ناهید عبدی

5 راهکار برای مقابله با نشخوار ذهنی

افکار تکرارشونده، خصوصاً اگر آگاهانه انتخاب نشوند، نه تنها مسبب رشد نیستند که باعث درجا زدن و ایجاد احساس نامطلوب در ما می‌شوند.

اگر مراقب نباشیم و توان کنترل افکار تصادفی ذهن را نداشته باشیم، ممکن است در طول روز زمان زیادی را صرف افکاری تکراری کنیم که باعث فرسودگی و ایجاد حس نامطلوب در ما می‌شوند.

ازطرفی، اگر آگاهانه بتوانیم افکار مفید را در ذهن خود جای دهیم، هر روز شانس بیشتری داریم برای عمیق شدن در موضوعاتی که احساسات خوبی برایمان ایجاد می‌کنند.

مدیریت این افکار و کنترل مدت زمان ماندگاری آن‌ها در ذهن، از راه‌های اثربخش و مهم رشد فردی است.

به نظر من برای مقابله با نشخوارهای ذهنی می‌توان از چنین راهکارهایی استفاده کرد:

 

1. یک نشخوار ذهنی جایگزین پیدا کنید.

وقتی موضوع نامطلوبی مدام در ذهنتان تکرار می‌شود، یک موضوع جایگزین پیدا کنید و با این موضوع جدید آگاهانه درگیری ذهنی ایجاد کنید.

2. به خودتان به عنوان سوم شخص هشدار بدهید.

در گفتگویی درونی یا با صدای بلند، خود را خطاب قرار دهید و از خودتان بخواهید دیگر به موضوع فکر نکنید.

3. مدت زمانی را که هرروز درگیر نشخوار ذهنی می‌شوید یادداشت کنید.

همین کار ساده باعث می‌شود آگاهانه‌تر دربارۀ زمانی که برای افکار مزاحم صرف می‌کنید، بیندیشید و راحت‌تر بتوانید  راه را برای ورود آن‌ها ببندید.

4. زمانی را در طی روز برای نشخوار ذهنی باز کنید.

با خودتان قرار بگذارید سر ساعت مشخصی دربارۀ موضوعی که دوستش ندارید فکر کنید. همین اجبار بیرونی مقاومتی برای فکر کردن ایجاد می‌کند.

5. با خودتان بگویید اگر این افکار مزاحم نبودند به چه چیزهایی فکر می‌کردم.

ببینید با کمک نشخوار ذهنی دارید از فکر کردن به چه موضوعات دیگری طفره می‌روید؟

شما هم اگر پیشنهادی در این زمینه دارید با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

توسعه فردی

فقر درنگ و عصیان

درنگ کردن ساده است. درنگ کردن یعنی ایستادن، فکر کردن و فرصتی به خود دادن برای نگاه کردن با مردمک‌هایی گشادتر. یعنی دیدن موجی که

ادامه مطلب »

2 پاسخ

  1. “اگر مراقب نباشیم و توان کنترل افکار تصادفی ذهن را نداشته باشیم، ممکن است در طول روز زمان زیادی را صرف افکاری تکراری کنیم که باعث فرسودگی و ایجاد حس نامطلوب در ما می‌شوند. ” من دقیقا به این موضوع رسیدم و مدت زیادی از انجام کارهای مهم خودم عقب افتادم. درکل علاوه بر راهکارهای عالی که اینجا گفته شده من تجربه‌ی شخصیم اینه که درمقابل این افکار باید عملگرا بود! وقتی به انجام کارهای مهم خودت مشغول بشی و حواستو گرم کار کنی خود به خود نشخوارهای فکری از بین میرن!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *