ناهید عبدی

خلاصه و مرور کتاب رنج و التیام | ویدیو آموزشی

ویدیو معرفی و خلاصه کتاب رنج و التیام در سوگواری و داغدیدگی (برای تماشای ویدیو ف.یلترشکن خود را فعال کنید.):

 

لینک ویدیو در یوتیوب

اغلب ما در مواجهه با داغدیدگی، به دنبال تسکین و التیام زودهنگام هستیم. خصوصا اگر شاهد رنج کشیدن عزیزی باشیم، تلاش می‌کنیم تا روند التیام را کوتاه‌تر کنیم. و دقیقا همین‌جاست که ناخواسته آسیب می‌رسانیم.
سوگواری باید از سر گذرانده شود. درد باید به طور کامل حس شود و لازم است تکالیف سوگواری انجام شود تا فرد به سلامت از این بحران عبور کند.
پس در پاسخ به این سوال که «آیا با از دست دادن عزیزی، سوگواری و درد کشیدن لازم است؟» باید یک بله قاطع گفت.
وقتی از این رنج فراری هستیم یا در تلاشیم تا غم دیگران را سریع فیصله بدهیم، این درد و رنج مثل زخمی در بدن، می‌ماند و به مرور کهنه می‌شود. و باز مثل همین زخم، در گذر زمان به زخمی بزرگ‌تر تبدیل خواهد شد طوری که اگر فرد بعد از گذشت سال‌ها برای مداوا به پزشک مراجعه کند، ریشه‌یابی این زخم سخت خواهد شد.
همین‌طور عکس‌العمل نامناسب در مواجهه با داغدیدگی و سوگ، آن را تبدیل به زخمی بزرگ‌تر خواهد کرد طوری که به ظاهر زمان کوتاهی برای سوگواری سپری شده اما در بلندمدت روان فرد آسیب‌هایی جدی خواهد دید.

از آنجایی که آموزش سوگواری یا مواجهه با درد دیگران چندان معمول نیست، به عنوان مسئولیت اجتماعی یا با نیت کمک به نزدیکان و خودمان، لازم است در این مورد به شکل فردی آموزش ببینیم. حداقل تاثیر مثبت چنین خودآموزی‌هایی این است که ناخواسته رنج دیگران را عمیق‌تر نمی‌کنیم.
کتاب رنج و التیام در سوگواری و داغدیدگی، نوشته ویلیام وردن با ترجمه محمد قائد به این موضوع پرداخته است. من چاپ قدیمی کتاب را از نشر طرح نو دارم. زحمت چاپ جدید را نشر نو کشیده است.
مخاطب این کتاب روان‌درمانگرها و مشاوران هستند اما از آنجایی که محتوا روان و ترجمه سلیس است، خواندن کتاب را به همه کسانی که دغدغه این موضوع را دارند توصیه می‌کنم.
محتوای کتاب نه تنها در مواجهه با سوگ که در موقعیت‌های مختلفی که با فقدانی (مانند از دست دادن اعضای بدن) مواجیهم می‌تواند کمک کننده باشد.
مانند هر کتاب دیگری، برای تاثیرگذاری و یادگیری بیشتر، بهتر است در وقت مطالعه خود را در موقعیت فقدان متصور شویم یا رنج دیگری را به عنوان مصداقی در ذهن داشته باشیم و تکالیف سوگواری پیشنهاد شده را حداقل در ذهن اجرا کنیم.

شاید در وقت سوگ، بالا بردن اطلاعات در این زمینه ممکن نباشد. در مواقع عادی هم رغبتی برای مطالعه چنین کتاب تلخ و غم‌انگیزی دشوار می‌‌نماید اما می‌توان سوگواری و دادغدیدگی‌های آتی را برای خود و دیگران پیش‌بینی کرد. شاید بهتر باشد در این زمینه احساس مسئولیت بیشتری کنیم تا در وقت بحران، حضورمان برای دیگران موثر واقع شود.
مرور کتاب رنج و التیام و خلاصه‌ای از نکات سوگواری و داغدیدگی را در ویدیو آموزشی معرفی شده می‌توانید تماشا کنید.

مطالب مرتبط

ذهن و مغز

انسان مکانیکی شاد

در فراسوی این شب تیره که مرا دربرگرفته به سیاهی مغاکی میام دو قطب برای روح شکست‌ناپذیر خود سپاسگزار خدایانم در شرایط طاقت‌فرسا نه پا

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *