ناهید عبدی

10 نکته برای عنوان نویسی با استفاده از هوش محتوایی

یکی از اهداف تولید محتوا این است که به بهترین شکل ممکن دیده شده و موردتوجه قرار بگیرد.

هوش محتوایی، اولین قدم برای دستیابی به این هدف را، داشتن یک عنوان خوب و حرفه‌ای می‌داند.

کلاو هاپکینز در باب اهمیت عنوان نویسیِ خوب، می‌گوید: «ما هر آنچه را می‌خواهیم بخوانیم، بر اساس عنوان انتخاب می‌کنیم.»

اگر مطلبی مناسب و درخور نوشته‌اید و مشتاق هستید که موردتوجه مخاطبانتان قرار بگیرد، لازم است یک تیتر خوب برای آن انتخاب کنید.

تیتر خوب، استفادۀ هوشمندانه از کلمات برای جلب توجه مخاطب است به طوری که بتواند او را برای همراهی بیشتر، ترغیب نماید.

در بسیاری از مواقع، عنوان مطلب، از متن اصلی مهم‌تر است چراکه اولین تماس با خواننده را برقرار می‌کند. درواقع سرنوشت متن به عنوان نویسی درست وابسته است. یک عنوان خوب می‌تواند خواننده را با خود همراه کند و یا او را برای همیشه از خواندن ادامۀ متن، منصرف کند.

جیمز وب می‌گوید: «یک عنوان خوب می‌تواند تا 50 درصد تقاضا و فروش را افزایش دهد.»

از مهم‌ترین المان‌هایی که بر روی نرخ کلیک تأثیر می‌گذارد، تیتر ترغیب‌کننده و در‌خورِ توجه است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که اصرار برای داشتن عنوانی جالب و مخاطب پسند، ما را به سمت تیتر زدنِ زرد سوق ندهد.

با این مقدمه و با به‌کارگیری نکات پیشنهادی در مبحث هوش محتوایی، 10 مورد از مهم‌ترین نکات برای نوشتن یک عنوان جذاب و حرفه‌ای را مطرح می‌کنم.

نکات کاربردی در عنوان نویسی با استفاده از هوش محتوایی:

 

  1. از کلمات مناسب برای عنوان نویسی استفاده کنید.

کلماتی هستند که بار معنایی مثبت دارند، ترغیب‌کننده هستند و استفاده از آن‌ها باعث می‌شود هیجان مخاطب برانگیخته شود و او را به همراهی بیشتر با ما، تشویق می‌کند. در این قسمت، فهرستی از کلمات کاربردی در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌توانید به عنوان یک نقطه اتکای خوب برای نوشتن تیتر جذاب، از آن‌ها استفاده کنید.

  1. یک سؤال تأثیرگذار بپرسید.

ماهیت سؤال کردن، ترغیب‌کننده است. خصوصاً اگر سؤالات به درستی و با دقت انتخاب‌شده باشند. سؤالاتی که همیشه موردتوجه مخاطب قرار دارد، می‌تواند یکی از بهترین عناوین برای تولید محتوا باشد.

متن سؤال و کلمات استفاده‌شده در آن، باید تا حد امکان کنجکاوی مخاطب را برانگیزاند و او را به خواندن ادامۀ متن ترغیب کند.

  1. تیتر کوتاه بنویسید.

یکی از مهم‌ترین اشکالات عناوین محتوایی، طولانی بودن آن‌هاست. اولین حسی که یک تیتر طولانی در خواننده ایجاد می‌کند این است که تولیدکنندۀ محتوا، تمام انرژی خود را صرف کرده است تا کل متن را در چند کلمه جای بدهد و حداکثر تأثیرگذاری را در این محدوده به دست آورد.

نه‌تنها طولانی نوشتن تیتر، کمکی به جلب توجه آن نمی‌کند، بلکه به‌احتمال‌زیاد خواننده از آن عبور می‌کند و ترجیح می‌دهد با ادامۀ محتوا درگیر نشود.

«هوش محتوایی، هنر عنوان نویسی را در کوتاه نویسی و رعایت ایجاز در آن می‌داند».

البته گاهی اوقات نوشتن عناوین طولانی لازم است اما این شیوه، نباید قالب اصلی کار تولیدکنندۀ محتوا باشد.

  1. پیشنهادی ویژه را در متن تیتر عنوان کنید.

اگر هدف از تولید محتوا، ارائۀ خدمت یا کالایی ویژه است، بهترین حالت این است که پیشنهاد فوق، در عنوان آورده شود.

به این ترتیب مخاطب ترغیب می‌شود و در همان ابتدا می‌داند که تقریباً با چه مضمونی مواجه خواهد شد.

  1. از گوگل ترند کمک بگیرید.

کلمات کلیدی عنوان و متن محتوا، باید به درستی انتخاب شوند تا شانس دیده شدن محتوای تولیدشده افزایش پیدا کند. ازاین‌رو می‌توانید از ابزاری مانند گوگل ترند استفاده کنید و با قیاس کلمات مدنظر خود، بهترین و پرکاربردترین کلمات را انتخاب کنید.

  1. از فونت مناسب استفاده کنید.

با وجود سادگی این مطلب، بسیاری از نویسندگان آن را نادیده می‌گیرند یا راحت از کنار این مورد عبور می‌کنند. همین قانون ساده باعث می‌شود سنگ محکی در ذهن مخاطب شکل بگیرد و میزان حرفه‌ای بودن شما را از روی آن قضاوت کند.

فونت مناسب، اولین برخورد خواننده با محتواست. ازاین‌رو باید به درستی انتخاب شود تا ارتباط چشمی مناسبی با او برقرار کرده و آزاردهنده و غیرحرفه‌ای نباشد.

  1. کنجکاوی را برانگیزانید.

اگر فکر می‌کنید محتوای شما حاوی نکات جالب و تأثیرگذار است، سعی کنید از کلمات مناسبی استفاده کنید تا در همان نگاه اول، کنجکاوی خواننده برانگیخته شود و به این ترتیب شانس خوانده شدن متن اصلی را افزایش دهید.

کسانی که عنوان طولانی می‌نویسند، شانس ایجاد کنجکاوی در خواننده را از خود سلب می‌کنند. قرار نیست تیتر محتوا، توضیحی کامل بر تمام متن باشد. اشاره‌ای که باعث کنجکاوی خواننده شود، امکان مراجعه به ادامۀ متن را افزایش می‌دهد.

  1. خواننده را در معرض آزمون قرار بدهید.

ازآنجایی‌که یکی از اهداف مخاطبان، ایجاد منفعت و تأثیرپذیری از محتوا است، متونی که این امکان را برای مخاطب فراهم می‌کنند درصد بالاتری از توجه را به خود جذب می‌کنند.

تلاش کنید اگر محتوایی مناسب دارید، با انتخاب تیتر مناسب، خواننده را در معرض آزمون قرار دهید و از این طریق ارتباط صمیمی‌تری با او برقرار کنید.

  1. هشدار بدهید.

وقتی می‌خواهید محتوایی جدید ارائه کنید، مطلبی دارید که اخطاری را در دل خود دارد، یا باوری دارید که می‌تواند هشدار و تلنگری برای خواننده تلقی شود، این احساس را در نوشتن تیتر ایجاد کنید.

  1. از اسامی و عناوین معروف استفاده کنید.

اعتبار عناوین و اسامی معروف، می‌تواند به اعتبار بخشیدن به محتوای شما کمک کند. البته در این مورد لازم است محتوا به‌اندازۀ عناوینی که از آن‌ها کسب اعتبار می‌کند، باکیفیت و درخورِ توجه باشد.

یادگیری با ناهید عبدی در تلگرام

مطالب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *