ناهید عبدی

هوش محتوایی چیست؟

کسانی که به اشکال مختلف و در صنایع متفاوت، به تولید محتوا مشغول هستند، همواره با این پرسش ذهنی مواجه می‌شوند که «بهتر است چه نوع محتوایی برای مخاطبم تولید کنم؟».

هوش محتوایی، پاسخی است که به این پرسش داده می‌شود. در تعریف دقیق‌تر، هوش محتوایی، علم شناسایی و پیش‌بینی محتوا و موضوعاتی است که بیش‌ترین تأثیرگذاری را بر مخاطب دارد.

فراگیر شدن محتوا به عنوان اثربخش‌ترین روش بازاریابی، لزوم فراگیری علم محتوا و ابزار لازم جهت تولید محتوای اثربخش را بیش از پیش آشکار می‌کند.

آماری که در این سایت منتشرشده است، تعداد محتوایی که در هر دقیقه در شبکه‌های مختلف اجتماعی تولید می‌شود را نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال:

کاربران فیسبوک، بیش از 4 میلیون پست را در هر دقیقه لایک می‌کنند.

کاربران یوتیوب، بیش از 300 ساعت ویدئو، در هر دقیقه منتشر می‌کنند.

بیش از 350 هزار توئیت در هر دقیقه گذاشته می‌شود.

 

با وجود نیاز مبرم فعالان حوزۀ محتوا به آشنایی با این مبحث، اغلب اوقات کمبود تولید محتوای ارزشمند و قابل‌اتکا در بازارهای مختلف دیده می‌شود.

آمار جهانی که چندی پیش در رابطه با عدم اثربخشی مفید محتوای تولیدی منتشرشده بود، به این شرح است:

50% محتوای تولیدشده، کمتر از 8 بار به اشتراک گذاشته می‌شود.

90% محتوای تولیدشده، غیر کارآمد است.

60% از بازاریابان محتوایی در B2B و 56% در B2C، چالش جدی در تولید محتوای اثربخش دارند.

گرچه این آمار و ارقام در کشور ما تفاوت‌های زیادی دارد اما با اندک علم تولید محتوا و نگاهی گذرا به محتوای تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلفی که هرروز با آن‌ها مواجه هستیم، می‌توان حجم انبوه محتوای تاریخ گذشته، سرد و بی‌اثر را دید. این امر، نیاز به آشنایی با مفهومی به نام «هوش محتوایی» را آشکار می‌کند.

مهم‌ترین عملکرد «هوش محتوایی»، این است که روش‌های مختلف و اثربخش بازاریابی را، در یک فرآیند واحد می‌گنجاند.

هوش محتوایی کمک می‌کند تا با مرکزیت قرار دادن نیاز واقعی تولیدکنندۀ محتوا، اثربخش‌ترین روش با کم‌ترین هزینه بکار گرفته شود.

با مجهز شدن به هوش محتوایی، می‌توان به سمت تولید محتوای همیشه سبز، راه‌حل ‌محور، پیشرو و منحصربه‌فرد گام برداشت.

چنین ابزاری، اولین قدم برای کاربردی بودن استراتژی بازاریابی است و به‌گونه‌ای هوش رقابتی را در دل خود دارد.

هوش محتوایی فرآیندی منحصربه‌فرد را تعریف می‌کند که از گذر شناسایی داده‌های اجتماعی و تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود، راهی مجزا و نتیجه‌بخش را از بین میلیون‌ها محتوای تولیدشده، باز می‌کند و نتیجۀ آن، تولید محتوای کاربردی و نتیجه‌بخش است.

هوش محتوایی ابزاری برای اثربخش بودن استراتژی کسب‌وکار فراهم می‌آورد که درنهایت منجر به فروش بیشتر، ترغیب به تعامل پویا و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب می‌گردد.

استراتژیست محتوا، همواره به دنبال تولید مضامین ارزشمند، مرتبط و منحصربه‌فرد است که بتواند پاسخگوی خوبی به نیاز و خواستۀ بازار هدف باشد. او می‌تواند با مجهز شدن به این علم، موقعیت کاری خود را بهتر شناسایی کند، مختصات درستی از نوع فعالیت‌هایش ترسیم کند و ببیند بازار هدف او چه انتظاری از فعالیت‌هایش می‌کشد تا بتواند به بهترین شکل، پاسخگوی آن باشد.

ازآنجایی‌که مجهز شدن به «هوش محتوایی»، طبیعتی پیچیده دارد و نیازمند تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، اشراف به هوش رقابتی، مجهز بودن به علومی مانند بازاریابی، نویسندگی، دانش سئو، روانشناسی مخاطب و علوم ارتباطات است، مثال‌های عملی ناشی از به‌کارگیری آن در سایت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف، همه‌گیر نیست و کثرت زیادی ندارد.

در پست‌های بعدی، ادامۀ مباحث هوش محتوایی را منتشر خواهم کرد.

یادگیری با ناهید عبدی در تلگرام

مطالب مرتبط

6 پاسخ

  1. سلام و خدا قوت
    هوش محتوایی دقیقا چیزی بود که خلاءش رو احساس میکردم.
    منتظر ادامه این مطلب هستم
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *