ناهید عبدی

چگونه با تولید محتوا بر اهمال کاری غلبه کنیم؟

دو تصویر مقابل ماست:

سمت راست، کارهایی است که روی هم تلنبار شده‌اند. حجم زیادی از کارهای عقب افتاده که با دیدنشان اضطرابی تمام وجودمان را فرامی‌گیرد.

سمت چپ تصویری است از خودمان وقتی کار را به ثمر رسانده‌ایم. در این تصویر ما خوشحالیم، طعم موفقیت را چشیده‌ایم و انرژی زیادی برای انجام دادن کارهای بیشتر داریم.

این دو تصویر را نگاه می‌کنیم و بدون اینکه خودمان بدانیم چرا و چه اتفاقی افتاد، خیلی آرام به سمت تصویر سمت راست می‌رویم. با وجود اینکه می‌دانیم چه چیزی در انتظارمان است، با وجوئدی که طعم استرس را از همین حالا می‌توانیم حس کنیم اما ترجیح می‌دهیم فعلاً تا وقتی امکان دارد کارها را به تعویق بیندازیم.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

چرا با وجودی که از درد و رنج اهمال کاری و تنبلی آگاهی داریم اما باز هم نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم؟

راه غلبه بر اهمال‌کاری و درمان تنبلی چیست؟

این‌ها سؤالاتی هستند که همۀ ما بارها از خود پرسیده‌ایم و چون جوابی برایشان پیدا نکرده‌ایم، همچنان به اهمال‌کاری تن می‌دهیم و درد ناشی از آن را تحمل می‌کنیم.

می‌دانیم که نقطۀ مقابل اهمال کاریف تعهد، مسئولیت‌پذیری و دست به کار شدن است. در اینجا یکی از راه‌های مقابله با اهمالکاری را همراه با دلایلی بررسی کنیم.

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

غلبه بر اهمال‌کاری با تولید محتوا

درون همۀ ما عامل بازدارنده‌ای زندگی می‌کند به اسم هیولای مقاومت.

مواقعی که می‌توانیم به راحتی عواقب ناشی از اهمال کاری را حدس بزنیم اما همچنان نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم، تسلیم هیولای مقاومت درون می‌شویم.

وقتی تعهدی به انجام دادن کار نداریم یا وقتی تعهد داریم اما زمان کافی داریم و خطری نزدیک را از به تأخیر انداختن کار احساس نمی‌کنیم، هیولای مقاومت انرژی می‌گیرد.

پس مهم‌ترین درگیری را ما با خودمان داریم. وقتی که باید بر نیروی بازدارندۀ درونمان غلبه کنیم و دست به کار شویم.

دو راه برای غلبه بر مقاومت درونی داریم:

  1. تعهد به دیگران
  2. تعهد به خود

اگر مدام دست به اهمال‌کاری می‌زنیم بهتر است پای خودمان را جایی بند کنیم تا به‌واسطۀ تعهدی که ایجاد می‌کنیم، احتمال دست به کار شدن را بالا ببریم.

برای اینکه چنین تعهدی را ایجاد کنیم، از این دو راهکار می‌توانیم کمک بگیریم:

  1. تولید محتوای عمومی
  2. تولید محتوای شخصی

چرا تولید محتوا؟

چون دلیلی بسیاری از اهمالکاری‌های ما این است که تصویر شفافی از کارهایی که می‌خواهیم انجام بدهیم نداریم.

وقتی یک تصویر بزرگ از کار در ذهن خود داریم، عملاً خود را برای اتنجام دادننش ناتوان می‌بینیم.

وقتی احساس می‌کنیم کنترل کافی بر شرایط نداریم، ساده‌ترین کاری که به‌صورت ناخوداگاه انجام می‌دهیم این است که دست به اهمال‌کاری بزنیم.

با تولید محتوا به خودمان کمک می‌کنیم تا تصویری دقیق‌تر از انچه پیش روی ماست داشته باشیم.

ضمن اینکه با تولید محتوایی که تولید و منتشر می‌کنیم، این تصویر را مقابل دید دیگران هم قرار می‌دهیم.

تعهدی که عمومی می‌شود، به ما کمک می‌کند تا ساده‌تر بر هیولای مقاومت درون غلبه کنیم.

 

راهکار اول

تولید محتوای عمومی:

داشتن ناظر بیرونی، اهمال‌کاری را تضعیف می‌کند. از طریق تولید و نشر محتوا می‌توانیم چنین ناظرانی را به زندگی خود اضافه کنیم تا به کمک آن‌ها احتمال انجام دادن کار را بیشتر کنیم. ازجمله کارهایی که می‌توانیم در این زمینه انجام دهیم:

1

راه‌اندازی وبلاگ شخصی و انتشار هر روز یک پست در آن

اولین قدم برای اینکه با تولید محتوا بتوانیم بر اهمال کاری غلبه کنیم و زندگی متفاوت‌تری را از این طریقف تجربه کنیم، راه‌اندازی رسانه‌های شخصی است.

یک وبلاگ، وب‌سایت، یا صفحه‌ای فعال در شبکه‌های اجتماعی به ما کمک می‌کند تا ارتباطی جدی‌تر با دیگران داشته باشیم و آن‌ها را در جریان کارهایی که انجام می‌دهیم، قرار دهیم.

می‌توانیم برای اینکه عادت اهمال کاری را در زندگی خود تا حد زیادی از بین ببریم، شروع کنیم یک سری از فعالیت‌های را به صورت روتین و منظم انجام دهیم.

اهمال کاری برای بسیاری از ما به عادت تبدیل شده است. بهترین راه برای غلبه بر چنین عادت مخربی، تعریف عادت‌های تازه و جایگزین کردن این عادت‌ها با اهمالکاری است.

یکی از این عادت‌های سازنده، تولید محتوا به صورت روزانه و انتشار آن است.

باید پایگاهی برای انتشار چنین محتوایی داشته بباشیم و همان‌طور که گفته شد می‌توانیم از یکی از رسانه‌های شخصی استفاده کنیم و متعهدانه هر روز یک پست تازه را در آن منتشر کنیم.

این کار به ما کمک می‌کند تا به فرد فعال‌تری تبدیل شویم و کم‌کم این نظم را در دیگر ابعاد زندگی خود هم گسترش بدهیم.

2

اعلام عمومی برای کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و انتشار گزارش عملکرد دربارۀ آن

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم تا احتمال به ثمر رسیدن کار را در موعد تعریف شده بالا ببریم این است که دربارۀ انجام این کار اعلام عمومی کنیم.

وقتی دیگران را در جریان کاری که قرار است انجام دهیم می‌گذاریم، تعهد بیشتری برای به پایان رساندن آن ایجاد می‌کنیم.

وقتی خودمان تنها هستیم، به هر حال دیر یا زود کار را امنجام می‌دهیم و اغلب هم تا جایی که امکان دارد کار را با تأخیر انجام می‌دهیم اما وقتی اعلام عمومی می‌کنیم و ناظرانی را به زندگی خود دعوت می‌کنیم، آن وقت فشار بیشتری برای به ثمر رساندن کار در موعد مقرر احساس می‌کنیم.

بهتر است به دیگران بگوییم که قرار است در مدت زمانی مشخص این کار را انمجام دهیم و در رسانۀ خود به صورت مرتب گزارشی از پیشرفت کار را اعلام کنیم.

این کار علاوه بر اینکه احتمال به انجام رساندن کار را بیشتر می‌کند، محتوایی جالب برای بقیه هم می‌تواند باشد. داستان کاری که انجام می‌شود و پیشرفت قدم به قدم آن، برای بسیاری از مخاطبان می‌تواند به عنوان یک داستان واقعی، جذاب و شنیدنی باشد.

3

تعریف یک موضوع مشخص برای یک هفته و انتشار مطالبی دربارۀ آن

برای اینکه انجام دادن کارها به صورت روتین و مرتب به عادتی همیشگی برای ما تبدیل شود، بهتر است برای هر هفته یک موضوع تعیین کنیم و برای آن محتوای هفتگی تولید کنیم.

خیلی بهتر است که این محتوای هفتگی در راستای کاری باشد که قرار است انجام دهیم.

به این ترتیب، قدم به قدم برای انجام دادن کاری که در برنامه داریم، آماده می‌شویم.

مزیت دیگر این کار این است که وقتی محتوایی را تولید و منتشر می‌کنیم، بیشتر تلاش می‌کنیم تا محتوایی ارزشمند و مفید تولید کنیم چون می‌دانیم که دیگران آن را می‌بینند و قضاوت می‌کنند.

4

یکپارچه‌سازی هدف با برنامۀ تولید محتوا

یکپارچه کردن محتوایی که در رسانه‌های مختلف تولید می‌کنیم با پروژه‌ای که در دست داریم، از مهم‌ترین کارهایی است که احتمال به ثمر رساندن کار را بیشتر می‌کند ضمن اینکه کیفیت کار انجام شده هم بالا می‌رود.

ما می‌توانیم روزانه چندین محتوای مختلف را تولید و منتشر کنیم اما وقتی متعهد می‌شویم که در راستای برنامه‌ای که داریم محتوا تولید کنیم، هر روز یک قدم به انجام شدن کار نزدیک‌تر می‌شویم.

هر کاری که انجام می‌دهیم نیاز به یک سری مستندسازی دارد. بهتر است حتی برای کتارهایی که به صورت مستقیم با تولید محتوا ارتباط ندارند هم محتوایی منتشر کنیم.

این کار باعث می‌شود تصویر دقیق‌تری از کار در ذهن ما ایجاد شود؛ و وقتی راجع به کار ذهنیت شفاف داریم، با ترس کمتری دست به کار می‌شویم و احتمال اهمال کاری تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

راهکار دوم

محتوای شخصی:

برای متعهد شدن به خود، بهتر است مضرات ناشی از اهمال‌کاری را قابل‌رؤیت کنیم. یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند تا تصویر شفاف‌تری از انجام کارها داشته باشیم، تولید محتوای شخصی است. در زیر نمونه‌ای از کارهایی که می‌شود در این زمینه انجام داد، ذکر شده است.

1

هدفگذاری روزانه و بازبینی و اصلاح مداوم آن

بهتر است برای خودمان مشخص کنیم که در مدت زمان یک ماه و یک هفتۀ آینده چه کارهایی باید به ثمر برسد.

در قدم بعدی لازم است این کارها را به اهداف روزانه تقسیم کنیم.

برای هر روز برنامه‌ای در نظر بگیریم و ببینیم چطور می‌توانیم هر روز یک قدم به هدفی که در بلندمدت داریم نزدیک شویم.

بهتر است هدفگذاری را در پایان هر روز انجام دهیم. قبل از خواب، بهترین زمان برای تعیین اهداف روز بعد است. این کار کمک می‌کند تا با ذهن آرام‌تری بخوابیم و وقتی بیدار شدیم هم با برنامه‌ای مشخص‌تر برای انجام دادن کارها دست به کار شویم.

همین‌طور بهتر است هر شب اهدافی را که برای روز مشخص کرده بودیم بررسی کنیم و ببینیم چه درصدی از کارها انجام شده و کدام کارها به بعد موکول شده است.

همین محتوای شخصی که در قالب هدفگذاری برای خود تعریف می‌کنیم، به ما کمک می‌کند تا برنامه‌ای شفاف برای اصلاح و بازبینی مسیری که هر روز طی می‌کنیم داشته باشیم.

2

برداشتن هر روز یک قدم برای هدف بلندمدت و تولید محتوای روزانه برای آن

شکستن پروژه‌ای که در دست دارید به کارهای کوچک و قابل انجام، باعث می‌شود هر چه بهتر بتوانید بر مقاومت درونی خود غلبه کنید.

متعهد شوید که هر روز فقط یک قدم برای هدفی که در سر دارید و مدام آن را پشت گوش می‌اندازید، انجام دهید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که تنبلی و اهمال کاری می‌کنیم این است که می‌خواهیم کارها را یکباره با نتیجه برسانیم. خیلی از ما یاد نگرفته‌ایم که می‌شود کار را قدم به قدم و با برداشتن گام‌های منظم روزانه انجام داد.

وقتی متعهد می‌شویم تا هر روز برای کاری که قرار است انجام دهیم، محتوایی تولید کنیم، جسارت ما برای برداسشتن قدم‌های بیشتر بالا می‌رود چون هر چه می‌گذرد بهتر می‌توانیم تصویری که کار انجام شده مقابل ما ایجاد می‌شود را رویت کنیم.

3

دادن گزارش‌های شفاف به خود از درصد پیشرفت پروژه

یکی از بهترین انواع محتوای شخصی، دادن گزارش از درصد پیشرفت کار به خود است.

می‌توانیم کاری که می‌خواهیم انجام دهیم را درصدبندی کنیم و مشخص کنیم هر درصدی از کار به چه معناست؟ تا کجای کار را انجام دهیم تا مطمئن شویم که مثلاً 20 درصد پیشرفت در کمار داشته‌ایم؟ باید با چه سرعتی پیش برویم که صددرصد کار در موعد مشخص انجام شود؟ این سرعت به چه معناست و باید هر روز چه درصدی از کار را به ثمر برسانیم؟

بهتر است گزارشات شخصی را تا حد امکان عددی و ملموس کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا تصویر واقعی‌تر از کار انجام شده و همین‌طور کارهای عقب افتاده داشته باشیم و با کمک این شفاف‌سازی، قدم‌های بهتری برای به سرانجام رساندن کار برداریم.

4

تبدیل یادگیری به محتوا به صورت منظم و ملموس

اگر می‌خواهیم سبک زندگی خود را از یک آدم اهمال کار و تنبل، به فردی پُرکار و منظم تبدیل کنیمف بهتر است این عادت را در قسمت‌های مختلف زندگی ایجاد کنیم.

بهتر است روزانه هر چیزی را که یاد می‌گیریم، به محتوایی مفید تبدیل کنیم؛ مثلاً می‌توانیم آموخته‌های خود را یادداشت کنیم. با این کار به یک یادگیرندۀ مداوم تبدیل می‌شویم.

این محتوای منظم و مفید به ما کمک می‌کند تا نگرش بهتری نسبت به زندگی و محیط اطراف خود پیدا کنیم. همین نگرش تأثیر زیادی برای غلبه بر اهمال کاری و مقاومت درونی ما برای انجام دادن کار خواهد داشت.

همان‌طور که گفته شد، اگر یادگیری و تولید محتوا برای آن را با برنامه‌ای که در دست داریم هم‌راستا کنیم، با هر قدمی که برمی‌داریم یک قدم به انجام شدن کار نزدیک‌تر خواهیم شد.

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

 

 ناهید عبدی در اینستاگرام

 ناهید عبدی در تلگرام 

مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. سلام خانم عبدی
    ممنون بابت این نوشته
    من این مورد رو با پوست و گوشت و خونم حس کردم
    چون از وقتی که شروع به نوشتن برای وبسیاتم کردم اهمال کاری ام کمتر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *