیری با ناهید عبدی در تلگرام

مطالب مرتبط

ذهن و مغز

انسان مکانیکی شاد

در فراسوی این شب تیره که مرا دربرگرفته به سیاهی مغاکی میام دو قطب برای روح شکست‌ناپذیر خود سپاسگزار خدایانم در شرایط طاقت‌فرسا نه پا

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *