ناهید عبدی

33 راهکار برای غلبه بر اهمال‌کاری و درمان تنبلی

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که برای فرار از انجام یک کار خاص، چندین و چند کار مختلف را انجام داده‌اید تا فقط همان یک کار را به تعویق بیندازید.

مثلاً کسی که قرار است بنشیند و چند صفحه‌ای بنویسد، برای اینکه از زیر بار نوشتن شانه خالی کند شروع به مرتب کردن اتاقش می‌کند، خریدهایی را که مدت‌هاست عقب افتاده انجام می‌دهد، با دوستان و آشنایان تماس می‌گیرد و بعد از انجام دادن همۀ این کارها، وقتی مطممئن شد که دیگر وقت به اندازۀ کافی ندارد، با وجدانی آسوده‌تر کار را به فردا موکول می‌کند.

چرا این اتفاق می‌افتد و چرا ما حاضریم هزار و یک کار بزرگ‌تر و سخت‌تر را انجام دهیم تا همان یک کاری را که انجامش الان ضروری است را به تعویق بیندازیم؟

قبل از اینکه بخواهیم بر اهمال‌کاری غلبه کنیم لازم است بدانیم که اصلاً چرا کارها را به تعویق می‌اندازیم.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که در انجام دادن کارها تنبلی می‌کنیم، این است که مدیریت انرژی را بلد نیستیم.

به عقیدۀ من آشنایی با این مورد و تلاش برای درک بهتر آن استفادۀ بهتر از انرژی بهینه در طول روز، از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارهای غلبه بر تنبلی است.

قبل از خواندن ادامه متن پیشنهاد می‌کنم این ویدئو دو دقیقه‌ای را ببینید:

 

موارد زیر هم نمونه‌هایی از دلایل تنبلی و پشت گوش انداختن کارهایمان می‌توانند باشند:

  • امید داشتن به اینکه با تأخیر کردن، اوضاع تغییر می‌کند
  • ترس از ناکامی و شکست
  • نداشتن مهارت مدیریت زمان یا مهارت‌های لازم برای انجام دادن کار
  • نداشتن توان تفویض اختیار و مشغلۀ بیش‌ازحد
  • خلوت بودن بیش‌ازحد و نداشتن وظیفه‌ای برای انجام دادن به‌صورت جدی
  • ناتوانی و درهم‌شکستگی در برابر یک وضعیت
  • ناتوانی در تصمیم‌گیری
  • اهمال‌کاری به‌عنوان پیام پنهانی برای طفره رفتن از کاری که دوستش نداریم
  • اعتمادبه‌نفس پایین و باورهای غیرمنطقی

 

در قدم اول برای غلبه بر تنبلی لازم است دلیل اهمال‌کاری را بدانیم. با آگاهی از اینکه چرا اهمال‌کاری می‌کنیم، غلبه بر آن ساده‌تر خواهد شد.

 

راهکارهای زیر می‌تواند برای غلبه بر تنبلی و اهمال‌کاری مفید باشد:

1

غلبه بر تنبلی با تعهد به پیشرفت تدریجی:

متعهد شوید هرروز فقط یک مقدار از کار را پیش ببرید

بسیاری از کسانی که مدت‌هاست کاری را به تعویق انداخته‌اند، یک‌باره به خودشان می‌آیند و برای جبران می‌خواهند همۀ عقب‌افتادگی‌ها را در مدت‌زمانی کوتاه جبران کنند.

به‌این‌ترتیب بعد از مدتی خود را غرق در کارهای مختلفی می‌بینند که به‌راحتی از عهدۀ انجامش برنمی‌آیند.

پس لازم است این موضوع را باور کنید که برای انجام شدن کار، به زمان نیاز دارید و تلاش نکنید تا بیش از مقدار وظیفه‌ای که به‌صورت روزانه برای خود تعیین کرده‌اید ظاهر شوید.

اگر می‌خواهید کار واقعاً به ثمر برسد، لازم است این فرصت را به خودتان بدهید تا کار را در مدت‌زمانی معقول انجام دهید و تقلای بیهوده برای زودتر انجام شدن آن نکنید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

تا حد امکان، کاری که قرار است انجام دهید را برای خودتان شفاف کنید. بنشینید و مدت زمان معقولی را برای به سرانجام رسیدن کار مشخص کنید.

ابتدا کار را به صورت کلی ببینید و بعد تا حد امکان آن را به فعالیت‌های هفتگی و روزانه تقسیم کنید؛

ببینید هر هفته چند درصد از کار باید تکمیل شود؟

برای اینکه این میزان پیشرفت در طی هفته داشته باشید، هر روز باید چه مقدار کار انجام دهید؟

بعد از اینکه میزان کار روزانه را مشخص کردید، حالا هر روز فقط همان مقدار از کار را پیش ببرید نه بیشتر و نه کمتر.

این واقعیت را بپذیرید که کار زمان می‌برد و برای اینکه بهترین خروجی را از کار انجام شده بگیرید، لازم است آن را در زمانی معقول به سرانجام برسانید.

 

2

غلبه بر تنبلی با تغییر ابزار کار:

ابزار بهتری برای کار کردن فراهم کنید

مهم نیست کاری که انجام می‌دهیم چقدر جدی یا پیش‌پاافتاده است، ما در بسیاری از زمان‌ها، به بهانه‌هایی ساده نیاز داریم تا پای کار بمانیم و تنبلی نکنیم.

بهانه‌ای به‌سادگی اینکه محیط زیباتری برای کار کردن فراهم کنیم یا اینکه از ابزار بهتری استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال کسی که مدت‌هاست ورزش کردن را به تعویق می‌اندازد، ممکن است با خرید وسایل ورزشی و لباس مناسب‌تر، تمایل زیادی برای شروع تمرین جدی پیدا کند. یا کسی که مدت‌هاست از نوشتن طفره می‌رود، با فراهم کردن محیط مناسب‌تری برای نوشتن و یا استفاده از قلم و کاغذی متفاوت‌تر، شوق بیشتری برای شروع کار پیدا خواهد کرد.

دقت کنیم که ابزار بهتر، بهانه‌ای برای طفره رفتن بیشتر از انجام کار نشود. همان‌طور که گفته شد، بهانه‌هایی ساده که فراهم کردنشان برای ما دردسری ندارند راهگشا هستند در غیر این صورت به مانعی جدی برای کار کردن تبدیل خواهند شد.

 

یک پیشنهاد کوچک:

برای اینکه شوق بیشتر انجام دادن کار را در خودتان تقویت کنید، قدری از عادت‌های همیشگی فاصله بگیرید. مثلاً محیط کارتان را تغییر بدهید، از وسایلی متفاوت استفاده کنید تا تجربه‌ای متفاوت کسب کنید.

برای این منظور به سراغ کسانی بروید که این کار را به صورت تخصصی انجام می‌دهند. ببینید از چه روش‌های متفاوت و یا ابزار خاصی استفاده می‌کنند. اگر تهیه کردن این ابزار برای شما هم امکان‌پذیر است، این تجربه را از خودتان دریغ تنکنید.

ممکن است به این نتیجه برسید که کار در مکانی متفاوت‌تر از قبل انجام دهید. سریعاً دست به کار شوید و مکان کار کردن خود را تغییر دهید. خیلی وقت‌ها برای اینکه بهانۀ کار نکردن را از خود دور کنیم، نیاز است به این ابزار ساده متوسل شویم.

 

3

غلبه بر تنبلی با شناخت محدودیت خود:

به محدودیتِ توجه خود دقت کنید

از اقتصاد توجه یا محدودیت توجه زیاد گفته می‌شود. مغز ما این‌قدر قدرتمند نیست که بتواند در آنِ واحد به چندین و چند کار مختلف فکر کند و به‌خوبی از عهدۀ انجام دادن این کارها برآید. ما در مدت‌زمانی محدود، فقط قادر هستیم روی کارهایی محدود فکر و تمرکز کنیم.

به همین دلیل اگر برای انجام دادن کار جدی هستیم، لازم است در قدم اول تصمیم بگیریم که می‌خواهیم توجهِ محدود خود را صرف انجام چه کارهایی کنیم.

اگر عادت به برنامه‌ریزی نداریم، وقتش رسیده که کارهایی که در طول روز باید انجام شوند را اولویت‌بندی کنیم و برای آن‌ها برنامه‌ای جدی بریزیم.

با این کار توجه خود را روی کارهایی مشخص متمرکز می‌کنیم و از هدر رفتن بیهودۀ انرژی جلوگیری می‌کنیم.

 

یک پیشنهاد کوچک:

قبل از هر کاری باید اولویت‌بندی کردن را یاد بگیرید و اگر راجع به آن می‌دانید، لازم است تعهد خود را برای اولویت‌بندی کارها بیشتر کنید.

برای شروع می‌توانید:

  • فهرستی از 10 کار مهمی را که لازم است انجام دهید تهیه کنید.
  • از بین مواردی که در این فهرست نوشته‌اید 5 کار مهم‌تر را جدا کنید.
  • حالا این پنج کار را به ترتیب اولویت از بالا به پایین یادداشت کنید بطوری که کارهای ضروری و مهم‌تر در قسمت بالای فهرست قرار بگیرند و کارهایی که اهمیت کمتری دارند و قسمت‌های پایین فهرست.
  • همان‌طور که گفته شد ما با محدودیت توجه مواجه هستیم پس متعهد شوید تا انرژی و زمان محدود خود را تنها به این فهرست اختصاص بدهید آن هم نه به این صورت که همۀ کارها را به سرانجام برسانید بلکه لازم است به ترتیب و قدم به قدم این کارها را پیش ببرید.
  • بهترین کار این است که از بین این فهرست پنج‌تایی، 3 کار اولویت‌دار را جدا کنید و فقط روی این کارها متمرکز شوید. بعد از اینکه این سه کار را تا حد قابل قبولی پیش بردید، به کارهای دیگر فهرست هم فکر کنید و برای به انجام رساندن آن‌ها برنامه‌ای شفاف تنطیم کنید.
  • مراقب باشید که وسوسۀ انجام چند کار به شکل همزمان گریبان‌گیر شما نشود چون در این هنگام فقط توهم انجام کار بیشتر به شما دست می‌دهد بدون اینکه کار را به شکل واقعی جلو ببرید.

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

4

غلبه بر تنبلی با گول زدن خودتان:

فقط برای چند دقیقه بیشتر کار کنید

هربار که در حین انجام کار خواستید از آن فرار کنید، به خودتان بگویید فقط چند دقیقه بیشتر ادامه می‌دهم و بعد تمامش می‌کنم.

معمولاً همین چند دقیقه به دقیقه‌ها و حتی ساعت‌ها کارِ بیشتر ختم می‌شود.

این ترفندی است که بارها و بارها می‌توانید از آن استفاده کنید بدون اینکه نگران باشید که مغز شما دیگر گول نمی‌خورد.

خودتان را برای چند دقیقه بیشتر پای کار نگه دارید و ببینید که به‌مرورزمان، احتمال طفره رفتن از کار در مدت‌زمانی طولانی انجام دادنش، کم و کمتر خواهد شد؛ و عادت زیاد کار کردن در شما تقویت می‌شود.

 

یک پیشنهاد کوچک:

چند دقیقه بیشتر ادامه دهید و کار را دقیقاً در نقطه‌ای تمام کنید که بازگشت دوباره به آن برایتان ساده شود.

به عنوان مثال اگر مشغول نوشتن هستید و حالا می‌خواهید کار را ترک کنید، چند دقیقه بیشتر زمان بگذارید و متن را تا جایی پیش ببرید که شروع دوبارۀ آن برایتان ساده باشد؛ مثلاً متن را روی جمله‌ای جذاب و ساده تمام کنید که به شوق تکمیل کردن آن، دوباره به سر کار برگردید.

اگر حس کنیم که شروع کار برایمان مشکل است، امکان اینکه اهمال کاری کنیم و بارها از زیر بار انجام کار شانه خالی کنیم بیشتر خواهد بود اما وقتی بدانیم که روی کار کنترل کافی داریم و شروع دوباره‌اش برایمان چچندان هم مشکل نیست، راحت‌تر به سر کار برمی‌گردیم.

 

5

غلبه بر تنبلی با ایجاد تنوع در کار:

سبدی از کارهای مختلف برای انجام دادن بسازید

وقتی تمایل به انجام دادن کاری که برای آن برنامه ریخته‌اید را ندارید، بهترین راه فرار این نیست که دچار بی‌عملی شوید یا از آن بدتر، به کارهای مخرب و بی‌فایده بپردازید و انرژی خود را بیهوده هدر بدهید؛ بهترین کار این است که به سمت انجام دادن کارهای کمتر مهم بروید.

 

کسی که در فهرست کارهای روزانه‌اش فقط یک کار برای انجام دادن دارد و احتمالاً انجام دادن این کار هم برایش سخت است، نباید از خودش انتظار زیادی داشته باشد اما وقتی فهرستی از کارهای متنوع تهیه می‌کنید و با خودتان قرار می‌گذارید تا هر بار به سراغ انجام دادن یک کار بروید، احتمال به ثمر رسیدن کار بیشتر خواهد شد.

هر بار که از انجام کار اصلی و اولویت‌دار خواستید شانه خالی کنید، به کارهای کمتر مهمی فکر کنید که در فهرست شما قرار دارند و بالاخره باید انجام شوند. به انجام دادن آن‌ها بپردازید تا اهمال‌کاری برایتان کمتر آزاردهنده باشد.

 

یک پیشنهاد کوچک:

همیشه گزینه‌های جایگزین‌شونده داشته باشید؛ یعنی کارهایی که اگر خواستید از انجام دادن کار اصلی طفره بروید، بتوانید به سراغشان بروید.

بهترین کار این است که فهرستی تهیه کنید از کارهایی که در طول هفته باید به سرانجام برسند.

حالا هربار که از انجام دادن کار اصلی شانه خالی می‌کنید به سراغ این فهرست بروید و یکی از کارها را انتخاب کنید و به جای کار اصلی انجامش دهید.

با این روش، شما اهمال کاری آگاهانه را انتخاب کرده‌اید؛ یعنی کارهایی انجام می‌دهید که طفره رفتن از انجام کار را برایتان کمتر آزاردهنده می‌کند ضمن اینکه درست است اهنمال کاری کرده‌اید اما به هر حال یک کار مفید هم انجام داده‌اید.

 

6

غلبه بر تنبلی با تغییر تصویر کار:

مغزتان را گول بزنید

با خودتان قرار بگذارید که کار را تنها برای چند دقیقۀ کوتاه انجام دهید. به این ترتیب مقاومت مغز شما در برابر انجام ندادن کار، کمتر می‌شود.

وقتی تصویری بزرگ و سخت از کارهایی که باید انجام دهید در ذهن دارید، اولین واکنش طبیعی شما این است که از انجام دادن کار طفره بروید.

پس لازم است آگاهانه، تصویری ساده‌تر و عملی‌تر از کاری که لازم است انجام شود در ذهن خود بسازید. مغز خودتان را گول بزنید و هر بار فقط تصویری کوچک از کارهایی که باید انجام شوند را با خود مرور کنید.

در اکثریت مواقع که مشغول انجام همان کار کوچک می‌شوید، خود را در حالی می‌یابید که کارهایی بزرگ و سخت را پشت سر گذاشته‌اید.

 

یک پیشنهاد کوچک: 

به صورت تصویری، نمایی از کار را برای خود ترسیم کنید؛ به هر شکلی که با ان راحت هستید وبرایتان قابل فهم است.

حالا این شکل را به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید و تصاویر کوچکی ترسیم کنید که هر کدام نشان‌دهندۀ این است که کار تا یک مرحله‌ای پیش رفته است.

هربار که به سراغ انجام دادن کار می‌روید، این تصوبر را در ذهن داشته بباشید یا بهتر از آن، این تصویر را مقابل خودتان و روی میز کار به نمایش بگذارید.

با این کار به ذهن خود این پیام را می‌دهید که «من کنترل کافی بر روی شرایط داریم چون کاری که می‌خواهم انجام دهم چندان بزرگ و غیرقابل دسترس نیست.»

ذهن ما با تصاویر کار می‌کند پس بهتر است برای اینکه حس کنید کنترل بیشتری بر روی اوضاع و شرایط دارید، تصاویر بهتری به ذهنتان بدهید و مقدار کاری که باید در طول روز و هفته انجام دهید را برای خودتان واقعی‌تر کنید.

 

7

غلبه بر تنبلی با دور شدن از عوامل حواس‌پرتی:

هر آنچه حواستان را از کار کردن پرت کمی‌کند را تا حد امکان کنترل کنید

چه چیزهایی در طول روز حواس شما را از انجام دادن کار پرت می‌کنند؟

به‌صورت موقت یا دائمی، لازم است که این موارد را از زندگی خود دور کنید.

اگر به بازی‌های کامپیوتری اعتیاد دارید و می‌دانید که برای فرار از کار به آن پناه می‌برید، بدون تعلل آن را حذف کنید و مادامی که مشغول انجام دادن کار هستید به سراغش نروید.

اگر به شبکه‌های اجتماعی اعتیاد دارید و مدام حواستان را پرت می‌کنند، تا زمانی که کار به نتیجه نرسیده است، آن‌ها را از گوشی‌های همراه خود حذف کنید و دسترسی به آن‌ها را تا حد امکان برای خود دشوار کنید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

موقع کار کردن یک محیط سالم و تا حد امکان عاری از عوامل حواس‌پرتی برای خودتان بسازید.

فهرستی تهیه کنید از همۀ چیزهایی که ممکن است حواس شما را از انجام دادن کار پرت کند. محیط کار خود را از همۀ این عوامل خالی کنید و متعهد شوید در مدت زمان مشخصی که مشغول کار کردن هستید به سراغ آن‌ها نروید.

وقتی این کار را می‌کنید و مادامی که مشغول انجام دادن کار هستید متعهدانه به سراغ عوامل حواس‌پرتی نمی‌روید، در واقع به ناخودآگاه خود این پیام را می‌دهید که پاداشی در انتظار شماست. به عنوان مثال وقتی تلفن همراه خود را در اتاقی دیگر قرار می‌دهید و متعهد می‌شوید تا پایان کار پیام‌هایتان را چک نکنید، با سرعت و انرژی بیشتری کار می‌کنید چون می‌دانید بعد از مدت زمانی که برای انجام دادن کار مشخص کرده‌اید، می‌توانید از تلفن استفاده کنید. مغز شما این را به عنوان پاداشی می‌بیند و همین کار ساده می‌تواند احتمال تمرکز شما را برای به سرانجام رساندن هر چه بهتر کار، بیشتر کند.

 

8

غلبه بر تنبلی با مدیریت درست محیط:

اطرافیان را مدیریت کنید

تا وقتی نتوانید به‌صورت شفاف به اطرافیان خود توضیح بدهید که چه‌کاری انجام می‌دهید و برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر نگیرید تا مطابق با آن و در زمان مقرر به سراغ شما بیایند، باید مزاحمت‌های وقت و بی‌وقت را تحمل کنید.

فراموش نکنید که برای انجام هرچه بهتر کارها در زمان مقرر، باید محیطی همراه‌تر برای خود فراهم کنید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

کار مهمی که انجام می‌دهید را عمومی کنید یعنی به دیگران اعلام کنید که مثلاً من در این مدت زمان مشغول انجام دادن فلان کار هستم و از آن‌ها بخواهید با شما همراهی کنید.

فراموش نکنید بیشترین چیزی که همراهیِ بقیه را برای شما ایجاد می‌کند، جدیت و تعهدی است که خودتان برای انجام دادن کار دارید.

وقتی بقیه جدیت شما را می‌بینند، کم‌کم عادت می‌کنند تا خودشان را به بهترین نحو ممکن با شما همراه کنند.

اگر احساس می‌کنید محیطِ همراهی ندارید و در مدت زمانی که برای انجام یک کار مهم در نظر گرفته‌‌اید تمرکز کافی ندارید، محیط کارتان را مدتی تغییر بدهید و تا به ثمر رسیدن کار متعهد شوید که به محیط قبلی برنگردید.

بسیاری از افراد بزرگی که کارهای مهمی در طول زندگی‌شان انجام داده‌اند، مدتی مجبور بوده‌اند از محیط همیشگی زندگی و کارشان فاصله بگیرند تا با تمرکز و انرژی بیشتری، کار را در مدت زمانی معقول به ثمر برسانند.

 

9

غلبه بر تنبلی باتغییر برخورد با دیگران:

قدرت نه گفتن را بالا ببرید

کسی می‌تواند نه بگوید که اولاً اعتمادبه‌نفس لازم را داشته باشد و بدون اینکه نه گفتن را شخصی کند می‌تواند آن را جزئی ضروری از کار بداند و به همین علت از اینکه با نه گفتن افراد زیادی را از دست بدهد ناراحت و غمگین نمی‌شود.

ثانیاً کسی می‌تواند نه بگوید که برنامه‌ای شفاف و مشخص برای خودش داشته باشد و بداند که با جواب مثبت دادن به درخواست بقیه، آیا لازم است کارهای خود را تعطیل کند و یا واقعاً قادر به انجام دادن کار برای بقیه هست بدون اینکه کارهای شخصی‌اش لطمه‌ای جدی ببیند.

پس در مرحلۀ اول کارهای خود را اولویت‌بندی، زمان‌بندی و مشخص کنید و در مرحلۀ بعد با توجه به هدف و برنامه‌ای که دارید، دیگران را متقاعد کنید که در چه صورتی قادر به همراهی کردنشان هستید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

بهتر است فهرستی شفاف و مشخص از کارهایتان داشته باشید. فهرستی که در آن کارهای روزانه، هفتگی و ماهانه را اولویت‌بندی کرده‌اید و می‌دانید که هر کار را به چعه ترتیبی باید در روزهای آتی به سرانجام برسانید.

این فهرست متر و معیار شما است برای اینکه به هر کار دیگری که در طول این مدت برای شما پیش می‌آید جواب مثبت یا منفی بدهید.

این فهرست را همیشه همراه خود داشته باشید و به خودتان و به بقیه این موضوع را مدام گوشزد کنید که برنامه‌ای از قبل تعیین شده دارید و قادر نیستید در لحظه بر هر برنامۀ جدیدی جواب درست بدهید.

متر شما برای تصمیم‌گیری، این فهرست شماست.

اگر چنین فهرستی نداشته باشید محکوم به این هستید که دیگران برای شما تصمیم بگیرند و شما هم تسلیم شرایط شوید.

 

10

غلبه بر تنبلی باتعیین کردن ددلاین:

کار را در زمان مشخصی به اتمام برسانید

ساده به نظر می‌رسد اما یکی از مهم‌ترین دلایل اهمال‌کاری‌های ما این است که مدت‌زمان مشخصی برای اتمام کار در نظر نمی‌گیریم و کارها را انجام می‌دهیم تا ببینیم کی و کجا به نتیجه می‌رسند.

اما وقتی مدت‌زمانی مشخص برای اتمام کار در نظر می‌گیریم، تعهد ما به انجام کار بیشتر می‌شود.

این جمله کاملاً قابل درک است که اگر نتوانیم چیزی را اندازه‌گیری کنیم، نمی‌توانیم آن را مدیریت کنیم. وقتی برای پایان کار مدت زمانی مشخص در نظر می‌گیریم، آن را عددی، ملموس و قابل درک می‌کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا فاصلۀ امروز خود را با هدفی که در سر داریم ساده‌تر بسنجیم و برای به سرانجام رساندن هرچه بهتر کار در موعد مقرر، تلاش‌های هدفمندی را انجام دهیم.

 

یک پیشنهاد کوچک:

پیشنهاد می‌کنم از زمان شروع کار تا تاریخی که برای پایان آن در نظر گرفته‌اید را روی دیواری مقابل چشمان خود ترسیم کنید و هرروز فاصله‌ای که با زمان پایانی دارید را چک کنید. به‌این‌ترتیب پیامی مداوم به مغز خود می‌دهید و استرسی ایجاد می‌کنید که همین استرس می‌تواند عاملی پیش برنده برای به ثمر رسیدن کار باشد.

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

 

11

غلبه بر تنبلی با انجام دادن وظایف دشوار:

کارهای سخت را قبول کنید

انجام دادن کارهای سخت، سرعت و دقت انجام کارهای اولویت‌دار و ساده‌تر را برای شما بیشتر می‌کنند. وقتی مسئولیت‌ بیشتری می‌پذیرید و تلاش می‌کنید تا از محدودۀ مهارت‌های خود فراتر بروید، احساس قدرت بیشتری می‌کنید و انرژی حاصل شده را می‌توانید صرف انجام دادن کارهایی کنید که مدت‌هاست عقب می‌اندازید درحالی‌که انجامشان چندان سخت هم نیست.

انجام دادن کارهای سخت، راه خوبی است تا اگر خواستید از زیر بار انجام دادن کار سخت شانه خالی کنید، کارهای ساده‌تر دیگر را به سرانجام برسانید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

یکی از دلایل اهمال کاری‌های ما به این برمی‌گردد که انجام کار برایمان چالش‌برانگیز نیست. وقتی کاری برایمان تکراری می‌شود تا حد امکان آن را به تعویق می‌اندازیم، تنبلی می‌کنیم و تمایل بیشتری برای انجام کارهایی متنوع‌تر، حتی سخت‌تر پیدا می‌کنیم.

از‌این‌رو بهتر است یک سری از کارهایی را تعریف کنیم که انجام دادنش برایمان قدری سخت باشد و از حوزۀ کارهای معمول و روتینی که انجام می‌دهیم تا حدی فاصله داشته باشد. همین سخت بودن می‌تواند مشوق خوبی باشد تا کاری که برای انجام دادنش مدام تنبلی می‌کنیم را بهتر و زودتر انجام دهیم.

به هر حال ذهن ما به دنبال پیدا کردن راه فرار می‌گردد. خوب است که راه فرار خوبی را در اختیارش قرار بدهیم و با کارهای دشواری که تعریف می‌کنیم، امکان برگشت به کار اصلی را افزایش دهیم.

 

12

غلبه بر تنبلی با ایجاد تعهد:

در بین کارهای شخصی، حداقل انجام یک کار برای دیگران را بگنجانید

حتی اگر کاملاً مستقل هستید و می‌توانید به خواست و ارادۀ خود به انجام دادن یا ندادن کارها بپردازید، تعهدی به کسی بدهید و وظیفه‌ای را قبول کنید تا در لابه‌لای کارهای شخصی آن را به سرانجام برسانید.

اغلب اوقات کار بیشتر و سخت‌تر، محرک بهتری برای دست‌به‌کار شدن و عمل کردن است. خصوصاً که وقتی کاری را برای دیگری انجام می‌دهید، از اینکه کارهای شخصی را پشت گوش می‌اندازید احساس بدی به شما دست می‌دهد و همین باعث می‌شود به انجام دادن به‌موقع کارهای شخصی، تمایل و رغبت بیشتری پیدا کنید.

 

یک پیشنهاد کوچک: 

وقتی فشار بیشتری برای انجام دادن کارهای مختلف داریم، استرس ناشی از این فشار به ما کمک می‌کند تا به انجام دادن کارهای اولویت‌دار هر چه بهتر بپردازیم.

بهتر است درصد مشخصی از کارهایی را در برنامۀ هفتگی خود بگنجانیم که قرار است برای بقیه انجام بدهیم. به عنوان مثال با خودمان قرار بگذاریم که هر هفته 20 درصد از کارهایی که انجام می‌‌دهیم، متعلق به دیگران باشد. این کارها می‌تواند به صورت یک پروژۀ مشخص و یا قول و قراری باشد برای انجام دادن یک کار معین برای یک دوست.

 

13

غلبه بر تنبلی با مدیریت تمابلات آنی:

صل لذت را فراموش نکنید

طبق اصل لذت، ما کارهایی را انجام می‌دهیم تا درد و رنج را کاهش بدهیم و یا لذت بیشتری را تجربه کنیم.

پس بدیهی است که از زیر بار انجام دادن کارهای مهم شانه خالی کنیم چون عموماً انجام دادن این دست کارها، سخت است و حداقل در کوتاه‌مدت لذتی به همراه ندارد.

فراموش نکنیم که هر چقدر بیشتر بتوانیم لذت را به تأخیر بیندازیم و قربانی لذت‌های زودگذر و آنی نشویم، رضایت بیشتری را تجربه می‌کنیم.

وقتی داریم از زیر بار انجام دادن کاری شانه خالی می‌کنیم با خودمان بگوییم که آیا برای فرار از درد است که کار را انجام نمی‌دهیم یا برای رسیدن به یک لذت آنی؟ وقتی دراین‌باره با خودمان روراست باشیم، آن‌وقت بهتر می‌توانیم تمایلات آنی خود را مدیریت کنیم.

همین‌طور بهتر می‌توانیم لذت انجام شدن کار و نتایجی که در بلندمدت برایمان فراهم می‌کند را تصویرسازی کنیم و برای دردی که امروز می‌کشیم، معنایی درست‌تر پیدا کنیم و بتوانیم به این واسطه راحت‌تر با آن کنار بیاییم.

 

یک پیشنهاد کوچک:

در رابطه با کاری که انجام می‌دهیم، بهتر است لذت را برای خودمان معنا کنیم.

برای شفاف شدن این موضوع بهتر است کاغذی برداریم و دربارۀ لذت انجام  دادن کار در آن بنویسیم:

کاغذ را به دو بخش تقسیم کنیم.

در قسمت سمت راست بنویسیم لذت کوتاه‌مدت ناشی از انجام کار و در سمت چپ بنویسیم لذت بلند‌مدت ناشی از انجام کار. این لذت‌ها هر چیزی می‌تواند باشد از ایجاد یک حس خوب مثل حس غرور، توانمندی تا لذت به دست آوردن موقعیت، محبوبیت، درآمد و یا هر چیزی که برایمان در زندگی به معنای ارزش است و به نحوی اولویت‌دار و مهم محسوب می‌شود.

حالا دربارۀ لذت‌هایی که با انجام این کار تجربه می‌کنیم بنویسیم.

اگر صفحه خالی ماند، پس نباید چندان تعجب کنیم که به دام تنبلی و اهمال‌کاری بیفتیم. ما برای انجام دادن هر کاری به شکل خودآگاه یا ناخودآگاه به دنبال دلیل می‌گردیم و از مهم‌ترین دلایلی که باعث به ثمر رساندن کار در موعد مقرر می‌شود، لذت بردن از انجام کار است.

اگر لذت خاصی را از انجام دادن کار تجربه نمی‌کنیم، می‌توانیم این لذت را خودمان تعریف کنیم. به عنوان مثال اگر قرار است متنی بنویسیم که به شکل روتین و بدون لذت خاصی انجامش می‌دهیم و درگری ذهنی خاصی برایمان ایجاد نمی‌کند، می‌توانیم داستان، استعاره، شعر و یا هر بخش دیگری که برایمان لذت‌بخش است را به کار اضافه کنیم. این ارزش اضافه‌ای که در کار ایجاد می‌کنیم علاوه بر اینکه ارزش محصول نهایی را بیشتر می‌کند، تعهد ما را برای انجام دادنش هم بیشتر خواهد کرد.

 

14

غلبه بر تنبلی باروراستی با خود:

اهداف خود را شفاف کنید

واقعاً از زندگی چه می‌خواهید؟

ده هدف اصلی خود را بنویسید و از بین آن‌ها سه هدف اصلی را انتخاب کنید. حالا ببینید برای رسیدن به این اهداف باید چه‌کارهایی را انجام دهید و کدام را حذف کنید.

شاید یکی از دلایلی که از انجام دادن کاری خاص طفره می‌روید این باشد که انجام شدن آن در فهرست اهداف اولویت‌دار شما نیست. پس اگر می‌توانید آن کار را حذف کنید و اگر نمی‌توانید، هر چه زودتر به سرانجام برسانید تا از عهدۀ انجام کارهای اصلی هر چه بهتر برآیید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

هر شب قبل از خواب و هرروز به‌محض بیداری، وظیفه‌ای که برای خودتان مشخص کرده‌اید را مرور کنید، آن را با صدای بلند بخوانید و این پیام را به مغز خود بدهید که برای انجام دادن کار، آگاه و آماده هستید.

هدفگذاری برخلاف آنچه سیاری از مردم گمان می‌کنند فعالیتی نیست که یک‌بار برای همیشه انجامش دهیم و یا در زمان‌ها و موقعیت‌های خاصی مثل شروع سال جدید بخواهیم به آن فکر کنیم. هدف گذاری باید به کاری روتین و همیشگی ما تبدیل شود.

پس هر روز لازم است در حال هدفگذاری و چک کردن میزان پیشرفتی باشیم که در کارمان حاصل شده است. ما به سنجه و متری دقیق نیاز داریم تا هر روز عملکرد خودمان را با آن بسنجیم و دقیق‌تر و بهتر رفتار کنیم.

 

15

غلبه بر تنبلی با اولویت دادن به کارهای سخت:

کارهای سخت را ابتدا انجام دهید

کارهای سخت را ابتدای روز انجام دهید و انجام کارهای ساده‌تر مثل چک کردن ایمیل را به‌عنوان جایزه برای بعدازظهر خود در نظر بگیرید.

اگر با خودتان قرار نگذارید که کارهای سخت را زودتر انجام دهید، خودتان را مشغول انجام دادن کارهایی پیدا می‌کنید که چندان ضروری نیستند.

اما وقتی کارهای سخت را ابتدا انجام می‌دهید، با فکر آسوده‌تر و انرژی بیشتری روز را طی خواهید کرد.

 

یک پیشنهاد کوچک:

مهم است که کارهایمان را دسته‌بندی کنیم و آن‌ها را به شکل ساده و سخت تفکیک کنیم؛ و کار بهتری که می‌توانیم انجام دهیم این است که ببینیم کدام یک از این کارهای ساده و سخت، کارهای فکری هستند و کدام کارها عملی.

در طول روز انرژی ما بالا و پایین می‌شود و همیشه روی یک روال مشخص نیست. همان‌طور که پیش از این گفته شد، بهتر است کارهای سخت را در ابتدای روز انجام دهیم که انرژی و توان بیشتری داریم. حالا به نسبت توان و انرژی‌ای که از خودمان سراغ داریم باز هم همین کارهای سخت را بهتر است اولویت‌بندی کنیم. یعنی مثلاً ببینیم آیا به محض بیدار شدن از خواب انرژی بیشتری برای انجام دادن کارهای فکری داریم و یا کارهای فیزیکی و سهخت را در ابتدا بهتر انجام می‌دهیم.

وقتی انرژی خود را بین کارهای مختلف به درستی تقسیم می‌کنیم، در پایان روز می‌بینیم کارهای زیادی انجام داده‌ایم بدون اینکه خستگی خیلی زیادی را متحمل شده باشیم. این کار باعث می‌شود کمتر تنبلی کنیم و به مرور زمان بار اهمال‌کاری را از دوش کارهای سخت و سنگین برخواهیم داشت.

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

 

16

غلبه بر تنبلی بابرنامه‌ریزی بلندمدت:

به‌جز برنامۀ روزانه، برنامه‌ای برای هفته در نظر بگیرید

مشخص کنید دستاورد این هفته برای شما چه خواهد بود؟

به‌جز کارهایی که برای هرروز خود در نظر می‌گیرید، ببینید با ادامه دادن این کارها در بهترین حالت چه دستاوردی برای پایان هفته خواهید داشت. تلاش کنید تا هرروز به‌محض بیدار شدن، فاصله‌ای که با این دستاورد دارید را به خودتان گوشزد کنید.

همین اقدام ساده به شما کمک می‌کند تا هرروز خود را هدفمندتر طی کنید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

هر روز این فهرست را چک کنید و ببینید با این مواردی که نوشته‌ای تا چه اندازه فاصله دارید؟

ببینید کجا تنبلی کرده‌اید و اگر به همین روال پیش بروید آیا قادر خواهید بود از عهدۀ برنامه‌هایی که برای این هفته در نظر گرفته‌اید برآیید؟

همین چک کردن‌های منظم به شما کمک خواهد کرد تا مسیر را گم نکنید و با اهمال کاری کمتری دست به کار شوید.

 

17

غلبه بر تنبلی با لذت بردن از تفریح و استراحت:

زمان استراحت را به رسمیت بشناسید

وقتی خسته هستید و یا انرژی شما پایین است حتی به فرض انجام کار، نتیجه مطلوب نخواهد بود. پس خودتان را مجبور نکنید تحت هر شرایطی کار را انجام دهید.

گاهی با خودتان نرم‌تر برخورد کنید و زمان‌های استراحت و هیچ کاری نکردن را به رسمیت بشناسید.

خیلی از اهمال‌کارها اتفاقاً نسبت به بقیه بیشتر کار می‌کنند و وقت استراحت کمتری دارند اما نکته اینجاست که این افراد هر کاری را می‌کنند به‌جز فعالیت اولویت‌دار و چیزی که باید انجام شود را.

اما اگر زمان استراحت را به رسمیت بشناسید، با انرژی بیشتری دست به کار می‌شوید و امید بیشتری برای پایان دادن به کار خواهید داشت چون در این صورت می‌توانید لذت استراحت کردن را تجربه کنید و آن را به‌عنوان پاداشی برای کارِ انجام شده در نظر بگیرید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

یکی از بهترین ابزارهایی که می‌توانید از آن کمک بگیرید تا هم زمان‌های کاری متمرکزتری داشته باشید و هم زمان استراحت بهتر، استفاده از تکنیک پومودورو است.

با کمک تکنیک پومودورو، به اندازه‌ای که ذهن شما آمادگی و تمرکز کافی دارد (یعنی حدود 20 تا 25 ذقیقه) را کار می‌کنید و بعد از آن فرصتی به ذهنتان می‌دهید تا رفرش شود و بعد از 5 دقیقه دوباره کار را از سر می‌گیرید. بعد از 4 پومودورو هم می‌توانید استراحت بلندمدتی به اندازه حدود نیم ساعت تا یک ساعت را تجربه کنید.

فاصله زمان‌های بین کاری، با تکنیکی که پیشنهاد شد، کمک می‌کند تا هربار با انرژی مضاعف دست به کار بشوید و از خستگی که یکی از مهم‌ترین عوامل تنبلی و اهمال‌کاری از انجام دادن کار است دوری کنید.

 

18

غلبه بر تنبلی با درخواست از دیگران:

از دیگران کمک بگیرید

وقتی احساس می‌کنید تنها هستید، احتمال اهمال‌کاری بیشتر می‌شود اما اگر دقت کنید برای انجام دادن کارهایی که دیگران شما را تماشا می‌کنند، اهمال‌کاری کمتری دارید.

پس به‌عنوان همراه، از دیگران بخواهید که در جریان کارهایی که انجام می‌دهید قرار بگیرند. به آن‌ها اعلام کنید که قرار است چه کاری را در چه مدت‌زمانی و برای چه چیزی انجام دهید.

اجازه دهید تا یک ناظر بیرونی عملکرد شما را رصد کند و عاملی برای پیش برن هر چه بهتر کار برای شما باشد.

 

یک پیشنهاد کوچک:

برای هر کاری و به تناسب شرایط، خودتان را موظف کنید که به فردی گزارش عملکرد بدهید.

این فرد می‌تواند مادر، دوست، همکار و یا هر کسی باشد که با گزارش دادن به او احساس تعهد بیشتری می‌کنید و بهتر از عهدۀ انجام کارهایتان برمی‌آیید.

مهم است که چشم یک ناظر بیرونی بر روی کار شما سوار باشد و با کمک تعهدیکه آگاهانه ایجاد می‌کنید، ضمانت اجرایی بیشتری برای پیشبرد کار داشته باشید.

دقت کنید که این فرد باید مثل یک موتور محرک برای مغز شما عمل کند طوری که وقتی به او فکر می‌کنید و به تعهدی که بین خودتان ایجاد کرده‌اید، استرس و فشاری برای دست به کار شدن احساس کنید.

 

19

غلبه بر تنبلی باجایزه دادن به خود:

به خودتان پاداش بدهید و یا برای خود تنبیه در نظر بگیرید

قرار است خود را مدیریت کنید تا کارها را در زمان مشخص شده به انجام برسانید. پس لازم است که سیستم تنبیه و پاداشی برای خود تنظیم کنید.

با خودتان قرار بگذارید که با انجام دادن کار در موعد زمانی مشخص، خود را تشویق کنید و درصورتی‌که از انجام دادن کاری شانه خالی کردید و به هر دلیل از انجامش طفره رفتید، خود را تنبیه کنید.

مثل یک مدیر سختگیر با خود برخورد کنید و در پاداش دادن و یا تنبیه کردن کاملاً جدی باشید.

یک پاداش خوب را با توجه به روحیات و نیازهای خود تعیین کنید. مثلاً ممکن است در اتمام روز کاری، برای خود پیاده‌روی با یک دوست را به‌عنوان پاداش در نظر بگیرید و یا تنبیه شما این باشد که در صورت انجام ندادن کار در روز مشخص، دور روز خود را از سر زدن به شبکه‌های اجتماعی محروم کنید.

 

یک پیشنهاد کوچک:

ذهن ما از آنچه فکر می‌کنیم، ساده‌تر و کودکانه‌تر رفتار می‌کند.

اگر خوراک خوبی به ذهنمان بدهیم، بهتر عمل می‌کند و اگر آن را در معرض محیط اشتباه ققرار دهیم به سادگی منحرف می‌شود.

به همین ترتیب، اگر برای کارهای خوبی که انجام میدهیم پاداش در نظر بگیریم، به سادگی می‌توانیم ذهن خود را تربیت کنیم تا کار را تکرار کند و برعکس، اگر تبیه در نظر بگیرم، احتمال تکرار اشتباه را کم می‌کنیم.

پس می‌توانیم فهرستی از پاداش‌ها و تنبیه‌هایی که برایمان معنادار است تعریف کنیم.

چیزهایی که با تجربۀ آن‌ها به وجد می‌آییم و همین‌طور مواردی که با دوری کردن از آن‌ها حس تنبیه و ناکامی به ما دست می‌دهد.

مهم نیست این موضوعات درکل چقدر اهمیت داشته باشد مهم این است که برای شخص ما مهم و معنادار باشند.

خصوصاً در فهرست پاداش‌ها، بهتر است به مواردی اشاره کنیم که مدت‌هاست دوست داریم برایمان محقق شوند و حالا به هر دلیلی از آن‌ها فاصله داریم. این موصضوعات از مهم‌ترین انگیزاننده‌ها و قوی‌ترین محرک‌هایی هستند که ما ر ابه سمت انجام دادن کار سوق می‌دهند و احتمال اینکه بتوانیم کار را بدون اهمال‌کاری در موعد مقرر به ثمر برسانیم را بیشتر می‌کنند.

 

20

غلبه بر تنبلی با ابزار بصری مثل جداول:

برای استفاده از جدول‌های زمان‌بندی تعلل نکنید

خیلی از ما که کارها را به تعویق می‌اندازیم، چندان با برنامه ریختن و کار کردن مطابق با آنچه در جداول روزانه تنظیم کرده‌ایم راحت نیستیم.

اما برای انجام شدن هر چه بهتر کارها لازم است بیشتر و بهتر از گذشته از جداول زمان‌بندی استفاده کنیم.

با استفاده از این جدول‌ها درواقع ابزاری داریم تا به ذهن پریشان خود نظم بدهیم و از سردرگمی و آشفتگی که طبیعتاً به سراغ ما می‌آید جلوگیری کنیم.

 

یک پیشنهاد کوچک:

واقعیت این است که برای انجام دادن کارهای بزرگ و سخت، ما الزاماً به بهانه‌هایی بزرگ و عجیب و غریب نیاز نداریم. خیلی وقت‌ها بهانه‌های ساده‌ای مثل یک جدول زمان‌بندی می‌تواند کمک بزرگی برای پیشبرد کارها باشد.

دلیل اینکه این ابزار ساده تا این اندازه نیرومند است این است که وقتی ما کارها را به شکلی بصری و ملموس درمی‌آوریم، را از سردرگمی و پریشانی فکری رهایی پیدا می‌کنیم و تصویری شفاف از آنچه مشغول آن هستیم و کارهایی که لازم است تا در مدت زمانی مشخص به سرانجام برسانیم، برای خود ایجاد می‌کنیم.

 

21

غلبه بر تنبلی با تقویت روحیۀ عزت‌نفس:

خودباوری را پرورش دهید

در این مواقع واقع‌بین باشید. اگر دانش یا مهارت لازم برای انجام دادن کار را ندارید، آن را کسب کنید ولی اگر باوجود مهارتمند بودن باز هم از انجام کار طفره می‌روید، شاید وقتش رسیده است که روی پرورش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس خود زمان بگذارید.

احتمالاً در این مواقع شما کار را به عقب می‌‌اندازید تا از عواقب احتمالی ناگوار آن در امان باشید.

به خودتان باور داشته باشید. به خودتان اعتماد کنید. از هر چیزی که امید را در شما کاهش می‌دهد دوری کنید. اخبار بد، دوستان ناامید و هر چیزی که می‌توانید را کنترل کنید و در عوض خودتان را در معرض اخبار خوب قرار دهید. وقتی امید پایین باشد احتمال دست‌به‌کار شدن کمتر می‌شود. 

 

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

 

22

غلبه بر تنبلی با اولویت‌بندی کارها:

اولویت‌ها را برای خود شفاف کنید

یکی از دلایلی که از انجام دادن کارها طفره می‌روید این است که هنر اولویت‌بندی را بلد نیستید و به همین علت، انرژی شما بیهوده تلف می‌شود.

اگر ترتیب مشخصی برای کارهایی که در کوتاه‌مدت و بلندمدت در ذهن دارید را شفاف کنید، آن‌وقت می‌بینید که چقدر بهتر و راحت‌تر می‌توانید از عهدۀ انجام دادن کارها برآیید.

سردرگمی و پریشانی ذهنی یکی از مهم‌ترین دلایل برای طفره رفتن از کار است چون وقتی ذهن شما منظم نیست، فقط هر بار فکر کردن به کار کافی است تا انرژی شما هدر برود و صرفاً با فکر کردن به آن احساس خستگی کنید.

پس هم اولویت کارهای مختلف را برای خود شفاف کنید و هم ببینید برای انجام دادن یک کار خاص لازم است چه مراحلی را به چه ترتیبی طی کنید. اولویت مراحل مختلف انجام کار کمک می‌کند تا حس کنید نیمی از راه را رفته‌اید و بنابراین برای انجام دادن ادامۀ کار آماده‌تر خواهید بود.

 

23

غلبه بر تنبلی با خودارزیابی:

صادقانه ببینید چرا کاری را نمی‌خواهید انجام دهید

شاید از انجام دادن کار می‌ترسید؟

شاید توان و مهارت کافی ندارید؟

شاید دانش لازم برای به ثمر رساندن کار را ندارید به همین دلیل از آن طفره می‌روید تا شکست نخورید.

وقتی دلیل انجام ندادن کار برای شما شفاف شد، آن‌وقت احتمال انجام دادن کار و به ثمر رساندن آن بیشتر می‌شود.

عوامل زیر ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند عامل پشت گوش انداختن مداوم کارها باشد:

  • کار خسته‌کننده و اذیت کننده است
  • انجام کار دشوار است
  • روند انجام کار و یا نتیجۀ آن مبهم است
  • ساختار مشخصی برای انجام دادن کار وجود ندارد
  • کار ذاتاً پاداش‌دهنده نیست (شما انجام کار را سرگرم‌کننده نمی‌یابید)

 

24

غلبه بر تنبلی با مدیریت درست زمان:

در مدت‌زمانی که مقاومت درونی زیادی حس نمی‌کنید کار کنید

ببینید تا چند دقیقه بدون اینکه مقاومت خاصی را تجربه کنید می‌توانید به انجام دادن کار ادامه دهید؟ 1 ساعت؟ 30 دقیقه؟ و در همان مدت‌زمان کار انجام دهید و نه بیشتر.

اگر قرار باشد همۀ کارهای عقب‌افتادۀ خود را در مدت‌زمانی کوتاه به انجام برسانید، یقین داشته باشید که کارهای ناتمام بیشتری تولید می‌کنید. پس تلاش کنید تا فقط در مدت‌زمانی که انرژی و توان انجام کار را دارید مشغول باشد و بعد از آن دست از کار بکشید.

پیشرفت کار به‌مرورزمان و در مدتی که انرژی و توان لازم را دارید، نتیجه‌بخش‌تر از انجام کار سخت در مدت زمانی محدود است.

 

25

غلبه بر تنبلی با شروع کردن:

تلاش کنید تا فقط بر مقاومت اولیه غلبه کنید و کار را شروع کنید

اغلب اوقات بیشترین مقاومتی که ما احساس می‌کنیم مربوط به شروع کار است. پس اگر بر این مقاومت غلبه کنید، احتمال اینکه باقی راه را با مقاومت کمتری طی کنید بیشتر خواهد شد.

تلاش کنید تا فقط بر مقاومت اولیه غلبه کنید و کار را شروع کنید باقی کار بیشتر مواقع راحت پیش می‌رود. با شروع کار، یک ارزیابی مجدد نسبت به آن پیدا خواهید کرد که نشان می‌دهد اوضاع این‌قدرها که فکر می‌کردید ناخوشایند نبوده است.

تحقیقات نشان می‌دهد ما کار ناتمام و نیمه‌کاره را بیشتر از کار انجام شده و به اتمام رسیده در خاطر خود مرور می‌کنیم. شروع کردن یک کار به این معناست که مغز ما چند بار بعدازآن کار را پردازش می‌کند پس شروع کردن و انجام کار به‌صورت نیمه‌تمام، احتمال برگشت به آن را افزایش می‌دهد نسبت به کاری که اصلاً هیچ اقدامی برایش انجام نداده‌ایم.

 

26

غلبه بر تنبلی با شناسایی کارهای خاص:

فهرستی از مواردی که در آن‌ها اهمال‌کاری دارید را مشخص کنید

کارهای مختلف و متفاوتی که از انجام دادنشان طفره می‌روید را فهرست کنید.

ببینید چه وجه اشتراکی دارند؟ برای انجام دادن کدام کارها اهمال‌کاری بیشتری دارید؟ تلاش کنید تا با بررسی کردن آن‌ها به الگوی دست پیدا کنید.

وقتی این موضوعات را بررسی می‌کنید، بیشتر از هرکسی می‌توانید به خودتان کمک کنید تا از مقاومت‌های درونی خود مطلع شوید و دلیل اهمال‌‌کاری‌های خود را بهتر ریشه‌یابی خواهید کرد.

 

27

غلبه بر تنبلی با مشخص کردن هزینه‌های اهمال‌کاری:

فهرستی از هزینه‌هایی که بابت تأخیر در انجام کارها متحمل شده‌اید تهیه کنید

ببینید تا به امروز بابت انجام ندادن کار در زمان خودش، چه خسارت‌هایی متوجه شما بوده است؟

تا به امروز بابت کارهایی که پشت گوش انداخته‌‌اید چه خسارت‌هایی دیده‌اید؟

اگر همین روند را ادامه دهید، چه هزینه‌های دیگری را باید متحمل شوید؟

با خودتان روراست باشید و برآورد درستی دربارۀ این هزینه‌ها داشته باشید.

حالا هر بار که از انجام دادن کار طفره بروید، آگاه خواهید بود که دارید چه هزینه‌ای می‌کنید و این دغدغه فکری را پیدا خواهید کرد که آیا این تعلل کردن ارزشش را دارد یا نه؟

 

28

غلبه بر تنبلی با ایجاد انگیزۀ شخصی:

انگیزاننده‌ای ایجاد کنید

انگیزاننده برای انجام کار بهتر است از درون شما باشد نه چیزی بیرونی.

به‌عنوان‌مثال خود را در حالی مجسم کنید که به پایان خط رسیده‌اید و به هدفی که در سر داشته‌اید دست پیداکرده‌اید. این تجسم را هرروز از سر بگذرانید و خود را درحالی‌که پیروز شده‌اید تصور کنید.

ببینید با توجه به روحیات، خواسته‌ها و اهدافی که دارید، با به دست آوردن چه چیزی لذت بیشتری را تجربه می‌کنید؟ در طول مسیر انجام کار، پاداش‌های درونی را با توجه به این موضوعات برای خود در نظر بگیرید.

 

29

غلبه بر تنبلی با انجام کار مشترک:

یک همکار پیدا کنید

کسی که دغدغه‌ای مشابه شما داشته باشد و کمک کند تا در این مسیر تنها نباشید.

این کار باعث می‌شود هر قسمت از مسیر که درجا زدید و یا احساس کردید توان ادامه دادن ندارید، کسی باشد که از شما حمایت کند و یا حداقل گوشزد کند که دارید اهمال‌کاری می‌کنید.

هر چه کار سخت‌تر باشد و نتیجۀ عمومی‌تری داشته باشد، به همان میزان نیاز دارید تا شریک و همسفری برای خود پیدا کنید. این کار انگیزۀ شما برای ادامه دادن مسیر را تقویت می‌کند.

 

30

غلبه بر تنبلی با تغییر محیط کار کردن:

مکان مناسبی برای کار کردن در نظر بگیرید

لازم است جایی که برای انجام دادن کار جدی در نظر می‌گیرید، تا حد امکان از عوامل حواس‌پرتی به دور باشد. ضمن اینکه با این کار ذهن خود را شرطی می‌کنید که وقتی در آن مکان خاص قرار گرفتید، باید مشغول انجام دادن کار شوید.

قرار است با تعیین مکانی خاص برای کار کردن، ذهن خود را شرطی کنید؛ پس فقط وقتی در آنجا باشید که، واقعاً می‌خواهید کار کنید. اجازه دهید ذهن شما با دیدن این مکان، سیگنال‌هایی برای شروع کار را ارسال کند و کمک کند تا راحت‌تر و با مقاومت کمتری خود را مشغول انجام دادن کار بیابید.

 

31

غلبه بر تنبلی با انجام کار واحد:

از چندکاره بودن اجتناب کنید

در هر زمان مشخص از روز، فقط روی انجام دادن کارهای محدودی تمرکز کنید و با خودتان قرار بگذارید تا وقتی این کارها به پایان نرسید، به سراغ انجام دادن کارهای دیگر نروید.

چندکاره بودن باعث می‌شود شما در مدت‌زمانی کوتاه کارهای زیادی انجام دهید اما هیچ تضمینی برای اتمام این کارها وجود ندارد.

ضمن اینکه وقتی هم‌زمان کارهای مختلف را پیش می‌برید، احتمال خطا و سردرگمی هم برای شما بیشتر خواهد بود. پس تلاش کنید تا در هر زمان مشخص، تنها روی انجام تعداد محدودی از کارها تمرکز کنید.

 

32

به‌جای «من باید این کار را انجام دهم» روی این تمرکز کنید که «من چرا می‌خواهم این کار را انجام دهم»

با تغییر لحنی که با خود حرف می‌زنید، قدری از مقاومت درونی را کمرنگ می‌کنید.

وقتی می‌گویید «باید» این پیام را به ذهن خود ارسال می‌کنید که مجبور به انجام دادن کار هستید و عاملی بیرونی شما را برای به ثمر رساندن کار تحت فشار قرار داده است؛ اما وقتی به سراغ «چرایی» می‌روید و دلیلی برای انجام کار پیدا می‌کنید، آن‌وقت است که انگیزه، دلیل و انرژی بیشتری برای به ثمر رساندن کار خواهید داشت و ازاین‌رو، ذهن شما مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد چون دیگر این کار را اجباری بیرونی نمی‌بیند.

 

33

از خودسرزنشی دست بردارید و خودتان را ببخشید

بابت اینکه تا به امروز کارهای زیادی را پشت گوش انداخته‌اید خود را ببخشید و تلاش کنید نه به‌قصد جبران که به‌عنوان سبکی متفاوت از زندگی کردن، کارها را در زمان خودش انجام دهید.

تا وقتی‌که دست از سرزنش خود برندارید، بخش بزرگی از انرژی و توان ذهنی خود را صرف گذشته می‌کنید. تلاش کنید تا انرژی، وقت و توان محدود خود را برای انجام دادن کارهایی که پیش رو دارید صرف کنید.

 مطلب پیشنهادی: دورۀ بی‌تنبلی | از رنج اهمال‌کاری تا لذت پُرکاری

 

 ناهید عبدی در اینستاگرام

 ناهید عبدی در تلگرام 

مطالب مرتبط

10 پاسخ

  1. خیلی عالی بود واقعا لذت بردم از مطلبتون، کامل و جامع و دقیق

  2. من تصميم گرفتم دوره رو تهيه کنم!
    اگه اين پست اينقدر جامع و کاربردي هست دوره ديگه چيه
    سپاسگزارم

  3. سلام
    عالی‌ترین و کامل‌ترین مطلبی که در وب دیدم برای اهمال‌کاری نوشته شده، این مطلب بود.
    خیلی ممنون که وقت گذاشتید و در این مورد نوشتید.
    فقط در چندین جای متن یک‌سری اشتباهات تایپی دیده می‌شود.

  4. سلام
    خیلی خوشحالم که آدم های شریفی مثل شما در دنیا وجود دارند که با دانسته هاشون افراد مختلف رو راهنمایی می کنند کمترین کاری که از دست من بر میاد تشکر و سپاس گذاری از شماست
    خیلی خیلی از شما متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *