ناهید عبدی

مدیریت زمان با انتخاب‌های جایگزین

خیلی وقت‌ها با شنیدن واژۀ مدیریت زمان، به یاد برنامه‌ریزی‌های خشک و بی‌روحی می‌افتیم که بیشتر از جنس رؤیا و لیست آرزوها هستند تا واقعیتی قابل‌اجرا.

همان لیستی که به‌احتمال‌زیاد آن را خیلی وقت‌ها تجربه کرده‌ایم و به غیرعملی بودن آن واقف هستیم.

پس لازم است آگاهانه قدری انعطاف‌پذیری این لیست را بالا ببریم تا احتمال اجرایی شدن آن بیشتر شود و صلب و ایستا بودن آن، احساس بدی برایمان ایجاد نکند.

یکی از راه‌های منعطف کردن لیست مدیریت زمان، پیش‌بینی اهمال‌کاری و باز کردن فضای مناسب برای آن است.

ما که می‌دانیم احتمال دارد همۀ برنامه‌ها آن طور که پیش‌بینی‌شده‌اند پیش نروند، پس می‌توانیم برای طفره‌روی‌ها هم برنامه‌ریزی کنیم.

یکی از بهترین اقدامات برای برنامه‌ریزی اهمال‌کاری‌ها، داشتن لیستی از اقدامات جایگزین است.

اینکه قبل از جمع‌بندی برنامه‌ها، ببینیم چه کارهایی هستند که می‌توانند به عنوان انتخاب‌های جایگزین، در زمان اهمال‌کاری استفاده شوند. پس به جای از دست رفتن زمان، می‌توانیم به این فهرست مراجعه کنیم و کارهایی مفیدتر را برای اهمال‌کاری، انتخاب کنیم. کارهایی مثل:

طفره‌روی با پیاده‌روی، طفره‌روی با وب گردی، طفره‌روی با شستن ظرف‌ها یا اتو کشیدن لباس‌ها، طفره روی با ورق زدن و دیدن آثار هنری و یا خلق آثار هنری.

تهیۀ فهرستی از انتخاب‌های جایگزین، این امکان را به ما می‌دهد که به جای کُشتن زمان، فرصتی برای بروز خلاقیت و انجام کاری مفید داشته باشیم.

از طرفی این انتخاب‌ها باعث می‌شوند عزت‌نفس ما بابت انجام نشدن کارها در زمان درست خدشه‌دار نشود؛ چون می‌دانیم بهترین کاری را که برایمان مقدور بوده و آن را از پیش برنامه‌ریزی کرده بودیم را انجام داده‌ایم.

برنامه‌ریزی برای بی‌برنامگی می‌تواند اقدامی مفید برای مدیریت موثر زمان باشد.

عضویت در کانال تلگرام ناهید عبدی

مطالب مرتبط

2 پاسخ

  1. بسیار پیشنهاد خوبی بود.
    برای اهمال کاری ما باید بدانیم که مغز ما دوست دارد حالت موجود را حفظ کند و برای همین هست که ما اغلب شروع به انجام یک کاری نمی کنیم و به جایش یک کار دیگر انجام می‌دهیم.
    یک راه دیگر برای طفره نرفتن از انجام یک کار این است که ما آگاهانه بدانیم که در حال اهمال کاری هستیم و آن وقت احتمال اینکه شروع به انجام آن کار مهم کنیم خیلی بیشتر است.
    مطلبی هم در سایت من با عنوان اهمال کاری وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم بخوانید
    http://saeedkhri.ir/?p=46#more-46

  2. سلام بر خانم عبدي گرامي. از مطالبتان بسيار مي‌آموزم. از نكاتي كه مي‌تواند در بهترشدن مطالبتان موثر باشد، رعايت نيم‌فاصله (كنترل+شيفت+@) و جايگاه «را» در جمله است و نيز پرهيز از راي زايد، راي بعد از فعل. و هم‌چنين پرهيز از كاربرد واژگان بيگانه.
    موفقتر باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *