ناهید عبدی

30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

اهمال‌کاری یا به تأخیر انداختن کارهای ضروری، در انواع فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم به چشم می‌خورد. خصوصاً وقتی کار سخت‌تر و جدی‌تر می‌شود، احتمال از زیر کار دررفتن و به تأخیر انداختن آن افزایش پیدا می‌کند.

یکی از کارهای دشواری که احتمال اهمال‌کاری در آن زیاد است، فعالیت‌های مختلف در خصوص تولید و نشر محتوا است.

شاید به دلیل فراگیر بودن همین قضیه هم هست که تولید محتوا به‌صورت حرفه‌ای و منظم، یکی از بهترین راه‌های برتری و ایجاد مزیت رقابتی در زمینۀ شخصی و کاری است.

در اینجا به 30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا اشاره می‌کنم که به تجربه به آن‌ها رسیده‌ام. فکر می‌کنم به فراخور روحیات افراد مختلف و شرایطی که در تولید و نشر محتوا احساس می‌کنند، بعضی از این روش‌ها می‌تواند مفید واقع شود.

 

30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

 

1

برنامۀ محتوایی خود را اعلام عمومی کنید

وقتی دیگران را از استراتژی کاری و برنامه‌ای که در ذهن دارید باخبر می‌کنید، تعهد بیشتری برای انجام دادن کار خواهید داشت.

30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

 

2

تقویم محتوایی داشته باشید

داشتن برنامۀ زمان‌بندی‌ شده برای انتشار منظم محتوا کمک می‌کند تا به ایده‌های تولید محتوا ساده‌تر دست پیدا کنید و با نظم فکری بیشتری پیش بروید. داشتن برنامه‌ریزی و تقویم محتوایی علاوه بر اینکه به کار شما نظم می‌دهد، کمک می‌کند تا از تولید انواع محتوای ارزشمند غافل نشوید و تولید و نشر چنین محتوایی را در شلوغی انجام کارهای روزمره به فراموشی نسپارید. با داشتن نظم در تولید و نشر محتوا، همچنین به مخاطب کمک می کنید تا به نظم فکری بیشتری در اثر همراهی با شما برسد.

 

3

محیط کار کردن خود را تغییر دهید

یکی از مهم‌ترین دلایل اهمال‌کاری در تولید محتوا، محیط نامناسب برای تولید و نشر محتواست. وقتی محیط را تغییر می‌دهید، به فراخور آن میزان تلاش برای تولید و نشر محتوا و همین‌طور میزان اهمیت کار می‌تواند دستخوش تغییر جدی شود.

 

4

گزینه‌های پیشرفت را در ذهن خود خرد کنید و به‌مرورزمان به سراغ آن‌ها بروید

کمال‌گرایی، معضل جدی بسیاری از افراد در مسیر تولید محتواست. برای بهینه کردن فرآیند کاری خود برنامه‌ریزی کنید و توقع معقول از خود داشته باشید. اگر از همان ابتدای کار توقع تولید محتوای بی‌نقص داشته باشید احتمالاً هیچ‌وقت موفق به تولید محتوایی درخور نخواهید شد.

 

5

برای تولید محتوا سرمایه‌گذاری کنید

به عبارتی پای خود را جایی گیر دهید تا تعهد برای تولید محتوا داشته باشید. وقتی برای انجام دادن کاری پیشاپیش هزینه می‌کنید، برای هدر نرفتن این هزینه هم که شده دست‌به‌کار می‌شوید. این هزینه می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. بسته به روحیات خود، هزینه‌های مادی و معنوی را در کار خرج کنید که شما را به تولید محتوای منظم، متعهدتر کند.

 

6

ساده بگیرید

اگر از تولید و خصوصاً انتشار محتوا فراری هستید، شاید کار را زیادی پیچیده کرده‌اید. کمال‌گرایی را کنار بگذارید و یقین داشته باشید که مردم با محتوای ساده‌ای که حرف دل شما باشد ارتباط بهتری برقرار می‌کنند تا محتوایی جامع، کامل و پیچیده که احتمالاً با فواصل زمانی خیلی زیاد تولید و منتشر می‌شود.

 

7

استراتژی محتوایی خود را تعیین کنید و بر آن متمرکز باشید

سردرگمی در کار، یکی از دلایل اهمال‌کاری است. وقتی یک استراتژی از پیش تعیین‌شده و برنامۀ بلندمدت جامع داشته باشید، هرروز تکلیفتان با کاری که قرار است انجام دهید روشن خواهد بود. این‌گونه است که اجرایی کردن ایده‌ها برایتان ساده تر خواهد بود.

30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

 

8

در مورد مهارت‌ها و توانمندی‌های خود صادق باشید و درصورتی‌که گمان می‌کنید تبحر کافی برای تولید محتوا در زمینۀ مشخصی را ندارید، زمانی را برای یادگیری اختصاص بدهید

گاهی اوقات، مهم‌ترین دلیل اهمال‌کاری، نداشتن توانایی لازم برای انجام دادن کار است. خصوصاً در زمینۀ تولید محتوا که فعالیتی فکری است، مطمئن شوید که اطلاعات و داده‌های کافی برای انجام کار را در اختیار دارید.

 

9

از قبل خود را برای گرفتن بازخورد منفی آماده کنید و یقین بدانید که حتی بهترین محتوای منتشر شده هم احتمال گرفتن بازخورد منفی را دارد

به سراغ بهترین سایت‌هایی که می‌شناسید بروید و نظرات منفی راجع به انواع محتوای تولید شده در این سایت‌ها را بخوانید. وقتی در معرض چنین فضایی قرار می‌گیرید، احتمالاً متوجه می‌شوید که بازخورد منفی جزء لاینفک کار است. پس ترس را کنار بگذارید و شروع به کار کنید.

 

10

برای شروع، از ایده‌های محتوایی استفاده کنید که برایتان آشناتر است

هراندازه بر روی موضوع محتوا تسلط بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه تولید و منتشر کردن آن را به تأخیر بیندازد کمتر خواهد شد.

 

11

از بازنشر محتوای خوب دیگران غافل نشوید

یکی از کارهایی که کمک می‌کند تا انتشار محتوا به فعالیتی منظم تبدیل شود و شما را قادر می‌سازد تا همواره خوراک خوب محتوایی به مخاطبان خود عرضه کنید، بازنشر محتوای دیگران است. شریک شدن با محتوای تولید شدۀ دیگران، راه را برای تولید محتوای شخصی شما هموارتر می‌کند.

 

12

ساعاتی از روز، هفته یا ماه را به جمع‌آوری ایده‌های محتوایی اختصاص دهید

دفترچه‌ای برای ثبت ایده‌ها تهیه کنید و تلاش کنید تا این دفترچه را همواره به‌روز کنید. وقتی دربارۀ ایده‌هایی از قبل فکر کرده باشید، دیگر مانع جدی برای تولید محتوا نخواهید داشت. شاید یکی از دلایل اهمال‌کاری، به نداشتن ایده‌های مختلف یا راضی نشدن به ایده‌هایی باشد که با فکر کردن به ذهن می‌رسند؛ اما عادت ایده یابی به‌مرورزمان، روشی برای غلبه بر این مسئله خواهد بود.

 

13

با کسانی ارتباط برقرار کنید که در کار تولید و نشر جدی محتوا هستند

فعالیت این افراد علاوه بر اینکه می‌تواند همواره به شما سرنخ‌های مفیدی برای تولید و نشر محتوا بدهد، کمک می‌کند تا به تولید محتوا متعهدتر شوید و با نظم و تعهد بیشتری به فعالیت در بازار محتوا بپردازید.

30 روش غلبه بر اهمال‌کاری در تولید محتوا

 

14

از بین انواع موضوعاتی که دربارۀ آن‌ها محتوا تولید می‌کنید، حداکثر سه موضوع مشخص را انتخاب کنید و با تمرکز بر این موضوعات، محتوا تولید کنید

سردرگمی دربارۀ تعداد زیاد گزینه‌ها و ایده‌های محتوایی، دلیلی برای به تأخیر انداختن تولید و نشر محتواست؛ اما وقتی روی چند موضوع محدود تمرکز می‌کنید، می‌توانید همواره حرفی برای گفتن داشته باشید و این موضوعات محتوایی را تا عمق بشکافید.

 

15

فقط به افکار و دانسته‌های خود بسنده نکنید

اگر فقط به دنبال ایده‌های شخصی برای تولید محتوا باشید، دیر یا زود جا می‌زنید. برای تولید منظم محتوا و ایجاد تعهد برای انتشار مداوم آن، در افکار دیگران شریک شوید. محتوای دیگران را بازنشر کنید. راجع به موضوعات مختلفی که در معرض آن‌ها بوده‌اید محتوا تولید کنید. دربارۀ کتاب، فیلم، وب‌سایتی که اخیراً بازدید کرده‌اید، یا هر چیزی که به‌نوعی افکار دیگران را بازگو می‌کند محتوا تولید کنید.

 

16

رقیب محتوایی داشته باشید و از این طریق تعهد در تولید و نشر محتوا را افزایش دهید

البته این توصیه برای همۀ افراد جواب نمی‌دهد اما اگر اهمال‌کاری را به دلیل تنبلی و نداشتن انگیزۀ کافی برای کار کردن در خود می‌بینید، شاید داشتن رقیب کاری بتواند گزینه‌ای مناسب برای ایجاد تعهد بیشتر در تولید محتوا باشد.

 

17

به تیم تولیدکنندۀ محتوا فکر کنید

این توصیه خیلی کلی است اما اگر روند انجام کارتان به شما اجازه می‌دهد و با توجه به استراتژی و اهدافی که برای خود چیده‌اید گمان می‌کنید می‌توانید از این کار نتیجه بگیرید، تیم محتوایی داشته باشید. یکی از دلایل اهمال‌کاری و نداشتن تعهد برای انجام کار می‌تواند تولید محتوا به‌صورت شخصی باشد. وقتی تیم داشته باشید، به کار تولید محتوا جدی‌تر فکر می‌کنید.

 

18

چند پروژۀ محتوایی مختلف تعریف کنید و برای انجام دادن هرکدام برنامۀ زمان‌بندی داشته باشید

این برنامه را جایی قرار دهید که هرروز در معرض دیدتان قرار داشته باشد. به دلیل اینکه بعد از اتمام زمان انجام یک پروژۀ محتوایی قرار است به سراغ پروژۀ دیگر بروید، احتمال انجام کار را بیشتر می‌کنید.

 

19

برای انجام نشدن پروژۀ محتوایی در زمان مقررشده، برای خود تنبیه جدی در نظر بگیرید

هر چه شما را آزار دهد و برایتان هزینۀ مادی و معنوی زیادی در پی داشته باشد می‌تواند یک گزینۀ تنبیه مناسب باشد. در این مورد سختگیرانه رفتار کنید تا احتمال اهمال‌کاری در کارتان کاهش پیدا کند.

 

20

محتوایی مشارکتی تولید کنید و مخاطب را به بحث کردن دعوت کنید

وقتی برای مدت‌زمانی طولانی مونولوگ می‌کنید و در تعامل با مخاطبان قرار نمی‌گیرید، احتمالاً سرخورده و ناامید می‌شوید و دست به اهمال‌کاری می‌زنید؛ اما وقتی در تعامل با مخاطبان قرار داشته باشید، تعهد و انگیزۀ کافی برای تولید محتوا در زمان مناسب را حفظ خواهید کرد.

 

21

ساعات محدودی از طول روز را به کار کردن اختصاص بدهید

یکی از دلایلی که تولیدکنندگان محتوا بعد از مدتی به دام اهمال‌کاری می‌افتند این است که هرروز بدون برنامه‌ریزی خاصی کار می‌کنند و این‌طور به نظر می‌رسد که تمام طول روز درگیر کار کردن هستند یا حداقل افکارشان مشغول است. ساعات مشخصی از روز را برای تولید و نشر محتوا اختصاص بدهید تا احتمال انجام کار درست و بهینه در این ساعات افزایش پیدا کنند.

 

22

قبل از تولید و نشر محتوا، برنامۀ خود را اعلام عمومی کنید

به‌نوعی وقتی در عمل انجام‌شده قرار می‌گیرید، برای حفظ وجهۀ اجتماعی خود هم که شده دست‌به‌کار می‌شوید. پس یک تعهد بیرونی ایجاد کنید و مهم است که این تعهد را قبل از شروع به انجام دادن کار ایجاد کنید. وقتی می‌دانید حداقل یک نفر منتظر است تا محتوای شما را مشاهده کند، انگیزه و دلیل بیشتری برای انجام شدن کار در موعد از پیش تعیین شده خواهید داشت.

 

23

به یک ایده یاب مداوم تبدیل شوید

هرروز هر هفته را به دنبال ایده‌های محتوایی بگردید و تلاش کنید تا ایده‌های مختلف را در ترکیب باهم مورداستفاده قرار بدهید. داشتن ایده‌های مختلف، انگیزه برای تولید انواع محتوا را افزایش می‌دهد.

 

24

از تهیۀ چک‌لیست‌ها، فهرست‌ها و انواع محتوایی که موضوعاتی را در ساختاری کوتاه و ترتیبی ارائه می‌دهند غافل نشوید

تهیۀ فهرست‌ها و امثال آن ساده‌تر از سایر انواع محتوا می‌تواند باشد و به همین دلیل انگیزه برای تولید و نشر آن را افزایش خواهد داد.

 

25

فقط به تولید و نشر یک نوع محتوا بسنده نکنید

شاید یکی از دلایل اهمال‌کاری شما این است که در زمینه‌ای که در حال حاضر فعال هستید، انگیزه و توان لازم را ندارید؛ مثلاً اگر فقط محتوای متنی تولید می‌کنید شاید بهتر باشد به تولید پادکست و محتوای ویدئویی هم فکر کنید و یا بالعکس. تنوع در تولید محتوا می‌تواند انگیزۀ شما را بیشتر کند.

 

26

جلسات منظم محتوایی ترتیب بدهید

گروهی از دوستان در زمینۀ محتوا را تشکیل دهید و متعهد شوید که هر هفته در زمان محدودی دور هم جمع شوید و دربارۀ استراتژی محتوا و کارهایی که در طول هفته انجام داده‌اید باهم مشورت کنید. این گروه کوچک می‌تواند انگیزۀ تولید صدها محتوای ارزشمند را ایجاد کند.

 

27

از فعالیت در رسانه‌های مختلف غافل نشوید

هر رسانه، ظرفیتی متفاوت برای تولید و نشر انواع محتوا را دارد. با فعالیت در هر رسانه، تلاش کنید تا مسیر محتوایی روشنی را در پیش بگیرید و مخاطبانی از گروه‌های مختلف را گرد هم آورید. به‌این‌ترتیب انگیزه بیشتری برای تولید محتوا خواهید داشت و شانس خود را در زمینه‌های مختلف محتوایی امتحان می‌کنید. این کار دید روشنی دربارۀ میزان توانایی‌های شما و همین‌طور نقاط ضعفی که دارید در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

28

هدف محتوایی خود را به‌روز نگه دارید

در میانۀ راه و در شلوغی تولید و نشر محتوا ممکن است از هدف محتوایی که در ابتدای راه داشته‌اید غافل شوید و یا حتی ممکن است لازم باشد هدف محتوایی خود را تغییر دهید. مرور اهدافی که از تولید و نشر محتوا دارید کمک می‌کند تا انگیزه و دلیل کافی برای انجام کار در موعد مقرر را پیدا کنید.

 

29

ساعات مطالعۀ خود را افزایش دهید

یکی از ضروریات غیرقابل انکار برای هر تولیدکنندۀ محتوا در هر زمینه‌ای، افزایش ورودی‌ها برای افزایش کمیت و کیفیت خروجی است. هراندازه بیشتر مطالعه کنید و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارید، کمتر دچار سردرگمی می‌شوید، به ایده‌ها بهتر دسترسی خواهید داشت، با انواع فکرهای قابل‌انتشار مواجه خواهید شد و در کل، احتمال اهمال‌کاری را کاهش خواهید داد.

 

30

از اهمیت بازاریابی محتوا غافل نشوید

اگر انگیزۀ کافی برای ادامه دادن مسیر محتوایی که در پیش‌گرفته‌اید ندارید، می‌توانید یکی از دلایل را در نداشتن بازاریابی درست برای محتوایی که تولید و منتشر کرده‌اید جستجو کنید. وقتی محتوای منتشرشده به‌خوبی دیده و شنیده نمی‌شود، احتمال اهمال‌کاری برای تولید محتوای بعدی را افزایش می‌دهد. با روش درست بازاریابی محتوا، مخاطبان بیشتری به سمت شما می‌آیند و در تعامل با مخاطبان، دلیل و تعهد بیشتری برای تولید محتوا را پیدا خواهید کرد.

 

خوشحال می‌شوم اگر به تجربه به روشی برای غلبه بر اهمال‌کاری دست پیداکرده‌اید با من در میان بگذارید.

 

 

 پیشنهاد: کلاس آموزش تولید محتوا | یک دورۀ حضوری کامل در مدرسه نویسندگی | پاییز ۹۸

 عضویت در کانال تلگرام ناهید عبدی

 اینستاگرام ناهید عبدی

مطالب مرتبط

3 پاسخ

  1. سلام. وقتتون به خیر. ایده های خوبی نوشته شده بود اما یه مشکل جدی این وسط هست. شما و آقای کلانتری یه جورایی دارین روی این مسئله تاکید میکنین که منظم و هر روز بنویسیم اما در عمل این غیرممکنه. من بارها و بارها تلاش کردم. نوشتن رو دیوانه وار دوست دارم اما کارهای زندگی هم هست. کسی که بارها شکست خورده شروع کردن و تعهد دوباره هر روز براش سخت تر و سخت تر میشه. برای یه همچین مشکلی چکار باید کرد؟ با نصیحت و توصیه که دهن آدم شیرین نمیشه!

  2. سلام
    نوشته ها و آثار شما برای من همیشه منشا انرژی مثبت و انگیزه برای تغییر و توسعه بوده و هست. این روزها گام های نخستین برای تولید محتوا را ترسان و لرزان برداشته ام و به دنبال مطالبی بودم تا این گام های لرزان را محکم تر بردارم. حکایت راهکارهایی که ارائه کرده اید برای من مصداق ” بر بوی پسته آمد و بر شکر اوفتاد” شد.
    یادگیری از اساتیدی مثل شما و آقای کلانتری مایه دلگرمی است.
    سپاس از بابت تمام رهنمودهای ارزشمندتان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *