ناهید عبدی

چرا تولید محصول مهم است | طراحی محصول آموزشی

  ·  چطور می‌توان دانش را به درآمد تبدیل کرد؟

·      چگونه می‌توان تجربه را فروخت؟

·      چطور بعضی افراد می‌توانند از طریق فروش کتاب‌های الکترونیکی، دوره‌های آنلاین  و دیگر محصولات دیجیتال درآمدزایی کرده و بی‌نیاز از کار برای دیگران باشند؟

این سؤالات یا دیگر موضوعات این چنین ممکن است دغدغۀ ذهنی شما هم باشد؛ خصوصا اگر در فضای اینترنت محتوایی تولید و منتشر می‌کنید یا قصد فعالیت جدی در این فضا را دارید، بهتر است سؤالاتی از این جنس به بخشی از دغدغه‌هایتان تبدیل شود.

اهمیت موضوع در این است که دیگر درآمدزایی از طریق فروش محصولات دیجیتال در انحصار افراد خاصی نیست. دیگر مانند گذشته، دسترسی به رسانه‌ای قدرتمند فقط برای صاحبان کسب‌وکارهای بزرگ امکان‌پذیر نیست. چنین دسترسی‌هایی امروز برای همه ممکن شده است.

اما فعالیت صرف در فضای اینترنت قرار نیست باعث درآمدزایی شود.

قرار نیست حضور مداوم ما و فعالیت روزانه باعث شکل‌گیری کسب‌وکاری آنلاین برای ما باشد.

برای شکل دادن به یک کسب‌وکار اینترنتی و درآمدزایی از طریق آن، لازم است فرآیندهای مختلفی انجام شود که یکی از مهم‌ترین مراحل آن، تولید محصول است.

کسب‌وکار شما در این فضا وقتی شکل می‌گیرد که محصولی قابل عرضه تولید کنید. محصولی که می‌تواند رایگان یا پولی باشد.

محصولی که قرار است صدای فعالیت‌های شما باشد.

محصولی که بروز بیرونی افکار و فعالیت‌های شماست.

در زیر به چند دلیل عمده که اهمیت تولید محصول را نشان می‌دهد اشاره می‌کنم:

 

1

درآمدزایی غیرفعال با تولید محصول

شما وقتی درآمد غیرفعال دارید که محصولی تولید کرده و سیستمی برای جذب مخاطب طراحی کرده باشید تا بتوانید حتی زمان‌هایی که مشغول فعالیت نیستید، همچنان درآمد داشته باشید.

تصور کنید فردی روی برندسازی خود کار کرده باشد و مخاطبانی هم داشته باشد. مادامی که محصولی در کار نباشد، این فرد صرفا خدمت ارائه می‌دهد. بدیهی است درآمدزایی وقتی قابل تعریف است که محصولی برای عرضه وجود داشته باشد تا به واسطۀ آن بتوان توجه جلب شده را به سمت ایجاد ارزش برای مشتری و در نتیجه درآمدزایی سوق داد.

 

2

 اهمیت فروش محصولات ناملموس

تا چندی پیش، فروش محصولات ناملموس که نه فیزیکی بودند نه قابل رویت، چندان عرف و رایج نبود. مقاومتی در برابر خرید چنین محصولاتی وجود داشت و ترجیح عموم بر خرید محصولات ملموس بود.

مثلا کسی که نیاز به آموزش داشت، ترجیح می‌داد در یک کلاس حضوری شرکت کند تا اینکه  یک فایل pdf  آموزشی را خریداری کند.

مقاومت عموم برای تهیۀ محصولات ناملموس کمتر شده و اتفاقا بسیاری از اوقات ترجیح بر این است که برای صرفه‌جویی در زمان و انرژی و پول، چنین محصولاتی جایگزین محصولات فیزیکی شود. این نشان می‌دهد بازار بالقوه و سوددهی وجود دارد که می‌تواند مورد توجه فعالان محتوا قرار بگیرد.

 

3

ارائۀ نتایج مشخص و شفاف

مادامی که محصولی وجود ندارد و فردی به فعالیت‌ مشغول است، ممکن است همین مشغول بودن، پرکار بودن و صرف زمان زیاد، توهم انجام کار درست را ایجاد کند.

اما وقتی محصولی تولید می‌شود، شما ناگزیرید که افکارتان را جمع‌بندی کنید، به ذهنتان نظم بدهید، اطلاعات را طبقه‌بندی کنید، دانسته‌هایتان را دسته‌بندی کنید و نهایتا آن را به محصولی قابل ارائه تبدیل کنید.

همین کار باعث می‌شود جهت‌گیری افکار و فعالیت‌های شما رو به سوی هدفی روشن و البته مسیری درست داشته باشد و بتوانید امید به رشد را طی مسیر واقع‌بینانه حفظ کنید.

4

ساختن سیستم کسب‌وکار

یک سیستم وقتی شکل می‌گیرد که شما تقدم و تأخر کارها را مشخص کنید، فعالیت‌ها را اولویت‌بندی کنید، به آن‌ها نظم بدهید و همه چیز را طوری تعریف کنید که به شکل خودکار پیش برود.

طراحی محصول یکی از اقداماتی است که به شکل‌گیری چنین سیستمی کمک می‌کند چون همان‌طور که در مورد قبل گفته شد، شما برای تهیۀ یک محصول و طراحی بخش‌های مختلف آن، ناگزیرید به جنبه‌های مختلف فکر و کارتان نظم ببخشید. در فرآیند عرضۀ محصول هم باز همین اتفاق می‌افتد. شما نیاز دارید تا با نظم و اولویت‌بندی خاصی محصول را معرفی کنید و بفروشید.

همۀ این‌ها به فعالیت‌های شما جهت می‌دهند و بعد از مدتی، بخشی از هویت کاری شما را می‌سازند.

 

5

 برندسازی

 همۀ ما برای فعالیت در فضای دیجیتال و برای ماندگار شدن، نیاز به جلب اعتماد مخاطب داریم.

فارغ از اینکه در چه حوزه‌ای فعالیت‌ می‌کنید، وقتی محصولی برای عرضه کردن دارید، خود را از جمعیت زیادی از افرادی که در حوزۀ کاری شما فعالیت می‌کنند، صرفا حضور دارند و محتوایشان به پست‌های اینستاگرامی محدود می‌شود جدا می‌کنید و در سطحی بالاتر قرار می‌گیرید.

مخاطب به فردی که محصولی ساختاریافته دارد مسلما اعتماد بیشتری می‌کند نسبت به فردی که اطلاعات مختلفی را به صورت جسته گریخته تولید و منتشر می‌کند.

 

6

هدفمند شدن فعالیت‌ها

بسیاری از افراد وقتی دست به فعالیت اینترنتی می‌زنند، دچار سردرگمی می‌شوند. خصوصا که این فضا جذابیت حوزه‌های مختلف را مرتب به ما نشان می‌دهد و همین باعث می‌شود برای ورود به حوزه‌های دیگر وسوسه شویم.

اما وقتی شروع به طراحی محصول می‌کنید، وقتی از ابتدا تا انتهای یک محصول را خلق می‌کنید، ناچارید تا مطالعات خود را در جهت محصول پیش ببرید، باید کارهای اضافی را کنار بگذارید و به یک هدف مشخص بچسبید.

هدفمند شدن فعالیت‌ها، تمرکز داشتن در یک حوزه و کنار زدن وسوسۀ ورود به حوزه‌های مختلف است که باعث رشد کسب‌وکارها می‌شود. تولید محصول به وقوع چنین اتفاقی بسیار کمک می‌کند.

 

7

تبدیل دانش به درآمد

شما ممکن است اطلاعات زیادی داشته باشید. ممکن است برای به دست آوردن این اطلاعات منابع زیادی را هزینه کرده باشید. مثلا ساعات زیادی مطالعه کرده باشید، در کلاس‌های مختلف شرکت کرده باشید، برای ساختار دادن به اطلاعات انرژی زیادی را صرف کرده باشید و طی سال‌ها چنین داده‌هایی را جمع‌بندی کرده باشید.

امروز فضای دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد که داشته‌های باارزشتان را به درآمد تبدیل کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این هدف، طراحی محصولات آموزشی است. شما وقتی محصولی را تولید و منتشر می‌کنید، این فرصت را ایجاد می‌کنید تا دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. مسلما آنچه برایش هزینه کرده‌اید و حالا چکیده‌ای از آن را در قالب محصولی آموزشی عرضه می‌کنید، برای مخاطب باارزش است و حاضر است برایش هزینه کند.

 

توضیح راه و روش تولید محصول آموزشی در یک مقاله نمی‌گنجد. از اینرو مناسب دیدم دوره‌ای با عنوان «کوچینگ تولید محتوای محصول آموزشی» تهیه کنم تا در کنار هم و به صورت کوچ تک‌تک افراد، محصول آموزشی خود را تولید و منتشر کنید.

برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره یا شرکت در آن و همین‌طور برای دیدن نتایج شرکت‌کنندگان دورۀ قبل، روی لینک زیر کلیک کنید:

 

مطالب مرتبط

کتاب و کتابخوانی

جمع کتابخوانی ما

«آدم می‌تواند یک عمر زندگی کند بی‌آنکه بداند چه کتاب‌هایی وجود دارند. کتاب‌هایی که می‌توانستند تمام زندگی‌اش را مثل کف دست نشانش بدهند.» داستایوفسکی راهکار

ادامه مطلب »

یک پاسخ

  1. سلام و درود.
    آیا با توجه به فعال بودن لینک ثبت‌نام، همچنان امکان شرکت در این دوره فراهم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *