ناهید عبدی

چگونه محتوایی بنویسیم که همه آن را بخوانند؟

بگذارید با یک مثال شروع کنیم.

فرض کنیم می‌خواهید محتوایی برای برگزاری یک دورۀ آموزشی در دل طبیعت بنویسید.

به این دو نوشته دقت کنید:

محتوای اول:

ما با همکاری اساتید مجرب، دوره‌ای را ترتیب داده‌ایم که جدیدترین مفاهیم آموزشی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخلاف دوره‌های معمول، این دوره در دل طبیعت برگزار می‌شود و شما حین بهره گرفتن از مفاهیم آموزشی، می‌توانید احساس خوبی را در طبیعت تجربه کنید.

محتوای دوم:

تابه‌حال به احساسی که از یادگیری لذت‌بخش در فضای آزاد داشته‌اید دقت کرده‌اید؟ قبول دارید که همراهی با گروهی از دوستان همفکر، می‌تواند در یادگیری بهتر تأثیرگذار باشد؟ حتماً به این قضیه هم ‌فکر کرده‌اید که فضای خشک کلاس‌ها بعد از چند دقیقه خسته‌کننده می‌شود. مطمئناً گاهی هم ترجیح داده‌اید کسی باشد که مفاهیم کلیدی را گلچین کند و در اختیارتان قرار دهد؟ ما این فرصت را در دوره‌ای آموزشی در دل طبیعت برایتان فراهم کرده‌ایم.

مهم‌ترین تفاوت این دو نوع محتوا که باعث می‌شود متن دوم خواندنی‌تر باشد، در سه مورد است:

  1. احساسات خواننده را درگیر می‌کند.

استنباط خواننده از محتوای خشک، این است که به‌احتمال‌زیاد با دوره‌ای خشک و بی‌روح مواجه خواهد بود. از طرفی حوصلۀ مخاطب از خواندن چنین محتوایی به زودی سر می‌رود چراکه نمونه‌های مشابهی از این نوع محتوا را هرروزه در اطرافش می‌بیند.

نوشتن یک متنِ منطقی، قرار نیست منطق خواننده را درگیر کند و او را به واکنش وادارد. یکی از مهم‌ترین مواردی که بر تصمیم مخاطب برای اقدام کردن تأثیر می‌گذارد، میزان درگیر شدن احساس وی است.

  1. چرایی و دلیل مشخص دارد.

کلی‌گویی و کلمات کلیشه‌ای، نمی‌تواند ارتباط خوبی با مخاطب ایجاد کند. خواننده باید با هر کلمه‌ای که می‌خواند، ذره‌ای به نیت اصلی شما نزدیک شود. ازاین‌رو هر چه متن شفاف‌تر نوشته شود، خواننده می‌تواند آینده‌ای را که با آن مواجه است ساده‌تر و روشن‌تر ترسیم کند.

  1. از زبان مخاطب صحبت می‌کند.

پرداختن به دغدغه‌های مخاطب، باید نسبت به مسائل خودمان اولویت داشته باشد. در متن اول، بیشتر به دستاوردها و تلاش خودمان اشاره‌شده است درحالی‌که کانون توجه متن دوم، مخاطب است.

 

محتوای جذاب، در بهترین حالت می‌تواند جامعه هدف ما را درگیر خود کند و هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار داشت با تولید یک محتوا، همۀ خوانندگان به آن علاقه‌مند شده و آن را دنبال کنند.

پس بهتر است با ذهنیت مخاطبان خاص خود محتوا تولید کنیم نه برای همۀ کسانی که ممکن است متن را بخوانند.

درنهایت باید توجه داشته باشیم فارغ از اینکه مخاطب ما در چه سطح علمی قرار دارد، سادگی و روانی محتوایی که تولید می‌کنیم، کلید طلایی ارتباط مؤثر با مخاطب است.

عضویت در کانال تلگرام ناهید عبدی

مطالب مرتبط

6 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *