ناهید عبدی

1 کتاب آموزشی + 12 فایل صوتی | یک کتاب خواندنی بنویسیم

از اولین باری که شروع به نوشتن کتابی کامل کردم، چند سالی می‌گذرد.

آن موقع هیچ‌چیزی دربارۀ نوشتن نمی‌دانستم اما چون از کودکی عادت به خواندن کتاب‌های مختلف داشتم و با خاطره‌نویسی و گفتن شعر و حرف زدن با خودم در خلوت و روی کاغذ، نوشتن را دوست داشتم، این کار برایم سخت نبود.

خاطرم هست یک تصمیم اشتباه که مسیر زندگی‌ام را به‌کل تغییر داد، بهانه‌ای برای نوشتن یک کتاب شد. بدون وقفه نوشتم و ظرف مدت کوتاهی کتاب را تمام کرد. انصافاً هم کتاب بدی شد.

درست است که برای چند سال کتاب را گوشۀ کامپیوترم نگه داشتم و بعد هم که متوجه ناپختگی محتوای کتاب شدم در اولین فرصت نابودش کردم، اما از همان لحظه، عشق به نوشتن کتاب‌های بیشتر در من شعله‌ورتر شد.

دیگر می‌خواندم برای نوشتن، زندگی می‌کردم برای نوشتن و می‌شنیدم و می‌دیدم تا بتوانم بهتر بنویسم. البته نه برای نوشتن کتابی که منتشر کنم. به‌عنوان یک درون‌گرا که از سروصدا تا حد امکان گریزان بود، می‌خواستم بنویسم صرف اینکه سروصدای درونم را بتوانم خاموش‌کنم.

و حاصل این کنکاش و عشق به خواندن و نوشتن، چند کتابی شد که اخیراً برای خودم و با همکاری دوستان و همین‌طور برای اشخاص و شرکت‌های مختلف نوشتم.

 

نوشتن یک کتاب، عطش نوشتن را شدیدتر می‌کند

وقتی در قالب یک کتاب می‌نویسیم، مجبوریم که ذهن خود را نظم بدهیم و دقیق‌تر و درست‌تر از هرزمانی بنویسیم. این است که روند نوشتن یک کتاب مثل این است که کلاف سردرگم ذهن ما راجع به موضوع باز می‌شود و خط به خط که کتاب پیش می‌رود و ساختار آن شکل می‌گیرد، ما پویاتر، آگاه‌تر و آرام‌تر خواهیم شد.

همین است که لذت نوشتن کتاب با بیشتر نوشتن، چند برابر می‌شود.

 

خوب است که همه آدم‌ها بیشتر به فرهنگ مکتوب روی بیاورند

فرهنگ شفاهی و دوری از فضای خواندن و نوشتن، باعث شده که ذهن آدم‌ها بدون فیلتر عمل کند. هر چیز مفید و غیرمفیدی را بدون فکر بپذیرد و هیچ متر و معیاری برای سنجش درست و غلط آن نداشته باشد؛

اما کسی که می‌خواند و می‌نویسد، به کمترین دستاوردی که می‌رسد این است که قدرت فکر کردن پیدا می‌کند. این فرد دیگر هر چیزی را نمی‌پذیرد و می‌تواند به‌مرور، قدرت تحلیل کردن دنیای اطرافش را تقویت کند.

 

کتاب نوشتن بهانه‌ای برای بیشتر یادگرفتن است

بزرگ‌ترین ثمرۀ سال‌ها درس و دانشگاه برای من، یادگرفتن تعهد و ماندن پای کار است. در طول همۀ این سال‌ها اگر چیزی برای من مانده باشد که ارزشی واقعی برای زندگی شخصی و کاری‌ام محسوب شود، متعهدانه عمل کردن و به نتیجه رساندن کارهایم است.

کتاب نوشتن هم همین است. وقتی شروع به نگارش یک کتاب می‌کنیم، یاد می‌گیریم که چطور مدت‌ها پای یک موضوع بمانیم. یاد می‌گیریم چطور محتوایی را از صفر تا صد شکل بدهیم و به نتیجه برسانیم.

کتاب نوشتن به ما کمک می‌کند تا موضوعی را تا عمق بشکافیم و برای عمیق شدن روی یک موضوع، چاره‌ای نداریم جز این‌که روزها و ساعت‌هایی را با آن سر کنیم و این بسیار ارزشمند است.

 

کتاب نوشتن بهانه‌ای است برای بهتر کردن زندگی دیگران

تاوانی که ما برای به دست آوردن بهترین تجربیات زندگی‌مان می‌دهیم، درد و زخم و هزینه‌های مادی و معنوی بسیار است. خوشبختانه ما انسان‌های امروز راهی داریم تا این تجربیات را به دیگران منتقل کنیم و کاری کنیم تا آن‌ها زندگی‌شان را با هزینه‌ای کمتر طی کنند و مجبور نباشند خطاها و اشتباهات ما را تکرار کنند.

همین‌طور راهی داریم برای اینکه به‌واسطۀ آگاهی‌ای که به دست می‌آوریم و با انتقال این آگاهی به دیگران، شرایط زندگی را برای اطرافیان بهتر کنیم.

می‌شود این تجربیات و آگاهی را از هزاران راه دیگر هم منتقل کرد اما نوشتن آن‌ها در قالب یک کتاب، در درجۀ اول به خود ما کمک می‌کند تا مجبور باشیم دقیق‌تر، فکر شده‌تر و هدفمندتر موضوع را بررسی کنیم.

 

دوره‌ای طراحی کردم تا کمکی برای شکل گرفتن کتاب‌های بیشتر باشم

من برای یادگیری نوشتن یک کتاب، آزمون‌وخطای زیادی کردم و هزینه‌های زیادی دادم. دوست داشتم این راه را برای بقیه که می‌خواهند کتابی بنویسند، هموارتر کنم. این است که دوره‌ای طراحی کردم و تجربیاتم از نوشتن کتاب را در آن مطرح کردم.

 

کتاب کتاب نویسی - ناهید عبدی - آموزش نوشتن کتاب

موضوعاتی که در این دوره به آن‌ها پرداخته‌ام:

  1. نویسندگی آنلاین

اهمیت نوشتن در فضای دیجیتال و تولید کتاب الکترونیکی

  1. ایده‌یابی برای نوشتن

روش‌های مختلف تولید ایده‌های خلاقانه

  1. برنامه‌ریزی برای تولید و نشر محتوای کتاب

نحوۀ برنامه‌ریزی برای نوشتن و به ثمر رساندن پروژۀ کتاب در بهترین زمان ممکن

  1. روش‌های مطالعه و یادگیری

روش‌های مختلف مطالعه کردن و یادگیری از کتاب

  1. اصول نوشتن کتاب

ارائۀ روش‌های مختلف نوشتن و تبدیل ایده به محتوای کتاب

  1. ویرایش کردن کتاب

الزامات و نکات مهم ویرایش و بازنویسی کتاب

  1. نحوۀ چاپ و نشر کتاب

مراحل چاپ و نشر کتاب و توصیه‌هایی برای انتشار کتاب در بهترین حالت ممکن

 

نحوۀ آموزش در این دوره:

  • شما محتوای این دوره را در قالب یک کتاب دریافت خواهید کرد. کتاب دوره در 5 فصل با این عناوین در اختیار شما قرار می‌گیرد:

 

فصل اول: ایده‌یابی و ساختار دادن به ایده‌ها

فصل دوم: خواندن برای نوشتن

فصل سوم: اصول برنامه‌ریزی برای نوشتن

فصل چهارم: اصول نویسندگی

فصل پنجم: ویرایش محتوای کتاب

 

  • همچنین 12 فایل صوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مکمل مباحث مطرح شده در کتاب دوره است. مدت‌زمان تقریبی این فایل‌ها در حدود 1 ساعت و 40 دقیقه است.


تهیۀ دوره

مطالب مرتبط

کتاب و کتابخوانی

جمع کتابخوانی ما

«آدم می‌تواند یک عمر زندگی کند بی‌آنکه بداند چه کتاب‌هایی وجود دارند. کتاب‌هایی که می‌توانستند تمام زندگی‌اش را مثل کف دست نشانش بدهند.» داستایوفسکی راهکار

ادامه مطلب »

یک پاسخ

  1. سلام ، مطالب ارائه شده خیلی جالب بودمدتهاست علاقه به نوشتن پیداکردم امانمی دانم ازکجاوامیدوارم بامطالعه فایل های خانم عبدی بتوانم به نتیجه دلخواه برسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *